Rob van Gameren heeft bij het Race Café van Ziggo Sport zijn mening gegeven over de laatste ontwikkelingen in de Formule 1. De analist bracht onder meer de flexibele vleugels van McLaren ter sprake, maar het ging ook over boetes, die werden uitgedeeld door de FIA, en over een gewaagde uitspraak van Max Verstappen uit Japan.
McLarens achtervleugel kwam deze week onder een vergrootglas te liggen. Op beelden uit Suzuka is duidelijk te zien dat de achtervleugel van de MCL39 doorbuigt op het rechte stuk, terwijl het exemplaar van de RB21 van Verstappen vrij stabiel blijft. De FIA introduceerde in de eerste weekenden van 2025 extra maatregelen om die flexibiliteit tegen te gaan, maar het bestuursorgaan lijkt nog geen enkel succes te hebben geboekt hierin.
McLaren gives you wings
Van Gameren weet dat dit geen nieuw onderwerp is in de Formule 1. 'Het is een terugkerend fenomeen. We hebben het al vaker gezien', zegt hij over de moderne Formule 1. Het is duidelijk dat McLaren momenteel de flexi-kampioen is, en daar in Bahrein van profiteert. Dat ontkent Van Gameren dan ook niet. 'De achtervleugel is vrij flexibel, om het maar met een understatement te zeggen. Als je het met Red Bull vergelijkt, zie je dat die vleugel veel stabieler is.'
De FIA gaat alweer optreden tegen de flexibele vleugels, maar dat gebeurt pas over vijf weekenden. 'Vanaf Spanje zijn de reglementen weer anders. Dan mag er veel minder flexibel met de vleugels gereden worden, maar dan is het weer een kat-en-muisspelletje. Ze gaan wel iets anders vinden.' Van Gameren heeft echter een kritische noot. 'Toen Red Bull het deed, vonden we het geniaal. Nu McLaren het doet, roept iedereen dat het illegaal is.' De analist vindt dan ook niet dat McLaren veel verkeerd doet. 'Als je nergens van beschuldigd wordt, ga je niet hard genoeg.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De FIA spekt de kas
Afgelopen jaar gebruikte Williams haar budget nog om auto's op te lappen, maar dit jaar gaat het geld rechtstreeks naar de FIA. Daar hebben niet twee, maar zelfs drie coureurs al een bijdrage aan geleverd. 'Carlos Sainz kreeg 10.000 euro boete, omdat hij te laat was voor het volkslied', zegt Van Gameren over de Spanjaard, die zelf aangaf dat hij in Japan vijf seconden te laat was na een toiletbezoek waarbij hij voorlopig dezelfde status had als op het circuit: nummer twee.
Sainz sloeg de eerste vrije training in Japan over, en liet Luke Browning als rookie in zijn auto rijden. De Brit crashte in VT1 bijna na een misverstand met Alexander Albon. 'Hier krijgt Williams 7.500 euro boete, terwijl het twee teamgenoten zijn, die elkaar hinderen in de eerste vrije training. Dit slaat toch nergens op?' roept Van Gameren uit. 'Hier heeft niemand schade van gehad. Wat zijn dit voor boetes? Daarom vind ik het terecht dat Sainz na zijn boete zei dat hij wil zien waar dat geld naartoe gaat.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geen bluf van Verstappen
Tot slot reageert Van Gameren op de uitspraak van Verstappen uit Japan. De Nederlander liet na zijn zege bij Viaplay optekenen dat de rest hem niet meer terug zou zien, als hij in de McLaren reed. 'In dit geval was het geen bluf. Het was gewoon de waarheid', beseft de analist, die weet dat Verstappen geen grap maakte. 'Het komt niet heel sympathiek over', klinkt de kritische toevoeging. 'Iemand anders laat dat citaat dan aan die McLaren-jongens zien.'
Beide McLaren-coureurs kwamen dan ook al snel met een reactie. 'Lando Norris wilde zijn gezicht wel eens zien als hij uitstapte, maar ik denk dat Max niet erg teleurgesteld zou zijn als hij nu in die McLaren zou zitten. Ze hebben toch mooi een halve seconde voorsprong op de rest', knipoogt Van Gameren, die wel denkt dat Verstappen gelijk had met zijn uitspraak in Japan. 'Wat Max uit zijn hoed toverde in Japan was zo magistraal. Er zal niemand zijn die deze uitspraak zal tegenspreken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties