De Vries op de schopstoel: Red Bull, AlphaTauri en andere F1-teams lieten al zien ongeduldig te zijn Formule 1
Formule 1

De Vries op de schopstoel: Red Bull, AlphaTauri en andere F1-teams lieten al zien ongeduldig te zijn

De Vries op de schopstoel: Red Bull, AlphaTauri en andere F1-teams lieten al zien ongeduldig te zijn

Nyck de Vries zit momenteel in een lastig parket bij het team van AlphaTauri. De coureur heeft een ultimatum te horen gekregen, een spreekwoordelijke gele kaart, zoals Helmut Marko het zelf noemt. De Vries krijgt nog drie races om zichzelf te bewijzen, anders is de kans dus heel groot dat hij zijn biezen moet pakken en dat zijn eerste Formule 1-seizoen dus als regelrechte ramp kan worden bestempeld. Het zal niet de eerste keer zijn in de geschiedenis van de koningsklasse of AlphaTauri dat coureurs vroegtijdig moeten vertrekken.

Het officiële debuut van De Vries kon nog worden bestempeld als een succes. Als invaller van Alexander Albon, die met een blindedarmontsteking in het ziekenhuis lag, scoorde hij direct twee punten voor het team van Williams. Tegelijkertijd versloeg hij zijn tijdelijke teamgenoot Nicholas Latifi. Het is precies die prestatie die hem het stoeltje bij het team van AlphaTauri opleverde. Bij de Italiaanse renstal gaat het echter nog niet volgens plan voor de man uit Sneek.

Dat De Vries nog geen punten heeft weten te scoren, is nog geen groot probleem. De bolide van AlphaTauri is menig weekend ook überhaupt niet in staat om in de punten te eindigen. Yuki Tsunoda scoorde ook nog ‘maar’ twee punten met zijn AT03, maar hij was wel al vier van de vijf keer sneller in de kwalificatie. In de races verslaat hij de Nederlander nog comfortabeler, want De Vries wist nog geen enkele keer boven zijn teamgenoot te eindigen. De crashes in Azerbeidzjan en het contact met Lando Norris in Miami zorgen ervoor dat de emmer bijna overloopt. Nog één druppel en het is klaar voor De Vries.

Tost eerder al spijkerhard

Coureurs die kiezen voor een carrière bij Red Bull Racing of het zusterteam weten dat ze vanaf minuut één moeten presteren. Marko wil resultaten zien en als deze resultaten uitblijven, dan zullen rijders zonder enige moeite vervangen worden. Dat was eerder bij Red Bull het geval, en ook bij AlphaTauri, toen het team nog de naam Toro Rosso droeg. De eerste coureur die zijn biezen moest pakken, was Scott Speed in 2007. Niet alleen waren de prestaties van de Amerikaan niet naar behoren, Speed kende ook nog eens een hevige ruzie met teambaas Franz Tost. Dit zou niet alleen maar bij een woordenwisseling zijn gebleven, dus een ontslag kwam niet uit de lucht vallen.

Speed werd vervangen door een nog piepjonge Sebastian Vettel. De Duitser maakte eerder furore in zijn debuut voor BMW en een jaar later won hij zijn eerste race met het team van Toro Rosso. Zijn promotie naar Red Bull was dan ook meer dan terecht, gezien de resultaten en de Oostenrijkse renstal heeft dan ook fantastische resultaten weten te boeken met de man uit Heppenheim. Zijn teamgenoot van 2008 was een stuk minder succesvol. Sébastien Bourdais reed dat jaar een volledig seizoen, maar in 2009 werd hij vroegtijdig aan de kant gezet. Jaime Alguersuari werd naar het team gehaald door Tost, omdat de samenwerking met Bourdais niet zo verliep als gehoopt.

Red Bull liet voor het laatst coureurs gaan

In de meest recente geschiedenis was het Red Bull dat juist coureurs liet gaan. Hiermee verlieten de desbetreffende rijders niet permanent de Formule 1-grid, maar konden ze terugkeren naar het zusterteam. Daniil Kvyat werd in 2016 geslachtofferd. De Rus wist een jaar eerder nog Daniel Ricciardo te verslaan, maar zijn 2016-seizoen begon allesbehalve overtuigend. De toenmalig Red Bull-coureur was betrokken bij meerdere incidenten en daarbij had hij een favoriet slachtoffer: Vettel. Het leverde hem een bijnaam op, ‘de Torpedo’, waar de voormalig Formule 1-rijder niet al te trots op was. Voor de Grand Prix van Spanje, de vijfde race van het seizoen, stapte ene Max Verstappen in.

15 mei 2016 stond er ineens een Nederlander op het hoogste podium in F1. 
15 mei 2016 stond er ineens een Nederlander op het hoogste podium in F1. 

Dat bleek een gouden greep te zijn van het Red Bull-management. Verstappen stapte in, kwalificeerde zich als vierde en wist uiteindelijk, na de crash van Lewis Hamilton en Nico Rosberg, de race te winnen. In de seizoenen die volgden, had Verstappen hier en daar ook wel eens een incident, maar Marko en Christian Horner hielden vertrouwen in de Nederlandse coureur. Dat vertrouwen werd vervolgens uitbetaald door de meervoudig racewinnaar. Verstappen bezorgde het team van Red Bull natuurlijk twee coureurskampioenschappen en een constructeurstitel, waarmee de hegemonie van Mercedes officieel ten einde was gekomen.

Bij Red Bull wist hij na twee opstartjaren continu zijn teamgenoten te verslaan. Na het vertrek van Ricciardo werd Pierre Gasly gepromoveerd, maar die stap kwam te vroeg voor de Fransman. Na een flinke klap tijdens de testdagen had het vertrouwen van Gasly een flinke deuk opgelopen en dat was te merken in de eerste seizoenshelft van het 2019-seizoen. De prestaties waren niet voldoende om Marko en Horner te imponeren. Tegelijkertijd zou de nu enkelvoudig racewinnaar een flinke ruzie zijn begonnen met Adrian Newey. Dat schoot in het verkeerde keelgat van Marko, waardoor Gasly uiteindelijk werd vervangen door Albon in de zomerstop.

Het ontslag dat een schandaal in gang zette

De ontslagen bij Toro Rosso en Red Bull waren nog relatief zonder controverse. In 2009 kan dat niet gezegd worden over het ontslag van Nelson Piquet Jr.. Het team van Renault had na een half seizoen, waarin de Braziliaan geen punt wist te scoren, genoeg gezien en besloot Piquet Jr. op straat te zetten. Toen kwamen de geluiden over crashgate ineens naar boven. De coureur hield waarschijnlijk zijn mond dicht over zijn crash tijdens de Grand Prix van Singapore in 2008 zolang hij nog een stoeltje had bij Renault. De Formule 1 ging het incident nogmaals bekijken en er gingen meer koppen rollen dan het team van Renault vooraf had gedacht.

Prost schopt Ferrari tegen het zere been

Niet alleen coureurs die ondermaats presteren worden de deur gewezen in de Formule 1. Alain Prost, een legendarische coureur van de koningsklasse van de autosport en in 1991 al drievoudig wereldkampioen, moest vertrekken bij Ferrari nadat hij het team had beledigd. In het 1991-seizoen kon de Fransman niet strijden voor het kampioenschap, maar hij pakte toch vijf podiums dat jaar. Voor de laatste race van het seizoen besloot de coureur even een duit in het zakje te doen. Prost vergeleek de auto van Ferrari met een vrachtwagen. De Italiaanse renstal besloot dat het niet meer verstandig was om met de drievoudig wereldkampioen samen te werken en voor de laatste race van het seizoen, de Grand Prix van Australië, de coureur op straat te zetten.

Lammers om wel heel aparte reden aan de kant gezet

Ook het contract van Jan Lammers is een keer vroegtijdig ontbonden, al had dat wel een hele specifieke reden. De Nederlander reed voor het team van ATS en kende een prima begin van het 1981-seizoen, maar na de vierde ronde was het alweer voorbij voor Lammers. Een Zweed genaamd Slim Borgudd wilde het stoeltje hebben en hij kon een flink zak geld meenemen. De bekende popband ABBA financierde namelijk de carrière van de coureur. Lammers moest dus plaatsmaken en in de jaren die volgden, had de coureur nog sporadisch een optreden in de Formule1.

Voor De Vries zal het dus cruciaal zijn om in de aankomende triple-header te laten zien wat hij waard is. De Nederlander moet vooral zijn auto uit de muren en het grind houden en het pakket zien te maximaliseren. Het zou dan ook geen kwaad kunnen om Tsunoda, net zoals in Miami, te verslaan in de kwalificatie. Daarnaast zal het verstandig zijn voor De Vries om niet negatief te zijn ten opzichte van het team en moet hij hopen dat er niet ineens een coureur aan de deur klopt die met een zak geld van ABBA zijn stoeltje kan financieren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws