De sidepods van de W13 hebben een hele hoop losgemaakt in de wereld van de Formule 1. Er werd getwijfeld over de legaliteit van de oplossing van Mercedes en er werd gesuggereerd dat de Duitse renstal hiermee ongeveer één seconde per ronde heeft gewonnen. Craig Scarborough, gerenommeerd Formule 1-techneut, denkt dat zowel de negatieve als positieve reacties op de W13 wat overtrokken zijn. Wel merkt de Brit op dat het team nog zoekende is.
Mercedes was tijdens de testdagen allesbehalve imponerend. De Formule 1-techneut verwacht ditmaal niet dat de renstal iets achterhoudt voor de concurrentie. 'Het is lastig om te zeggen waar ze daadwerkelijk staan, maar het lijkt alsof ze in de moeilijkheden zitten', stelt Scarborough op het YouTube-kanaal van Peter Windsor. 'Als je in de geschiedenisboeken duikt dan is het niet de eerste keer dat ze zoiets claimen. Het is wel duidelijk dat de nieuwe auto heel erg lastig te besturen is. Er is iets misgegaan.'
De sidepodloze Mercedes
Toen de W13 uit de garage rolde in Bahrein had iedereen het direct over de sidepodloze W13. Scarborough ziet het zelf heel anders. 'Mercedes heeft wel sidepods, alleen ze hebben een heel andere vorm. De inlaat is ook gewoon een stuk kleiner dan bij andere teams.' Er werd gespeculeerd dat de onderdelen achter het bodywork een andere layout zouden hebben, maar dat is dus niet zo. 'Het is allemaal heel erg conventioneel. Het is allemaal hetzelfde als in Barcelona.'
De legaliteit van de W13
Christian Horner zou naar aanleiding van de slanke sidepods direct de legaliteit van de auto in twijfel hebben getrokken. De FIA heeft al aangegeven dat er niks mis is met de W13 en dat ziet ook Scarborough in. 'Het is allemaal legaal en het is ook niet minder veilig dan alle andere auto's. Onder al dat koolstofvezel zit precies hetzelfde als bij alle andere auto's. Zij hebben alleen hun vormen aangepast en dat hebben ze op een slimme manier gedaan.'
Scarborough ziet dan ook geen grote verschillen tussen de sidepods van Mercedes en die van andere teams. 'Het voorste gedeelte van de sidepod lijkt heel erg op die van McLaren en Ferrari. Dit gedeelte van de auto is zelfs een stuk breder dan nodig is. Dit trekt de luchtstroom recht naar beneden. Vandaar dat ze hebben gekozen voor verticale inlets.'
Scarborough: 'Leuke oplossing, maar niet per se beter'
Corriere della Sera bracht naar buiten dat de nieuwe Mercedes mogelijk één seconde per ronde had gewonnen met de nieuwe sidepods. Scarborough tempert de verwachtingen van de nieuwe Mercedes-auto. 'Het is een leuke oplossing, maar het is niet per se een beter concept dan alle andere concepten die we hebben gezien. Het is misschien één van de meest creatieve oplossingen, maar het is zeker geen seconde per ronde waard.'
Toch denkt Scarborough dat Mercedes nog steeds één van de topteams zal zijn. 'Dat denk ik wel, ja. Ik denk niet dat de problemen zo groot zijn bij Mercedes dat het opeens een team wordt dat meedoet in het middenveld.' Lewis Hamilton en George Russell zullen gewoon strijden om de eerste startplekken tijdens de kwalificatie in Bahrein. 'Zij kunnen tijdens de kwalificatie hun auto echt wel op de eerste startrij krijgen. Bovendien zullen het kortetermijnproblemen zijn bij Mercedes', aldus de techneut.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties