Ferrari en Mercedes als 'grote winnaars' tijdens testdagen, maar Red Bull imponeert ook Formule 1
Formule 1

Ferrari en Mercedes als 'grote winnaars' tijdens testdagen, maar Red Bull imponeert ook

Ferrari en Mercedes als 'grote winnaars' tijdens testdagen, maar Red Bull imponeert ook

Alle testdagen van het voorseizoen zijn inmiddels verreden en de focus van de teams ligt nu op aankomende weekend. Dan gaan de vijf rode lichten voor het eerst uit voor de eerste race van het nieuwe seizoen. Toch zullen de teams nog terugkijken naar de testdagen en hard in de weer gaan met de data die de coureurs hebben verzameld. Hoeveel hebben de teams kunnen leren? Welke teams weten nog dat ze aan de bak moeten de komende week? F1Maximaal zet de data van de afgelopen wintertests op een rijtje.

De tijden die gereden worden, zijn vooral leuk voor de fans. De teams houden de tijden vooral met een schuin oog in de gaten. Voor hen draait het vooral om kilometers maken en zoveel mogelijk te weten te komen over de auto. De Formule 1-teams verbergen immers vaak genoeg de ware potentie van hun bolides. Vandaar dat het aantal gereden ronden per team, en natuurlijk ook per coureur, van groots belang zijn. In dit overzicht gaan we kijken naar het aantal ronden die de teams wisten te rijden in Barcelona en in Bahrein. Elk team wordt stuk voor stuk behandeld, van degene met de meeste ronden tot aan het team dat de minste ronden bij elkaar wist te rijden.

Team Aantal ronden Barcelona Aantal ronden Bahrein  Cumulatief aantal ronden Ronden motorfabrikant
1. Ferrari 439 349 788 1719
2. Mercedes 393 385 778 2587
3. AlphaTauri 308 371 679 Red Bull*
4. Red Bull Racing 354 320 674 1353
5. Aston Martin 296 339 635 Mercedes*
6. Williams 349 258 607 Mercedes*
7. McLaren 367 200 567 Mercedes*
8. Alpine 264 299 563 563
9. Alfa Romeo 175 343 518 Ferrari*
10. Haas 160 253 413 Ferrari*

Ferrari - 788 ronden; Ferrari-motoren - 1719 ronden

De grote 'winnaar' van deze testdagen is toch wel Ferrari. De Italiaanse renstal was zowel in Barcelona als in Bahrein goed voor veel ronden en daarbij reed het team stabiel goede tijden. Vanaf dag één werd al duidelijk dat Ferrari prima mee kan komen dit jaar. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya zag de auto er al prima uit en dat werd maar eens onderstreept op het Bahrain International Circuit. Het team was daar opnieuw goed onderweg, maar wat misschien nog wel meer sprekend was voor de kracht van Ferrari, was hoe makkelijk de auto zich over het circuit bewoog.

Bovendien kende het Italiaanse team gedurende de zes dagen geen grote problemen. Hierdoor was het team uitermate productief tijdens de wintertests, en wisten Charles Leclerc en Carlos Sainz bij elkaar 788 ronden te rijden voor hun renstal. Dat moet een lekker gevoel zijn voor de mensen in Maranello, aangezien zij al ongeveer een jaar bezig zijn om de F1-75 te perfectioneren. De data die beide heren hebben verzameld, zal dan ook met open armen worden begroet in de fabriek. Bovendien lijkt de concurrentie hiermee gewaarschuwd te zijn. De meeste coureurs en teams staan versteld van het werk dat Ferrari uiteindelijk heeft geproduceerd.

Wel zal de motorafdeling nog even achter haar oren krabben. Zowel Alfa Romeo als Haas hebben weinig data weten te verzamelen, waardoor er een groot gat is ontstaan tussen Mercedes en Ferrari. Het gat tussen beide motorleveranciers is meer dan achthonderd ronden, terwijl de Duitse motorfabrikant slechts aan één team meer levert dan Ferrari. De Italiaanse motorleverancier moet het dus vooral hebben van de eigen renstal, aangezien Leclerc en Sainz goed waren voor ruim 45 procent van alle gereden ronden met een Ferrari-motor. Alfa Romeo en Haas zullen zelf natuurlijk ook niet tevreden zijn.

Mercedes - 778 ronden; Mercedes-motoren - 2587

Mercedes reed in Bahrein uiteindelijk de meeste ronden, waardoor het team op de tweede plek te vinden is in de algehele lijst. Over de verzamelde data kan de Duitse renstal heel erg tevreden zijn. In Barcelona sloot het team de eerste helft van de testdagen nog af met een één-twee, maar in Bahrein leken de 'Zilverpijlen' de eigen bolide nog niet volledig onder controle te hebben. Toch zeggen de tijden van Lewis Hamilton en George Russell natuurlijk niet alles. De Duitse renstal staat er natuurlijk om bekend om de favorietenrol in de voeten van een ander team te schuiven. Bovendien waren de mini-sectoren van Mercedes wel heel erg goed, dus de snelheid lijkt er wel te zijn.

Bovendien zal Mercedes vooral tevreden zijn met de hoeveelheid ronden die ze hebben kunnen rijden. Vooral Russell was veel onderweg voor zijn team. In Bahrein was hij immers de op één na productiefste coureur van de grid, waardoor het team uiteindelijk in het algehele klassement slechts tien ronden minder wist te rijden dan Ferrari. Ondanks dat de tijden van Mercedes nog niet geweldig waren, heeft de Duitse renstal meer dan voldoende data binnen om tijdens de eerste race voortvarend van start te kunnen.

Datzelfde geldt ook voor de motorafdeling van Mercedes. De Duitse renstal heeft namelijk maar liefst drie klantenteams die gebruik maken van haar motoren. McLaren, Williams en Aston Martin hebben allen dezelfde motor achterin liggen als de regerend wereldkampioen. Dat heeft uiteindelijk ook zijn vruchten afgeworpen voor Mercedes. De verschillende krachtbronnen reden bij elkaar 2587 ronden. Bovendien lijkt de betrouwbaarheid goed te zijn, waardoor de motor in ieder geval klaar lijkt voor het nieuwe seizoen.

AlphaTauri - 679 ronden

Voor de meeste mensen zal het een verrassing zijn dat AlphaTauri zo hoog in de ranglijst staat, maar dat is alleen maar positief nieuws voor het zusterteam van Red Bull Racing. De Italiaanse renstal was onzichtbaar, viel niet op in negatieve zin, en knalde er tegelijkertijd toch 679 ronden uit. Toch had AlphaTauri één mooie uitschieter in Bahrein; de eerste testdag sloot Pierre Gasly af op de eerste plek.

Bovendien is een derde plek in dit klassement toch vooral waar het team naar zal kijken. Andere renstallen in het middenveld hebben meerdere problemen gekend, maar de bolide van Gasly en Yuki Tsunoda kon de testdagen goed doorkomen. Het werd na de eerste testdag ook wel duidelijk dat de nadruk lag op het verzamelen van data. De coureurs zetten geen hele snelle rondetijden meer neer, maar de Italiaanse renstal was vaak genoeg buiten te vinden. De doelstellingen bij AlphaTauri lijken in ieder geval haalbaar te zijn.

Red Bull Racing - 674 ronden; Red Bull Powertrains - 1353 ronden

Het team dat naast Ferrari de meeste indruk heeft gemaakt op de wereld van de Formule 1 lijkt toch wel Red Bull te zijn. Maar dit komt in eerste instantie niet door het aantal gereden ronden. Het team staat immers ruim honderd ronden achter de waarschijnlijke concurrenten Ferrari en Mercedes. Het was vooral de tijd die Max Verstappen wist neer te zetten tijdens de allerlaatste testsessie in Bahrein die de andere teams zullen laten nadenken. De Red Bull-bolide werd al gecomplimenteerd om haar sidepods tijdens de testdagen in Barcelona, maar de upgrades die de Oostenrijkse renstal heeft meegenomen naar Bahrein lijken hun werk goed te doen.

Het team is dan ook grotendeels uit de problemen gebleven. In Barcelona viel Sergio Pérez op de tweede dag echter wel stil, maar dat probleem was redelijk snel verholpen door de monteurs van Red Bull. Tijdens de eerste testdag in Bahrein veroorzaakte de coureur opnieuw een rode vlag. Ditmaal ging het om een vreemde spin toen de FIA de virtual safety car aan het testen was. Ondanks de werkzaamheden heeft het duo van Red Bull toch een respectabel aantal ronden weten te rijden en staat het daarmee vijf ronden verwijderd van de top drie.

In die top drie staat immers wel AlphaTauri en dat is alleen maar goed nieuws voor Red Bull Powertrains. De motorafdeling van de Oostenrijkse renstal staat vanaf dit seizoen deels op eigen voeten, maar het team krijgt nog wel ondersteuning van Honda. Vandaar dat het belangrijk is dat de teams veel data zouden vergaren voor de nieuwe krachtbron. Dat lijkt in ieder geval gelukt. AlphaTauri heeft haar steentje weten bij te dragen en ook Red Bull reed dus een respectabel aantal ronden.

Aston Martin - 635 ronden

Een ander team waarvan het moeilijk in te schatten is waar ze staan, is Aston Martin. Het team wist het ene moment uitstekende rondetijden te rijden en zeer productief te zijn en op het andere moment stond de bolide geruime tijd in de garage. In Barcelona kampte het team nog met een olielek en in Bahrein viel de bolide stil nadat het rechterachterwiel niet goed genoeg was gemonteerd. Ondanks de kleine problemen staat Aston Martin nog mooi in het middenveld en waren ze de rest van de testdagen onzichtbaar. Het team mag hopen op een verbetering ten opzichte van vorig seizoen.

Williams - 607 ronden

Ook het volgende team rijdt met een Mercedes-motor. Williams kan terugkijken op positieve testdagen in Barcelona, waar Alexander Albon veel ronden voor het team reed, maar in Bahrein ging het op vrijdag goed mis voor Williams. De tweede testdag ging bijna volledig in rook op nadat de remmen van Nicholas Latifi te heet waren geworden. De achterzijde van de bolide vatte vlam, waardoor enkele belangrijke onderdelen van de auto beschadigd raakten. De monteurs wisten de bolide niet op tijd rijklaar te maken, waardoor de auto geruime tijd in de garage stond. Desondanks kan het team terugkijken op een flink aantal ronden. Met 607 ronden staat het team stevig in de middenmoot.

McLaren - 567 ronden

Voor McLaren zat er een wereld van verschil tussen de testdagen in Barcelona en de testdagen in Bahrein. In Spanje was iedereen nog lovend over de Britse renstal. Lando Norris en Daniel Ricciardo waren op het Circuit de Barcelona-Catalunya bovenin de tijdenlijsten te vinden en op de eerst dag was Norris zelfs de snelste. Bovendien was McLaren in Barcelona ook heel erg productief. Het team reed in totaal 367 ronden en stond daarmee derde in het klassement.

In Bahrein liep het team tegen één groot probleem aan: de remmen. Het temperatuurverschil met Barcelona en Bahrein was rond de vijftien graden en dat merkten vooral de remmen van de MCL36. Het team wachtte het gehele weekend met smart op upgrades, maar die kwamen niet op tijd. Daardoor stond Norris vaker in de garage dan op het circuit. Zoveel lasten hoefde de coureur uiteindelijk dus niet te dragen, ondanks de coronabesmetting van Ricciardo. De jonge Britse coureur wist uiteindelijk tweehonderd ronden te rijden, het minste van alle teams.

Alpine - 563 ronden; Alpine-motoren - 563 ronden

Alpine is naast een renstal ook een motorleverancier in de Formule 1, maar het team levert de motoren alleen aan zichzelf. Vandaar dat zowel het team als de motorenafdeling ontevreden terug zullen kijken naar de testdagen. De Franse renstal zette 563 ronden neer, waardoor het op de achtste plaats te vinden is in het klassement. Alpine had veel meer verwacht van de wintertests, maar zal de komende weken de borst nat moeten maken.

Dat komt niet eens door de tijden die de renstal wist te rijden, want op de tweede testdag in Bahrein stond Esteban Ocon bovenaan aan het einde van de ochtendsessie. Het team kende echter meerdere problemen. In Barcelona ging de laatste dag volledig in rook op. De hydraulica aan de achterzijde van de bolide was defect, waardoor de auto hevig begon te roken. In Bahrein had het team opnieuw pech toen de bolide stilviel. Dat duidde dan weer op problemen met de versnellingsbak. De tijden zijn positief, maar het team moet hard werken aan de betrouwbaarheid.

Alfa Romeo - 518 ronden

We komen aan bij de 'verliezers' van de wintertests. Alfa Romeo kwam in Spanje heel erg moeilijk op gang, en dat terwijl het team met het budgetplafond verwachtte flink naar de top van het veld toe te kruipen. Valtteri Bottas en Robert Kubica konden in Barcelona amper ronden aan elkaar knopen, waardoor het team bleef steken op slechts 175 ronden. In Bahrein ging het een stuk beter voor de Fin en zijn teamgenoot Zhou Guanyu. Het team wist 343 ronden te rijden en dat houdt ze van de laatste plaats. Toch kampte het team opnieuw met betrouwbaarheidsproblemen. Na zijn snelle ronde viel de bolide van Bottas echter vrijwel gelijk stil en dus betekende dat het einde van de laatste testdag. Na ook in Barcelona al problemen te hebben gehad zal men bij Alfa Romeo toch enigszins met kopzorgen zitten, ondanks de snelheid die men in huis heeft.

Haas - 413 ronden

Dan komen we onderaan de lijst aan bij het geplaagde Haas. Het team zit zonder titelsponsor, moest een halve testdag laten varen in Bahrein en reed daardoor de minste ronden tijdens de wintertests. Al ruim twee jaar loopt het team achter de feiten aan en kijkend naar het aantal ronden lijkt dat nu ook weer het geval te zijn. Toch wekte Kevin Magnussen en Mick Schumacher enige verbazing in Bahrein. Op de tweede testdag eindigde Magnussen technisch gezien bovenaan, aangezien hij nog extra tijd kreeg om te testen. In het algehele klassement staat Schumacher zelfs op de tweede plek, vlak achter Verstappen. Het zal een klein lichtpuntje zijn voor de Amerikaanse renstal, want met slechts 413 ronden staat het team stijf onderaan. Werk aan de winkel dus voor Haas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws