Highspeed-Silverstone hét strijdtoneel voor ronde twee van Verstappen tegen Norris Formule 1
Formule 1

Highspeed-Silverstone hét strijdtoneel voor ronde twee van Verstappen tegen Norris

Highspeed-Silverstone hét strijdtoneel voor ronde twee van Verstappen tegen Norris

De laatste Grand Prix van de eerste triple-header van 2024 zit eraan te komen. In Spanje en Oostenrijk zijn we al verwend met twee gebeurtenisvolle evenementen, en zoals het er nu naar uitziet, zal Groot-Brittannië niet anders zijn. Silverstone Circuit, een van de meest iconische circuits van de kalender, is complex en daardoor lastig te trotseren door de rijders. De lay-out van dit circuit betekent echter ook dat McLaren wederom zeer dicht bij Max Verstappen in de Red Bull kan liggen.

Want kijken we naar Silverstone's eigenschappen dan valt meteen één ding op: veel bochten. Traag, middelsnel, snel; het circuit heeft van alles wat, maar kent toch voornamelijk middelsnelle en snelle bochten. Dat is in sector 1` al duidelijk. Die bestaat uit drie snelle bochten, twee tragere bochten en een recht stuk. Hier worden meteen de aerodynamische eigenschappen van de auto's al op de proef gesteld.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op het bochtige Silverstone kunnen Verstappen en Norris zich opmaken voor ronde twee
Een rondje Silverstone. (Foto: Mercedes AMG F1)

Om van sector 2 nog maar te zwijgen, want deze sector kent eveneens enkele bijzonder snelle bochten. Specifiek Copse Corner komt de meeste Nederlandse fans nog wel bekend voor - dit is de bocht waar Lewis Hamilton in 2021 opdook aan de binnenkant bij Verstappen, en hem met hoge snelheid de barrières in stuurde. Daarna volgt de iconische bochtencombinatie Maggotts-Becketts-Chapel, drie knikken die met extreem hoge snelheden genomen worden. Ook hier is een goed aerodynamisch pakket goud waard.

De derde sector heeft met een laatste chicane en een stevige straight misschien een minder uitdagend karakter, maar dat neemt niet weg dat een volledige ronde uiterst moeilijk te optimaliseren is. Je ziet in de rondetijden dan ook grotere verschillen in de kwalificatie dan op vele andere circuits. Laat een coureur bijvoorbeeld in Copse tijd liggen dan is dat tijdsverlies te voelen in de daaropvolgende bochten, de daaropvolgende straight én de bocht die daar weer op volgt. Op een circuit met zoveel lengte als Silverstone worden fouten zwaar bestraft, en zijn de gaten in de tijden groter.

McLaren aan kop?

Voorafgaand aan Oostenrijk werd al wel duidelijk dat McLaren steeds gevaarlijker gaat worden wanneer we het seizoen vanuit het oogpunt van Red Bull Racing bekijken. Hoewel Verstappen in Spielberg de sprintrace nog wel wist te winnen en ook poleposition naar zich toe wist te trekken, was het Lando Norris die gedurende de race meer snelheid had. Hoe dat komt? Met name wanneer de bolides weinig brandstof hebben komt de oranje bolide tot leven en zijn zowel Norris als teamgenoot Oscar Piastri angstaanjagend snel.

De laatste stints van beide heren zijn al weekenden met afstand de snelste stints van de volledige races. Daarom kan Red Bull zich opmaken voor een gevecht dat ze in eerste instantie wellicht in handen lijken te hebben, maar over een hele race-afstand niet per se hoeven te winnen. De McLaren is nou eenmaal zeer sterk in hogesnelheidsbochten, en daar heeft Silverstone er opvallend veel van. Het kan dan ook niet anders dan dat Norris en Piastri minstens voor podiumplekken strijden.

Of het ook echt van een zege komt voor thuisheld Norris? Dat is natuurlijk nog maar de vraag. In de kwalificatie heeft Verstappen de overhand nog wel, en aan het begin van de race ook. Daarnaast heeft Verstappen in Oostenrijk nog getoond dat hij track position zeer waardevol kan maken. Ligt hij eenmaal aan kop dan is het nagenoeg onmogelijk om hem van de troon te stoten. Hij maakt zijn auto breed, weigert toe te geven wanneer hij aangevallen wordt en geeft tegenstanders beperkte ruimte.

De gebruikelijke kandidaten achter de top

Achter de top vinden we de gebruikelijke kandidaten terug. Op Silverstone zijn dit vooral George Russell en Lewis Hamilton. Mercedes heeft de afgelopen weken stappen gezet, met name qua cornering speed. Dat betekent dat ze vermoedelijk het gevecht aan kunnen met Ferrari, terwijl er verder in de subtop eigenlijk geen uitblinkende renstallen zijn.

Willen Verstappen, Piastri en Norris het elkaar te lastig maken dan kan dat zomaar leiden in wederom succes voor Mercedes. Russell heeft in Oostenrijk immers al een Grand Prix weten te winnen die hem op papier én in de praktijk absoluut niet toebehoorde. Dat de geschiedenis zich herhaalt, valt dan ook zeker niet uit te sluiten, al valt of staat dat vermoedelijk met het lerend vermogen van Norris. Weet hij Verstappen nu wél te slim af te zijn dan wordt het voor Mercedes strijden om punten, niet om het podium.

Zien we de oude Tsunoda weer terug?

Haas had met een zesde en achtste plaats een fantastische vorm te pakken op de Red Bull Ring. Dat was niet geheel verrassend, want de Amerikaanse renstal doet het goed op circuits die veel topsnelheid belonen. Wordt het circuit bochtiger dan kent de achterhoede andere uitblinkers, zoals Yuki Tsunoda. De Japanner is de afgelopen weken wat afwezig geweest, maar zou in de Racing Bulls zomaar weer toe kunnen slaan.

Dit is immers het team dat vanaf het begin van het seizoen al heeft laten zien om over veel snelheid te beschikken in bochten. Dat ze zowel Haas als Williams het nakijken kunnen geven is dus geen onaardige voorspelling. Of ze snel genoeg zijn om ook Aston Martin te pakken? Daar kan je aan twijfelen, gezien ook de snelheid in de bochten goed is van deze bolide. Punten zouden in ieder geval zeker mogelijk moeten zijn voor Tsunoda.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws