Pirelli weet nog altijd niet wat de oorzaak is van de klapbanden van Lewis Hamilton en Carlos Sainz. De kapotte spiegel van Alexander Albon kan een oorzaak zijn, maar de bandenleverancier merkte na de race op dat veel mediums al heel erg versleten waren. Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, heeft ook aangegeven dat Max Verstappen bijna op het karkas van de band reed aan het einde van zijn eerste stint.
De Grand Prix van Qatar werd een spannende race voor Pirelli. Vorig jaar moesten er speciale regels gemaakt worden voor de race, aangezien de FIA en de bandenleverancier niet konden garanderen dat de banden het lang vol zouden houden. Hierdoor moesten de coureurs gedurende de Grands Prix verplicht drie pitstops maken, wat voor een strategische race zorgde. De FIA en Pirelli hoopten een dergelijk scenario te voorkomen door de kerbs op het Lusail International Circuit aan te passen.
In ronde 34 kregen zowel Sainz als Hamilton een klapband. De linkervoorband van beide auto's begaf het, maar het is nog altijd onduidelijk wat de oorzaak precies was. Van tevoren was al duidelijk dat de linkervoorband de zwakke plek zou zijn, vanwege de aard van het Lusail International Circuits. 'Volgens Pirelli werd al tijdens de sprintrace na negentien ronden duidelijk dat, ondanks de aanpassing van de kerbs ten opzichte van vorig jaar, de levensduur van de banden beperkt zou zijn', schrijft Auto, Motor und Sport.
'De Pirelli-ingenieurs waren ervan overtuigd dat na 24 ronden de grens bereikt zou zijn. Toch wisselden de teams niet op dat moment, maar bleven ze elkaar opjagen', vervolgt het medium. De meeste coureurs stapten pas over op de harde band nadat de Safety Car de baan op was gereden vanwege de klapbanden van Hamilton en Sainz. Er lag wel al een tijdje een spiegel op de baan, die uiteindelijk aan flarden werd gereden door Valtteri Bottas. 'Of de schade aan de banden werd veroorzaakt door de brokstukken van Alexander Albons spiegel of dat ze zonder externe invloed versleten, is niet duidelijk.'
Ook Verstappen op de limiet
Dat de meeste banden het wisten te overleven tot ronde 34 was dus een verrassing. Bij Red Bull waren de opdrachten over bandenmanagement wel duidelijk. 'Max verloor vooral in de snelle bochten 12, 13 en 14 tijd op Lando. Hij beheerde zijn banden daar heel goed, wat hun levensduur verlengde', geeft Horner aan. 'Op een gegeven moment werd het een soort roulette. De band wordt sneller en sneller, terwijl hij bijna op het karkas van de band reed. Je wilt niet stoppen, want als er een Safety Car komt, hebben de anderen meteen tien seconden voordeel. Dus bleef iedereen doorrijden.'
Pirelli wist natuurlijk wel dat de banden kwetsbaarder zijn als er nauwelijks nog rubber over is. Op de vraag hoeveel er nog over was van Verstappens banden toen hij in ronde 35 naar binnen ging, antwoordde Horner grappend: 'Ze zouden niet door de inspectie zijn gekomen.' Er was wel een serieus gevaar op een klapband bij de meeste rijders. 'Sommige van de banden die Pirelli onderzocht, hadden op drie van de zes meetpunten geen rubberlaag meer', weet Auto, Motor und Sport.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties