Column | FIA met wanvertoning, Russell met totaal onzinverhaal bij zijn FIA-maatjes Column
Column

Column | FIA met wanvertoning, Russell met totaal onzinverhaal bij zijn FIA-maatjes

Column | FIA met wanvertoning, Russell met totaal onzinverhaal bij zijn FIA-maatjes

George Russell heeft het helemaal verpest bij Max Verstappen, en dat kan hem in de komende jaren duur komen te staan. Wat deed de Brit überhaupt bij de wedstrijdleider, en is Russell wel geschikt als voorzitter van de rijdersvakbond? Russell verkoopt een onzinverhaal in Qatar, maar krijgt het deksel op de neus nadat hij het respect van Verstappen kwijtraakt.

De laatste jaren is het in de Formule 1 steeds meer een trend geworden dat coureurs hun collega's straffen proberen aan te smeren. Zie je iets opvallends op het circuit, dan geef je dat meteen door aan papa of mama op de pitmuur, die vervolgens verontwaardigd naar de schoolmeester rent. Deze trend wordt de laatste tijd alleen maar erger, en dat heeft één duidelijke reden: het werkt.

Is Russell wel geschikt als GPDA-voorzitter?

Dat liet George Russell wel zien na de kwalificatie. Het is de vraag of de Mercedes-coureur voorzitter van de GPDA is omdat hij het zo leuk vindt, of dat hij dit doet omdat hij weet dat hij zo hier en daar wat voordeeltjes kan behalen. Waarschijnlijk een beetje van allebei. Dit bleek ook wel uit de uitspraken van Russell op donderdag na een productieve drivers' meeting met ook de FIA. Russell deelde als woordvoerder van de rijdersvakbond achteraf de conclusies: eigenlijk hadden de stewards de laatste weken altijd wel goede beslissingen genomen, behalve dan in Austin.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Column | FIA met wanvertoning, Russell met totaal onzinverhaal bij zijn FIA-maatjes
George Russell probeert zich overal te laten zien.

Russell greep in zijn hoedanigheid als GPDA-voorzitter de kans om nog even zijn eigen 'onterechte' straf te belichten in het duel met Valtteri Bottas. Na de Noord-Amerikaanse race wezen Russell en teambaas Toto Wolff er ook op dat de slechte besluitvorming te maken had met de stewards van dat weekend. De oud-coureur die daar als steward aanwezig was, is Derek Warwick. De Brit zorgde in Austin al voor een storm aan straffen, en het weekend in Qatar was niet heel anders.

Russell verkoopt onzinverhaal

Vroeg in het weekend greep Russell al de kans aan om in te spelen op het idee dat Warwick hem benadeelt. Dat kwam hem later in het weekend goed van pas. Verstappen reed in een langzame kwalificatieronde inderdaad langzaam. Officieel gezien té langzaam. Russell reed daarachter eveneens in een slow lap, maar veel sneller. Hoewel hij Verstappen voor zich zag rijden, koos hij ervoor om behoorlijk snel op de wereldkampioen af te stormen, en op het laatste moment uit te wijken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Column | FIA met wanvertoning, Russell met totaal onzinverhaal bij zijn FIA-maatjes
Verstappen denkt de poleposition te pakken in Qatar.

Daarbij ging hij niet door de grindbak, maar Russell beklaagde zich meteen over de boordradio. 'Supergevaarlijk', noemde Russell het. Daarmee gebruikte hij het codewoordje, want de coureurs hebben inmiddels ook wel door dat ze op de veiligheidsfactor moeten wijzen als ze gehoor willen krijgen bij de FIA. Achteraf ging Russell nog even door voor de internationale televisie: hij moest uitwijken, ging door de grindbak, en liep mogelijk zelfs vloerschade op. Dat kostte hem misschien wel de 0,055 seconden die hem poleposition kostte.

Data bewijzen tegendeel

Laten we dat fabeltje meteen even de wereld uithelpen. Russell kwam in die tweede ronde namelijk geen 0,055 seconden tekort, maar 0,322 seconden. Hij reed zijn snelste Q3-tijd namelijk al eerder. Russell beweerde naast de mogelijke vloerschade dat hij last van vuile banden had vanwege het akkefietje met Verstappen. Dat blijkt ook niet te kloppen, want de eerste sector was juist de enige sector waarin hij zijn tijd verbeterde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Coureur/ronde Sector 1 Sector 2 Sector 3 Hele ronde
George Russell - Q3, eerste ronde 29,742 27,268 23,565 1:20,575
George Russell - Q3, tweede ronde 29,649 27,571 23,622 1:20,842
Max Verstappen - Q3, poleronde 29,598 27,353 23,569 1:20,520

Russell liet het vervolgens in de middensector liggen. Dat had niks te maken met vuil op de banden dus, en Verstappen had hem niet benadeeld. Russell kon zijn banden gewoon niet lang genoeg in leven houden, zoals een dag later ook al duidelijk werd in de Grand Prix. Verstappen greep met een sensationele ronde de poleposition, en internationale media waren dan ook totaal verrast dat die Verstappen nog afgenomen werd. Zelfs de Britse media waren het unaniem in hun oordeel dat de straf nergens op sloeg.

Wat doet Russell bij de wedstrijdleiding?

Maar waarom kreeg Verstappen die straf dan? De Nederlander werd uiteindelijk namelijk niet onderzocht vanwege gevaarlijk rijden of het incident met George Russell, maar vanwege het overschrijden van de deltatijd. Verstappen reed dus langzamer dan toegestaan was, op zich al een unicum voor de Nederlander. Deze deltatijd bestaat echter elk weekend, en wordt regelmatig overschreden door meerdere coureurs, die dan zeggen dat ze inhielden vanwege andere coureurs voor hen. Dat is ook precies wat Verstappen liet optekenen, die Fernando Alonso geen oor wilde naaien.

Het onderzoek naar Verstappen had dus niks te maken met Russell. Wat deed de 26-jarige Brit daar dan überhaupt? Russell deed bij de wedstrijdleiding alle mogelijke moeite om Verstappen een straf te bezorgen. De Mercedes-coureur gaf volgens het officiële FIA-document aan 'dat hij niet verwachtte dat Verstappen op de racelijn zou rijden.' In het document wordt uitgebreid ingegaan op het incident tussen Russell en Verstappen, hoewel dit dus niet het vergrijp was waar Verstappen voor bestraft werd.

Russell zoekt confrontatie op

'Het was erg ongewoon dat dit incident gebeurde terwijl geen van beide auto's aan een snelle ronde bezig was', luidt het statement 'Als Russell in een snelle ronde had gezeten, zou Verstappen normaal gesproken drie plekken gridstraf gekregen hebben, maar er was hier ook een verzachtende omstandigheid, aangezien het duidelijk was dat Russell vrij zicht op Verstappen had en beide coureurs niet in een snelle ronde zaten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen george russell qatar 12124
Russell deed net alsof hij Verstappen niet voor zich zag rijden.

Zelfs de FIA geeft dus aan dat Russell zijn collega gewoon voor zich kon zien rijden. Er is dus absoluut geen sprake van dat Russell verrast werd door een langzame auto, toen hij op volle snelheid in een kwalificatieronde door een blinde bocht scheurt. Hij zoekt de confrontatie zelf dus op, wordt uitgenodigd voor een FIA-feestje waar hij niks te zoeken heeft, en krijgt het voor elkaar om Verstappen een poleposition te ontnemen, waar de Limburger keihard voor gevochten heeft.

Primeur voor Verstappen

Het is nog nooit eerder gebeurd dat een coureur bestraft is vanwege het overschrijden van de deltatijd. Het gebeurt elk weekend opnieuw dat coureurs die deltatijd overschrijden, en doorgaans wordt er dan niet eens een onderzoek ingesteld. In Monaco werd Carlos Sainz wel onderzocht vanwege Artikel 33.4, driving unnecessarily slowly. De Spanjaard reed nota bene in de weg bij toekomstig teamgenoot Alexander Albon, die wél in een snelle ronde zat. De wedstrijdleiding met diezelfde Derek Warwick erkenden dat Albon daardoor tijd verloor, maar deelden toch geen straf uit.

Verstappen werd wél bestraft, en als druppel die de emmer doet overlopen smeerde Russell zijn collega ook nog een strafpunt op zijn superlicentie aan. Verstappen neemt dus minimaal zes strafpunten mee naar 2025 en zit zo in een nadelige positie in een nieuwe titelstrijd, omdat hij voorzichtiger zal moeten zijn in de duels.

Dure fout van Russell

FIA-steward Derek Warwick is volslagen ongeschikt, zo bleek ook wel weer in Qatar. De Brit is zo mogelijk nog slechter dan Johnny Herbert, die zichzelf vooral impopulair maakt met onnavolgbare interviews buiten de raceweekenden om. In Las Vegas zat Vitantonio Liuzzi als steward. Het feit dat waarschijnlijk bijna niemand dit wist, zegt al genoeg. Liuzzi laat de coureurs racen, terwijl Warwick net als bij zijn vorige optreden in Austin voor veel straffen en controverse zorgde. Misschien is het bij de FIA eens tijd voor een grote schoonmaak? Liuzzi en Enrique Bernoldi mogen daarbij overigens wel blijven dus.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen russell baku azerbeidzjan
Verstappen werd in 2023 ook al boos op Russell, nadat de Brit de RB19 beschadigde.

Russell kreeg de poleposition dan wel cadeau, maar bewees zichzelf geen goede dienst. Verstappen stond op zondag in Qatar op met slechts één missie: Russell meteen keihard terugpakken bij de start. Gezien de woede van Verstappen achteraf is daar echter nog niet alles mee gezegd. Verstappen werd vorig jaar in Bakoe ook al boos op Russell, en gaf in Qatar nu aan dat hij al zijn respect voor zijn collega kwijt is geraakt.

Verstappen haalt uit naar Russell

Verstappen gaf aan dat hij nooit eerder heeft meegemaakt dat een coureur zo hard vocht om een ander een straf aan te smeren. Wat mogelijk nog erger is, is dat Verstappen aangaf dat Russell voor de camera's overkomt als de lieve jongen, maar in gesloten kamertjes een hele andere kant van zichzelf laat zien. Als Verstappen ergens niet tegen kan, is het wel schijnheilig en achterbaks gedrag. Dit komt niet meer goed tussen beide heren, en Verstappen gaat Russell echt nog wel een paar keer benadelen.

Verstappen waarschuwde zijn collega zelfs al voor de race. Met een aantal krachttermen zou Verstappen uitgehaald hebben naar 'Russell en zijn FIA-maatjes', waarbij Verstappen op Warwick en Garry Connelly doelde. 'Ik hoop dat je trots bent op jezelf', sneerde de wereldkampioen. Russell heeft daarmee zijn eigen glazen ingegooid. De Mercedes-coureur strijdt nu totaal nergens voor, maar heeft wel de verkeerde snaar geraakt. Dit slaat Verstappen op, en hij zal Russell voorlopig ook niks meer gunnen. Dat kan hem duur komen te staan als er meer op het spel staat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lando norris qatar rb20 12 start 3
Verstappen zet Russell op zijn plek.

FIA met wanvertoning

Het incident tussen Russell en Verstappen was helaas slechts één van de vele dubieuze momenten in het weekend. Bijna geheel aan de aandacht ontsnapt is dat Norris op zaterdag een krachtterm gebruikte in de persconferentie, gevolgd door een snelle verontschuldiging. Verstappen kreeg er een taakstraf voor, Charles Leclerc een boete, maar Norris werd niet eens onderzocht in Qatar vanwege deze vreselijke misdaad.

Ook in de race regende het controversiële straffen, waarbij consistentie zeer ver te zoeken was. Waarom krijgt bijvoorbeeld Nico Hülkenberg geen straf in de openingsronde als hij Franco Colapinto en Esteban Ocon uit de race kegelt na een moment van overstuur op koude banden, terwijl Lance Stroll wel een flinke straf ontvangt als hij een paar bochten later eveneens in de openingsronde onderstuur heeft en zo Alexander Albon aantikt, die wel spint, maar zijn weg wel zonde schade kan vervolgen? Stroll heeft de schijn vaak tegen, maar dit mag niet van invloed zijn op de besluitvorming, en dit blijkt wel zo te zijn.

Verstappen speelt voor eigen rechter

Je schijnheilig opstellen helpt blijkbaar bij de wedstrijdleiding, en daardoor worden coureurs allemaal erin gestimuleerd om zich vooral zo op te stellen als George Russell. Dat bleek in de Grand Prix ook wel, toen Verstappen het helemaal zat was en er ook alles aan deed om zijn concurrent Lando Norris dan ook maar een straf te bezorgen. Gelukkig zorgt Verstappen ervoor dat er een keerzijde zit aan het schijnheilige gedrag van Russell. Hij speelt met zijn unieke talent voor eigen rechter, en zette Russell meteen op zijn plek. Hij zorgt ervoor dat coureurs een reden hebben om tweemaal na te denken over dit soort acties, zeker als Verstappen het beoogde slachtoffer is.

Tom Coronel zei het goed: de analist meent dat Russell misschien wel altijd het doelwit van Verstappen zal blijven. 'Dat is Verstappen: grijs bestaat niet. Het is zwart of wit en dan heeft hij ook respect voor je mening, maar als je hem echt een oor aannaait, krijg je hem altijd terug', aldus Coronel. 'Nee, natuurlijk is dit niet slim, want je weet dat je meteen wordt opgevreten bij die eerste bocht. En ik heb nieuws voor je: hij doet het niet één keer, maar twee keer, en misschien als hij nu geen respect meer voor Russell heeft wel voor altijd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws