In Barcelona stuiterde de F1-75 van Ferrari nog extreem veel, maar in Bahrein hadden juist de Mercedes-rijders heel veel last van porpoising. De Duitse renstal kwam naar Bahrein met een compleet nieuwe auto, maar daar heeft het team een prijs voor moeten betalen. De W13 lijkt nog niet competitief en de coureurs verlaten met hoofdpijn het circuit. George Russell denkt dat de korte voorbereidingstijd meeweegt in dit probleem.
Door de herintroductie van grondeffect is ook de term porpoising weer teruggekeerd in de Formule 1. Voor Russell en zijn collega's is dit de eerste keer dat zij daarmee te maken krijgen. 'Het grootste verschil met voorgaande jaren is natuurlijk dat de auto nu over het circuit stuitert', zegt de Brit bij Sky Sports. 'Door het grondeffect is dat nu een ding waar we als team bovenop moeten duiken.'
'Het is een nieuwe ervaring voor mij en een nieuwe ervaring voor alle ingenieurs', vervolgt Russell. Het stuiteren kan makkelijk opgelost worden, maar daardoor zal het team mogelijk veel tijd moeten inleveren. Snelheid blijft natuurlijk het belangrijkste in Formule 1. 'Uiteindelijk is het doel natuurlijk nog steeds hetzelfde. We moeten onze auto zo snel mogelijk maken in zo min mogelijk tijd.'
Russell: 'Weinig tijd om voor te bereiden'
De testdagen zitten er inmiddels op en de coureurs leven toe naar de eerste race. De voorbereidingstijd vindt Russell echter wat aan de korte kant. 'We hebben natuurlijk maar zes testdagen en die zijn verdeeld over twee coureurs. Dus als rijder heb je maar drie testdagen in totaal. Dat is niet zo heel veel tijd om je in voor te bereiden. Als je bijvoorbeeld naar voetbal of tennis kijkt dan zie je dat zij elke dag bezig zijn met hun sport en hun voorbereiding', aldus de Mercedes-rijder.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties