Op 1 februari ontwaakte de Formule 1-wereld bruut uit een comfortabele winterslaap toen Lewis Hamilton opeens aankondigde dat hij Mercedes zou verlaten, om vanaf 2025 voor Ferrari uit te komen. Sindsdien heeft Hamilton vooral in de kwalificaties een moeizaam seizoen achter de rug, en in de laatste weken lijkt Hamilton niet te kunnen wachten om bij Mercedes weg te gaan. Jack Plooij baalt ervan dat de bekoelde relatie ook publiekelijk uitgespeeld wordt.
Peter Bonnington begon zijn Formule 1-carrière als data engineer bij Jordan Grand Prix, waarna hij later overstapte naar Honda om met Jenson Button samen te werken. Button vertrok, net als Honda, maar Bonnington bleef terwijl het team eerst in Brawn GP overging, en later in Mercedes. De Brit was eerst performance engineer voor Michael Schumacher en later de race engineer van de Duitser.
Bonnington lijkt het moe te zijn
Toen Schumacher na 2012 voor de tweede keer met pensioen ging, kreeg Bonnington met de volgende grote naam te maken: Lewis Hamilton. Beide mannen vormen al twaalf jaar een koppel bij Mercedes en pakten samen zes wereldtitels en 84 Grand Prix-zeges. Daarmee zijn Hamilton en Bonnington het meest succesvolle duo ooit van coureur en race engineer. Na de Grand Prix van Abu Dhabi komt er een einde aan de samenwerking, als Hamilton naar Ferrari vertrekt, terwijl Bonnington bij Mercedes achterblijft.
De laatste weken heeft Hamilton het steeds minder naar zijn zin. De 39-jarige staat met 18-5 achter in het kwalificatieduel, en hintte in Brazilië ernaar dat hij mogelijk zijn laatste race voor Mercedes al gereden had. Hamilton kwam toch opdagen in de afsluitende triple header, maar gaf al meerdere keren aan dat hij niet kan wachten tot het einde van het seizoen. In Qatar had hij er ook helemaal geen zin meer in.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hamilton trapte al af met een valse start, waarna hij snel zijn excuses aanbood. Later in de race ging het niet veel beter, toen Hamilton vroeg of de auto kapot was, nadat hij hoorde dat de leiders 1,2 seconden per ronde sneller waren. Die uitspraak viel niet goed bij Bonnington, die aangaf dat de balans simpelweg niet goed was. Na een drive-through penalty vanwege te snel rijden in de pitstraat vond Hamilton het leuk geweest en vroeg hij of hij de auto mocht parkeren. 'Hamilton werd ook nog een oor aangenaaid door zijn engineer', merkt Jack Plooij op bij het Ziggo Sport Race Café.
Plooij heeft het dan over het boordradioverkeer tussen Hamilton en Bono rondom die tweede straf. 'Hij kreeg een tweede straf vanwege te snel rijden in de pitstraat. Bono zei over de radio, zodat we het allemaal konden horen, dat Hamilton vergeten was om de knop in te drukken. Dat zou ik niet verteld hebben', aldus Plooij, die merkt dat beide mannen elkaar steeds vaker bekritiseren tijdens de races. 'Dat zei hij in de live-uitzending.'
'Ik dacht: dat moet je niet doen, Bono.' De pitreporter van Ziggo doelt erop dat Hamilton inmiddels natuurlijk ook wel in de gaten had dat hij was vergeten om de pit limiter in te drukken. Dat is overigens niet de eerste keer, want het overkwam Hamilton in Miami dit jaar ook al, ook toen de coureurs achter de Safety Car aan door de pitstraat moesten rijden.
Lambiase en Verstappen wél scherp
Het andere succesvolle duo op de grid blijft voorlopig wel bij elkaar: Max Verstappen en Gianpiero Lambiase. 'Ik heb naar de boordradio van Max geluisterd. Gianpiero Lambiase zei tegen Max: zorg ervoor dat je van je gas gaat', zegt Plooij over het moment waarbij Norris vol gas doorreed bij dubbele gele vlaggen.
Lambiase wees Verstappen er ook meteen op dat Norris bijna binnen DRS-afstand zat. Het verschil ging binnen enkele seconden van 1,8 seconden naar 1,0 seconde. Bij McLaren zaten coureur en engineer duidelijk niet op te letten. 'Dat is toch weer het verschil met Lando. Gianpiero zit er bovenop, en bij McLaren missen ze dat dan toch', aldus Plooij, die wel beseft dat Verstappen al in de eerste ronde het verschil maakte. 'Er is maar eentje scherp geweest bij de start, en dat is een getergde Verstappen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties