Duits medium ontdekt het geheim achter ommekeer Verstappen: 'De sleutel voor poleposition' Opinie
Opinie

Duits medium ontdekt het geheim achter ommekeer Verstappen: 'De sleutel voor poleposition'

Duits medium ontdekt het geheim achter ommekeer Verstappen: 'De sleutel voor poleposition'

Red Bull Racing startte belabberd aan het weekend in Qatar met een achtste plek in de sprintrace voor Max Verstappen, maar de Nederlander stuntte door poleposition te pakken voor de Grand Prix van Qatar. Hoewel Verstappen die poleposition kwijtraakte, kreeg de ommekeer een vervolg op de zondag met een overwinning. Michael Schmidt, journalist van het Duitse Auto, Motor, und Sport legt uit hoe Red Bull dit wonder voor elkaar kreeg.

Verstappen vertelde het na de Grand Prix van de Verenigde Staten al: 'Het moet denk ik echt meezitten, als we dit jaar nog ergens een overwinning willen pakken. Qatar zou voor ons misschien een goed circuit zijn, maar daar is McLaren denk ik nog beter, dus ja...' De Limburger had die overwinning al op zak voordat hij naar Qatar afreisde vanwege een wonderbaarlijke zege in Brazilië, maar van de hoge verwachtingen kwam weinig terecht in de sprintrace.

Wederopstanding van Red Bull en Verstappen

Red Bull sloeg de plank in eerste instantie mis met de afstelling. Verstappen kwalificeerde zich als zesde, verloor drie plekken bij de start, en haalde uiteindelijk met veel moeite het laatste puntje binnen. 'Dit laat zien hoe ingewikkeld deze auto's zijn, en dan vooral de Red Bull', geeft Schmidt aan in Formel Schmidt. 'Verstappen zei in de sprintrace nog dat hij Nico Hülkenberg niet eens kon bijhouden, dus het had verder niks te maken met pech. De auto was gewoon traag, en Verstappen zei dat de balans niet goed was. Hij had onderstuur en overstuur.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Duits medium ontdekt het geheim achter ommekeer Verstappen: 'De sleutel voor poleposition'
Verstappen rijdt helemaal boven in beeld op een kansloze negende plek achter Hülkenberg en Gasly.

Verstappen gaf het na de kwalificatie meteen aan: ja, de afstelling mocht voor de kwalificatie weer aangepast worden, maar nee, hij verwachtte geen wonderen. 'Daarna duurde het drie uur tot de kwalificatie, en opeens zagen we een compleet andere Red Bull', zo ziet Schmidt dat dit wonder toch een feit werd. Verstappen was vanaf Q1 meteen snel, en was Russell in Q3 uiteindelijk 0,055 seconden te snel af.

Verstappen houdt het hoofd en de banden koel

Schmidt heeft een uitstekende relatie met Helmut Marko, en ontdekte via zijn connecties het geheim achter de wederopstanding. 'Ze veranderden ook de afstelling behoorlijk om de banden tegelijkertijd op temperatuur te kunnen brengen. Ze speelden daarnaast ook met de bandendruk, wat ook een grote rol speelde in de voorbereiding van de banden in de kwalificatie.' In de sprintkwalificatie en -race kreeg Verstappen de banden nog niet op temperatuur. Vanwege de slechte balans verschilde de temperatuur daarnaast van band tot band.

Red Bull gooide de afstelling helemaal om, en kon de RB20 daardoor ook lager afstellen. Zo behield Verstappen een goede topsnelheid, maar blonk hij ook uit in de bochtige openingssector. 'Red Bull had uitgevogeld dat het geheim zat in de cooldown laps. In Q2 kwamen ze tussendoor niet naar binnen, en in Q3 ging hij ook laat naar buiten. Dat was ook de sleutel voor de poleposition.' Verstappen ging als enige coureur met twee nieuwe sets banden naar Q3, vanwege die aanpak in Q2, maar reed zijn ronden in Q3 op dezelfde set banden, terwijl hij dus ook tussendoor een nieuwe set banden had kunnen halen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Duits medium ontdekt het geheim achter ommekeer Verstappen: 'De sleutel voor poleposition'
Verstappen denkt poleposition te pakken.

Complexe situatie rondom Pérez

Schmidt besprak daarnaast de ingewikkelde situatie rondom Sergio Pérez. Marko en Christian Horner hebben hun ongenoegen over het gebrek aan prestaties al meerdere keren uitgesproken, maar zitten vast aan een contract voor 2025 en 2026. Beide mannen hinten erop dat zij hopen dat Pérez zelf zijn conclusies trekt, maar Schmidt weet dat de Mexicaan geen reden heeft om zelf weg te gaan. 'Het probleem voor Pérez is dat het nu eigenlijk te laat is om vrijwillig weg te gaan.'

'Hij heeft ook geen alternatieven meer, dus hij had eerder om zich heen moeten kijken. Hij beseft nu dat hij Verstappen nooit bij kan houden, en in plaats van een nieuw contract bij Red Bull te tekenen had hij zijn diensten ergens anders moeten aanbieden', zegt de Duitse journalist, die denkt dat beide partijen een fout hebben gemaakt met de contractverlenging. 'Ik denk dat hij dan wel wat gevonden zou hebben, maar nu zijn er geen vrije plekjes meer, dus hij zal niet vrijwillig vertrekken.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez christian horner 12812
Sergio Pérez in gesprek met Christian Horner.

Pérez heeft er financieel namelijk baat bij dat Red Bull hem ontslaat in plaats van dat hij zelf vertrekt. Zelfs als Pérez er klaar mee is, zal hij dus zo lang mogelijk afwachten. 'Dit betekent dat Red Bull zijn afkoopsom moet betalen, en Red Bull gaat de Mexicaanse sponsoren verliezen. Dat zijn twee miljoenenbedragen', telt Schmidt op. 'Dit gaat een flinke rekening opleveren, maar ze gaan dit wel doen, want Pérez krijgt niks meer voor elkaar.'

Schmidt weet dat de situatie niet meer te redden valt. 'We hebben gezien dat hij totaal onzeker is. Hij reed in de race best goed en lag ook vijfde. Hij had daar kunnen finishen, maar toen maakte hij die fout. Hij kan het nu echt vergeten. Volgend jaar wordt het ofwel Yuki Tsunoda ofwel Liam Lawson', vertelt de journalist.

Colapinto raakt alle opties kwijt

Enkele weken geleden hadden nog meerdere teams interesse in Franco Colapinto, maar de marktwaarde van de Argentijn is flink gecrasht. 'Franco Colapinto wordt het sowieso niet', weet Schmidt. 'Ook Alpine heeft haar interesse in Colapinto verloren. Dat is waarschijnlijk een gevolg van de ongelukken en in Qatar was hij ook al niet erg sterk. Hij blijft waarschijnlijk reservecoureur bij Williams. Alpine en Red Bull richten zich op eigen talenten.' Alpine zet in Abu Dhabi al debutant Jack Doohan in. 'Lawson of Tsunoda krijgt het stoeltje van Pérez, en Isack Hadjar krijgt dan het tweede plekje bij Visa Cash App RB. Alpine heeft nu Paul Aron als reservecoureur geregeld.'

Voor witte rook bij Red Bull moeten de betrokkenen nog even geduld hebben. 'De beslissing valt pas na Abu Dhabi in een vergadering met het bestuur, want Christian Horner en Helmut Marko kunnen dit niet alleen beslissen. Het gaat om heel veel geld, maar ik neem aan dat hij volgend jaar niet op de grid staat.' Schmidt verwijst daarbij ook naar de woorden van beide mannen, die al hebben aangegeven dat zij voor het bestuur zullen pleiten voor het inzetten van eigen talenten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws