De race van Verstappen | Lambiase zag Verstappen Russell terugpakken: 'Karma is iets wonderbaarlijks' Formule 1
Formule 1

De race van Verstappen | Lambiase zag Verstappen Russell terugpakken: 'Karma is iets wonderbaarlijks'

De race van Verstappen | Lambiase zag Verstappen Russell terugpakken: 'Karma is iets wonderbaarlijks'

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen verraste vriend en vijand in Qatar door op zaterdag de snelste man te zijn tijdens de kwalificatie en op zondag keihard terug te slaan nadat hij een straf kreeg van de stewards. Hij bewees opnieuw dat je een getergde Verstappen nooit af moet schrijven.

Het weekend in Doha begon moeizaam voor Red Bull Racing nadat ze niet veel consistentie en pace vonden in de eerste vrije training en vervolgens ook niet de gewenste resultaten boekte tijdens de sprintkwalificatie. Verstappen moest genoegen nemen met P6 als startpositie voor de sprintrace. Met een goede race pace zou het wellicht lukken om naar voren te komen, maar dat ging ook niet zoals gehoopt. De Nederlander had geen grip, kampte met onderstuur en zat klem achter de Ferrari's tijdens de openingsfase en kon er niet zomaar omheen. Pierre Gasly en Nico Hülkenberg haalden hem in. Hij wist Gasly nog terug te pakken, maar verder kwam hij niet.

Uiteindelijk kwam hij als achtste over de streep. In de uren tussen de sprintrace en de kwalificatie voor de Grand Prix op zondag wist Red Bull het volledig om te keren. Daardoor ging het direct vanaf de eerste meters van de kwalificatiesessie al stukken beter. Dat had Verstappen zelf ook niet verwacht, die het na de sprintrace nog somber inzag en dat de problemen te groot waren om in een paar uur op te lossen. Zijn prestaties op de baan lieten iets anders zien. Hij kon competitief meekomen en meldde zich vooraan in zowel Q1 en Q2, waarna hij het in Q3 uit kon vechten met George Russell en de McLarens voor de poleposition.

'Dat was geen slechte ronde'

Onder het kunstlicht van het Lusail International Circuit ging Verstappen in de laatste tien minuten van de kwalificatie weer op pad. 'Alonso, de auto achter je, heeft net een ronde voltooid', informeerde race-ingenieur Gianpiero Lambiase, terwijl Verstappen aan het opwarmen was. 'Denk je dat hij naar binnen gaat?' vroeg Verstappen. 'Ik weet het niet zeker', reageerde Lambiase. Hoe dan ook was de weg voor de Nederlander vrij om te beginnen met zijn snelle ronde. Hij pakte een paarse eerste sector, maar was in sectoren 2 en 3 net een klein beetje langzamer dan Russell. Het scheelde uiteindelijk maar 45 duizendsten, dus moest hij nog kleine stap zetten in de laatste vijf minuten van de kwalificatie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Lambiase zag Verstappen Russell terugpakken: 'Karma is iets wonderbaarlijks'

'Twee langzame rondes nu graag', verzocht Lambiase. 'Dat was geen slechte ronde met de brandstof die we in de auto hebben nu, je zat een halve tiende achter Russell', vervolgde hij. 'Norris zit achter je op een pushronde, 3,5 seconden.' Niet veel later verwachtte Verstappen dat Norris erlangs zou komen, maar dat gebeurde niet. 'Hij brak de ronde af', merkte de viervoudig wereldkampioen op. Verstappen was inmiddels met zijn tweede langzame ronde bezig om de banden klaar te maken voor zijn laatste run. In bocht 12 kwam hij wat verkeer tegen, Fernando Alonso voor hem ging namelijk flink op de rem. 'Je kan Fernando erlangs laten, Max', zei Lambiase nog. Net nadat hij dat deed belandden er drie auto's in verkeer.

Lambiase ziet Russell aankomen stormen: 'Hij pusht tijdens een slow lap...'

'We moeten nu een beetje wachten', voegde de ingenieur toe. 'Ja, ik zak wel een beetje af', antwoordde Verstappen. 'Kijk uit, Russell achter je is aan het pushen, maar hij is bezig met een slow lap... Hij is aan het pushen tijdens een langzame ronde, is wat ik wil zeggen', legde Lambiase uit. 'Maak je maar niet druk om je delta, mensen voor je hebben voorrang, dus probeer maar wat ruimte te creëren tussen jou en de auto's voor je', luidden de instructies. 'Het is hun probleem als ze zich zo gedragen, Hamilton doet op dit moment hetzelfde, dus zorg voor een gat met Russell.' Later gaf Lambiase groen licht voor Verstappen om aan zijn laatste pushronde te beginnen, die hem de poleposition opleverde. Het was zijn eerste pole sinds de Grand Prix van Oostenrijk.

'Dat was de perfecte turnaround. Dat is poleposition', loofde Lambiase. 'Let's fucking go, guys! Goed gedaan. Wat een ommekeer', reageerde Verstappen. 'Yabba dabba doo, Max', klonk Christian Horner, die refereerde aan de uitspraak van Russell toen hij de Grand Prix van Oostenrijk won. 'Dat is je eerste officiële pole sinds Oostenrijk. Goed gedaan, dat was echt een heel goede kwalificatie. Erg goed', zei de teambaas. 'Heel goed, dat was echt fantastisch, die ommekeer. Goed gedaan!' leverde Verstappen de complimenten aan zijn team. 'Dat was wel leuk, de auto was veel beter. Dan kunnen we er ook wat mee.' Horner meldde dat Verstappen een halve tiende sneller was dan Russell. 'Dus, so fucking close', reageerde Horner. 'Excuse my French. by the way', aldus de teambaas met een knipoog.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing las vegas 1284571291 wereldkampioen red bull racing 12 christian horner
Complimenten van Horner na de kwalificatie van Verstappen in Qatar.

Verstappen gebrand om Russell achter zich te laten

Lang kon Red Bull echter niet genieten van de poleposition, na afloop kreeg Verstappen namelijk een gridstraf van één plek vanwege de opstopping in bocht 12. Russell, die aan het pushen was tijdens een opwarmronde, vond dat Verstappen gevaarlijk in de weg reed en onnodig langzaam reed, en moesten beide coureurs zich melden bij de stewards. Alonso, die remde waardoor Verstappen moest remmen, hoefde geen verklaring af te geven. De stewards oordeelden dat de Nederlander te langzaam reed, maar aangezien het om een slow lap ging, gaven ze hem één plek in de plaats van drie. Verstappen vond het allemaal dikke onzin, dus beloofde hij Russell na de meeting dat hij hem direct in bocht 1 zou pakken.

Verstappen is een man van zijn woord, en dus was Russell na bocht 1 van de race al gezien. Norris wist er ook langs te glippen, waardoor de Mercedes-coureur in een paar honderd meter demoveerde naar P3. Achterin het veld ging het niet helemaal goed bij de start, waardoor de safetycar op de baan moest komen. 'We hebben twee auto's die met de motoren uit langs de baan staan, dus de safetycar is ingezet. Houd je delta positief', liet Lambiase weten. Franco Colapinto en Esteban Ocon stonden in het grind en Hülkenberg was onderweg naar de pitstraat met een lekke band. Aangezien de auto's van Ocon en Colapinto nog weggehaald moesten worden, duurde het nog wel even voordat de race hervat kon worden.

Verstappen loopt weg: 'Norris probeert heel hard om bij jou te blijven'

'Dus de volgorde is: jij, Norris, Russell, Leclerc en Piastri', zei Lambiase. 'Er ligt ook nog wat rommel in bocht 1, aan de linkerkant. Blijf maar aan de binnenkant rijden.' Verstappen bleef ondertussen bezig om zijn banden klaar te maken voor de herstart. De safetycar ging in de vierde ronde weer naar binnen. De viervoudig wereldkampioen had het goed uitgekiend en behield de leiding bij de herstart. 'Max, in de detectiezone was het gat negen tienden', liet de ingenieur weten over het gat met Norris achter hem. 'Je moet me laten weten of ik op moet schakelen naar de achtste versnelling op het rechte stuk', verzocht Verstappen. 'De zevende versnelling is prima. Norris is niet zoveel aan het sparen in bochten 12 en 13, trouwens', antwoordde Lambiase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Lambiase zag Verstappen Russell terugpakken: 'Karma is iets wonderbaarlijks'
Norris probeerde dicht bij Verstappen te blijven, maar dat lukte niet.

Verstappen wist Norris ook al gauw buiten DRS-afstand te rijden, waardoor de Nederlander langzaamaan zijn eigen race kon gaan rijden. 'Lando is best hard aan het pushen in bochten 12, 13, 14 om bij jou te blijven', zei de Red Bull-ingenieur. 'Het gat is nu 1,5 seconden, hij is alleen sneller in de laatste sector.' Het gat begon daarna groter te worden en op te lopen naar twee seconden. Van de top vier was Verstappen zijn banden het meest aan het sparen, liet Lambiase weten. Hij verloor in bochten 9, 12, 13, en 14 tijd ten opzichte van Norris, maar Verstappen kon het allemaal goed managen. 'We hebben nu vijftien ronden gehad, Max. Vanwege de safetycar aan het begin zijn sommige dingen (in het strategische plan, red.) wat veranderd', zei Lambiase alvast.

'Ook een update over de front flap wanneer je kan graag, Max', ging hij verder. 'Misschien een click erbij', zei Verstappen direct. 'Begrepen. Het gat is nu 1,9 seconden.' Niet veel later kwam Verstappen terug op de front flap. 'Ik denk eigenlijk dat ik er twee clicks bij moet hebben', zei hij. Dat werd dan bij de eerstvolgende pitstop direct geregeld. Inmiddels hadden de coureurs bijna twintig ronden gedaan, dus kwam de stint op de mediumband langzaam ten einde. Verstappen kreeg groen licht om meer te gaan pushen richting zijn pitstop. Hij liet dan ook weten dat zijn banden er een beetje aan leken te gaan. 'Dat is oké, ze lijken het wel goed vol te houden met Lando achter je', merkte Lambiase op, die zag dat Verstappen het gat prima kon managen.

Verstappen was scherp: 'Check of Lando heeft gelift onder de gele vlag'

Russell ging eerder naar binnen dan Verstappen. 'Maar hij vormde toch geen bedreiging meer', liet Lambiase weten. 'En het was ook een pitstop van zeven seconden', wreef de ingenieur erin. Bij de pitmuur en in de garage van Red Bull werden de voorbereidingen op Verstappens pitstop inmiddels ook gedaan. Lambiase vroeg nogmaals of Verstappen er twee clicks bij wilde, en dat bevestigde hij. 'Ter info, Lando heeft zo DRS', zei Lambiase. Verstappen vond dat vreemd, want het gat was daarvoor nog bijna twee seconden. 'Check of hij wel gelift heeft onder de gele vlag', verzocht de Red Bull-coureur. 'Er was een gele vlag op het rechte stuk', vulde hij aan. 'Ja, we gaan het checken', reageerde Lambiase.

In de eerste bocht lag wat rommel van de auto van Alexander Albon, die een spiegel had verloren. Hamilton had waarschijnlijk over stukken van die spiegel heen gereden en had daardoor een lekke band. Ook Sainz moest binnenkomen vanwege een puncture. 'Is het nog geel, of niet?' vroeg Verstappen. 'Ja, blijf op de racelijn', antwoordde de ingenieur. 'Lando liftte niet tijdens de gele vlag', volgde Lambiase. 'Ik hoop dat je dat rapporteert', luidde het antwoord van Verstappen. 'Mijn banden komen ook weer tot leven', zei hij. 'Max, zodra je VSC of safetycar ziet, kan je de pits induiken, anders moet je buiten blijven', zei Lambiase. Niet veel later zette de wedstrijdleiding inderdaad de safetycar in om de rommel in bocht 1 weg te halen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Lambiase zag Verstappen Russell terugpakken: 'Karma is iets wonderbaarlijks'
Verstappen gaf de leiding in de wedstrijd na de eerste ronde niet meer uit handen.

Met een nieuwe set harde banden ging Verstappen na zijn pitstop verder, nog wel even achter de safetycar. 'Dat was een fantastische eerste stint', loofde Lambiase. 'We moeten proberen om nog zo'n stint te rijden. Je hebt die banden erg goed gemanaged.' Verstappen wilde vooral weten hoe de harde band het bij andere coureurs deed. 'Beetje lastig te bepalen, want sommigen kwam na hun pitstop in verkeer terecht. Het lijkt er niet slechter uit te zien dan de medium, misschien duurt het even voordat je er leven in krijgt', liet Lambiase weten. 'Waarvoor is de safetycar eigenlijk?' vroeg Verstappen. 'Er waren een aantal lekke banden vanwege rommel op de baan. De safetycar gaat nu door de pitstraat, dus volg hem.'

Verstappen vraagt naar straf voor Norris: 'Of kan je gewoon flat out onder geel?'

De Nederlander herinnerde zich dat hij voorafgaand aan de safetycar had gevraagd of zijn team wilde kijken of Norris wel had gelift tijdens de gele vlag op het rechte stuk. Hij kwam verhaal halen of daar al wat mee was gedaan. 'Hoe zat het met die gele vlag? Of kan je gewoon flat out onder geel?' vroeg hij cynisch. 'We hebben het er letterlijk nu over, Max. Stand by', antwoordde Lambiase. In ronde veertig ging de safetycar weer naar binnen, maar het duurde niet lang voordat de safetycar weer naar buiten moest komen. Sergio Pérez was namelijk gespind en kreeg zijn auto niet meer aan de praat. Daarnaast was Hülkenberg in het grind beland. Beide auto's moesten van de baan gehaald worden, en beide coureurs konden uitstappen.

'We hebben een gele vlag voor Checo, hij staat stil bij bocht 16', zei Lambiase eerst. 'Nu is het een safetycar', vervolgde hij. 'Ter info: de wedstrijdleiding kijkt nu naar het incident met Lando.' Verstappen kon weer verdergaan met het managen van zijn bandentemperaturen achter de safetycar om zich weer op te maken voor een herstart. 'Ik denk dat de lampen van de safetycar het niet goed doen. Dus ik heb geen idee wat er gaande is', zei Verstappen. 'Laat me weten wanneer de lampen uitgaan, want nu knipperen ze. Ik weet niet wat ik moet doen', verklaarde hij. 'De safetycar gaat nu naar binnen. Zijn de lampen nog aan?' vroeg Lambiase. 'Ze knipperen. Ze lijken te haperen', zei Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Lambiase zag Verstappen Russell terugpakken: 'Karma is iets wonderbaarlijks'
Niemand kon Verstappen stoppen in Qatar.

'Als goed is kunnen we nu herst-... Oké, wacht even', zei Lambiase, die verschillende berichten tegelijkertijd kreeg en moest checken of de race inderdaad hervat kon worden. 'Oké, de safetycar gaat de pitstraat in, je kan gaan wanneer je gereed bent.' Verstappen ging er weer vandoor op een tactisch punt, al bleef Norris wel binnen DRS-afstand. De stewards maakten hun beslissing over Norris en de gele vlag daarna bekend. 'Norris heeft een ten second stop and go gekregen. Hij moet binnen twee ronden naar binnen komen daarvoor', zei Lambiase. Dat betekende dat Norris helemaal terugviel naar de laatste plek, wat op dat moment P15 was vanwege de uitvallers. Hij vormde dus sowieso geen bedreiging meer voor Verstappen.

Vlekkeloos naar de zege: 'Je negende zege van het jaar'

Vanaf dat moment kon Verstappen zijn eigen race weer rijden naar de vlag. Charles Leclerc zat binnen een seconde of zes achter hem, en vormde dus ook geen bedreiging voor de Nederlander. Hij reed een foutloze race naar de zege. 'Oké, maat. Karma is iets wonderbaarlijks!' zei Lambiase toen Verstappen als winnaar over de streep kwam. 'Je hebt absoluut niet onnodig langzaam gereden vandaag', vervolgde hij met een knipoog. 'Simply lovely, guys! Yes, yes, yes!' reageerde Verstappen. 'Wat een ongelooflijke race. Dat was wel leuk!' Ook teambaas Horner was trots. 'Max, dat was briljant. Je hebt het vanaf begin tot eind fantastisch gedaan. Je negende zege van het jaar. Dat is een supergoede prestatie. Goed gedaan!' aldus de teambaas.

'Dit was een fantastische avond. Bedankt aan iedereen die aan de auto heeft gewerkt en voor deze ommekeer heeft gezorgd', sprak Verstappen zijn dankbaarheid uit. 'De auto was echt veel competitiever. Jullie verdienen hier ook de credits voor. Goed gedaan', zei de Nederlander. 'Bedankt. We sturen Genty met je mee naar het podium om de bokaal te verzamelen', zei Horner, waarmee hij Chris Gent bedoelde, die Verstappens eerste monteur is. 'Ah, dat is top!' zei de Nederlander. 'En je mag de pitstraat inrijden, Max. De heren die je op het podium zullen vergezellen zijn Leclerc en Piastri', liet Lambiase nog weten. 'En George pakte P4', voegde hij eraan toe. 'Copy that', sloot Verstappen af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws