In de internationale media is er veel lof voor de prestatie van Max Verstappen, maar deze wordt overstemd door de kritiek aan het adres van de wedstrijdleiding. De coureur van Red Bull Racing wist alle incidenten tijdens de race te doorstaan, maar de internationale kranten zijn van mening dat deze incidenten makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Rui Marques, de nieuwe wedstrijdleider, maakt daarom niet een al te beste beurt.
In Italië werd de straf die Lando Norris kreeg voor het negeren van gele vlaggen juist wel met gejuich ontvangen. Ferrari maakt nog altijd kans om de constructeurstitel te pakken en door de straf van de McLaren-rijder kon de Italiaanse renstal wat punten inlopen op McLaren. Door een eerdere klapband van Carlos Sainz was een mooier resultaat onmogelijk geworden voor Ferrari, terwijl Norris met een tiende plek en de snelste raceronde nog redde wat er te redden viel.
'Het belangrijkste nieuws voor Ferrari is dat de strijd om het constructeurskampioenschap heropend is, want McLaren heeft nu slechts 21 punten voorsprong en alles wordt beslist in Abu Dhabi', schrijft het hoopvolle La Gazzetta dello Sport. 'De straf van Norris kostte het team uit Woking kostbare punten, want de Brit eindigde als tiende en nu zal de constructeurstitel worden toegekend in het laatste weekend van het seizoen.' Charles Leclerc maakt bovendien nog kans op de tweede plek bij de coureurs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De eerste plek is al opgeëist door Verstappen, die in Qatar voor het eerst sinds de Grand Prix van Spanje in droge omstandigheden wist te winnen. La Gazzetta dello Sport zag een onmogelijke opgave voor de concurrentie toen de Nederlander de leiding in de race pakte. 'Verstappen en Norris waren de snelste, wisselden de snelle ronden met elkaar uit en reden aan de leiding met een elastisch gat tussen 1,5 en twee seconden. Norris was agressief op Verstappen, tot het punt dat hij naast hem kwam - Max inhalen is echter een andere zaak...'
Wedstrijdleiding krijgt kritiek
De Grand Prix van Qatar werd vorig jaar nog gekenmerkt door het feit dat de FIA met man en macht een bandenfiasco wilde voorkomen. De coureurs moesten verplicht drie keer naar binnen en voor dit weekend werd het circuit op enkele plekken aangepast om een dergelijk scenario te voorkomen. De meeste coureurs kwamen maar één keer naar binnen, maar de banden van Lewis Hamilton en Carlos Sainz overleefden de eerste stint niet. 'Het leek een mooie stoet te worden, maar de race werd opgeschrikt door fouten van de wedstrijdleiding', schrijft het Spaanse AS.
'Het gevecht tussen Max, Norris, Russell, Piastri, Leclerc en Sainz was niet spannend. De nieuwe wedstrijdleider, Rui Marques, werd de hoofdrolspeler', vervolgt de krant. Een spiegel van de auto van Alexander Albon kwam op het circuit te liggen, maar deze werd niet verwijderd. Deze werd uiteindelijk verpulverd door Valtteri Bottas en de losse onderdelen waren mogelijk de oorzaak voor de klapbanden van Sainz en Hamilton. AS noemt de keuzes van de wedstrijdleiding dan ook 'gênant'.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Verstappen aan kop ondanks klapbandfiasco', kopt The Guardian, die ook niet mild is voor de beslissingen van de wedstrijdleiding tijdens de Grand Prix van Qatar. 'Max Verstappen boekte zonder twijfel een mooie overwinning tijdens de Grand Prix van Qatar, maar de geluiden van het dode rubber in de woestijn zullen weerklinken lang nadat de hymnen in de nacht zijn verdwenen. Controverse en potentieel gevaar markeerden de Grand Prix op het circuit van Lusail.'
Veel lof voor Verstappen
In Frankrijk kijkt men vooral naar de prestatie van Verstappen. De coureur van Red Bull was voorafgaand aan de race gepikeerd door zijn gridstraf. Verstappen had het gevoel dat George Russell hem een straf aansmeerde op zaterdag, waardoor de Nederlander op zondag sportieve wraak nam. 'Max Verstappen is niet per toeval wereldkampioen. De inmiddels viervoudig Formule 1-kampioen was vastbesloten om zondag tijdens de race wraak te nemen en er was geen betere manier voor de Nederlander om zijn superioriteit te tonen', schrijft l'Equipe.
'George Russell, die met enig vertrouwen in de pers beweerde dat hij dit seizoen kampioen zou zijn geworden achter het stuur van een Red Bull, betaalde de prijs', vervolgt de krant. 'De Brit van Mercedes werd in de eerste bocht voorbijgestreefd door dat koude, hardnekkige beest genaamd Verstappen. Verstappen leidde van start tot finish, doorstond alle incidenten die de race onderbraken en behaalde zijn negende overwinning van het seizoen na opnieuw een demonstratie van zijn talent als coureur.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties