Olav Mol kan er niet om rouwen dat George Russell uiteindelijk het podium misliep in Qatar. 'Karma', roept de autosportcommentator uit als ter sprake komt dat de Brit bij de start meteen terugviel naar de derde plek. Beide Mercedes-coureurs kregen een straf, maar Mol vindt dat Russell niet hard genoeg aangepakt werd, en Lewis Hamilton juist te hard.
Max Verstappen verloor de poleposition, maar greep wel zijn negende overwinning van het seizoen. Achteraf ging het vooral over de wedstrijdleiding en Verstappens woede richting Russell, maar Mol roept hij het Ziggo Sport Race Café op om toch vooral de prestatie van Verstappen niet te onderschatten. 'Wat we nog een beetje onderbelicht hebben gelaten is dat de race pace van Max op de mediumbanden en de harde banden heel constant was. Ze hebben echt de sweet spot gevonden.' Een dag eerder ging het nog dramatisch bij Red Bull Racing.
Mol begrijpt wel dat Verstappen in de Grand Prix op scherp stond, en er ook alles aan deed om 'onschuldig slachtoffer' Lando Norris te benadelen, hoewel de Brit niks te maken had met de situatie tussen Russell en Verstappen uit de kwalificatie. 'Als je ziet hoe George Russell zat te zeuren voor een straf na de kwalificatie, snap ik wel dat Max de race ingaat met het idee: alles wat ik in twijfel kan trekken, krijgen ze nu ook voor hun kiezen.'
Russell niet hard bestraft
Russell klokte in Q3 de tweede tijd, maar deed er na de kwalificatie alles aan om ervoor te zorgen dat Verstappen zijn poleposition mocht inleveren. Daar slaagde de 26-jarige coureur in, maar lang kon hij niet genieten van de eerste plek. Verstappen greep de leiding meteen, en Lando Norris sloot aan op de tweede plek. 'Karma', roept Mol uit. Russell eindigde na onder meer een langzame pitstop uiteindelijk als vierde.
De Mercedes-coureur kreeg wel nog een straf, omdat hij een te groot gat naar zijn voorganger liet vallen achter de Safety Car. Russell kreeg hier vijf seconden straf voor, plus zijn eerste strafpunt op zijn superlicentie. Pierre Gasly kwam echter zeven seconden later over de eindstreep, waardoor Russell ondanks zijn tijdstraf geen plek hoefde in te leveren. 'Je geeft hem dus in feite geen straf, want waar straf je hem nu mee?' vraagt Mol.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mol geeft aan dat een dergelijke overtreding ook consequenties moet hebben. 'Je geeft hem een papiertje, maar het heeft geen gevolgen. Hij doet iets wat niet mag, en dat zou gevolgen moeten hebben. Je kan dan beter gewoon één plek straf geven in de einduitslag, want dan heb je ook echt een straf', zo suggereert Mol een andere aanpak. 'Ik zou het veel beter vinden om gewoon posities straf te geven. Dan ben je van heel veel gedoe af.'
Hamilton juist te hard aangepakt
Teamgenoot Lewis Hamilton kwam tweemaal in de problemen bij de wedstrijdleiding. De 39-jarige Brit was eerst te vroeg weg, en later in de race kreeg hij ook nog een drive-through penalty vanwege te snel rijden in de pitstraat. Jolyon Palmer wond zich vooral over die laatste straf op, en stipte aan dat Charles Leclerc eerder voor hetzelfde vergrijp maar vijf seconden straf kreeg. Collega David Coulthard beklaagde zich ook over het gebrek aan consistentie.
Mol is het juist niet eens met die eerste straf vanwege de valse start. Hij vergelijkt het met de straf van Russell. 'Dit is ongeveer hetzelfde. Hij krijgt vijf seconden straf, maar heeft al plekken verloren.' Hamilton hield bij de start weer in, en viel twee plekken terug. 'Als hij vier plekken wint hiermee, dan is het een ander verhaal, maar hij verpest zijn start en dan geven ze hem ook nog een straf. Hoe beoordeel je dat dan?'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties