max verstappen helm bahrein red bull racing 1012 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen spreekt van 'ramp' bij Red Bull, maar sluit af met één positief punt

max verstappen helm bahrein red bull racing 1012

Max Verstappen is dit jaar vaak niet erg optimistisch over zijn kansen. Toch leek hij na de kwalificatie erop te rekenen dat hij in ieder geval een plek ten koste van Pierre Gasly kon winnen. Uiteindelijk had de Nederlander 57 ronden nodig om zijn oud-teamgenoot te verschalken na een race vol problemen. Verstappen is kritisch naar Red Bull Racing, maar sluit zijn interviews in het buitenland af op een positieve noot.

Red Bull is al jarenlang het sterkste team als het op pitstops aankomt, maar daar is dit seizoen weinig van terug te zien. Sportief directeur Jonathan Wheatley was altijd verantwoordelijk voor het stroomlijnen van die pitstops, maar de Brit verhuisde naar Sauber, waar hij nu de nieuwe teambaas is. Sindsdien loopt het bij Red Bull voor geen meter met de pitstops. Na een slechte stop in Japan had Verstappen in Bahrein twee nog slechtere stops.

Opeenstapeling van problemen

Verstappen ging vooral in op de eerste pitstop in gesprek met de Britse media. 'Normaal zijn we wel goed met de pitstops, maar nu liep echt alles verkeerd. Je kunt wel wegrijden als die lampen aanstaan, maar dat is niet het protocol van het team. Ik moest dus wachten, maar toen realiseerde ik me dat er een probleem was', aldus Verstappen, die op eigen houtje dus maar wegreed. 'Dat was een ramp', voegt Verstappen daaraan toe over de pitstops bij de Duitse tak van Sky Sports F1.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen spreekt van 'ramp' bij Red Bull, maar sluit af met één positief punt
Red Bull lijkt Wheatley te missen.

'Alles ging mis', aldus Verstappen, die de problemen moeiteloos opsomt. 'Ik had geen snelheid. De banden raakten oververhit. De balans was ook slecht, en ik had in de race ook een slechte start. De pitstops waren ook slecht. Alles ging dus verkeerd', lacht Verstappen als een boer met kiespijn. Sky Sports F1 vraagt de wereldkampioen of hij dit intern moet bespreken. 'Het was gewoon een slechte dag voor ons', zo houdt Verstappen zich afzijdig. De Nederlander ontbrak later dan ook bij een crisisoverleg bij Red Bull tussen Christian Horner, Helmut Marko, Pierre Waché, en Paul Monaghan.

Beterschap voor Saoedi-Arabië?

Verstappen was ondanks de dramatische race in Bahrein nog best tevreden over zijn prestatie. 'Gezien alle problemen en onze snelheid is de zesde plek nog een goed resultaat. Ik denk niet dat we meer konden doen', vertelt de 27-jarige, die al vroeg in het weekend een keuze maakte, die achteraf verkeerd uitpakte. 'Die harde banden werkten totaal niet. Uiteindelijk waren de mediums beter. De harde banden maakten het erger, maar zelfs als ik twee sets mediums had gehad, zou ik nog steeds op dezelfde plek geëindigd zijn. Meer dan een zesde plek zat er toch niet in', herhaalt Verstappen.

De wereldkampioen verwacht wel dat het volgende week in Saoedi-Arabië iets beter zal gaan. 'De balans is over het algemeen ook slecht. Ons bandenmanagement is ook slecht, en dat wordt op dit circuit altijd uitvergroot, omdat er altijd veel bandenslijtage is. Dit is waarschijnlijk wel een van de slechtste circuits voor ons, en hopelijk gaat het in Jeddah dus weer wat beter', zo denkt Verstappen niet dat hij elke week met Alpine en Haas moet vechten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws