Max Verstappen heeft zijn 41e poleposition gepakt. Dat lijkt goed nieuws voor de wereldkampioen te zijn, want zijn vorige veertig polepositions leverden 32 keer een overwinning op. Daarmee heeft Verstappen veel betere percentages dan andere coureurs die meerdere polepositions pakten. Helmut Marko legt uit hoe zijn coureur er opeens toch in slaagde om de eerste startplek te grijpen.
In de sprintrace zag het er niet naar uit dat Verstappen enige kans had op een plek op de eerste startrij. Toch was Verstappen vanaf het begin van Q1 meteen snel. De Nederlander heeft er dit jaar regelmatig van geprofiteerd dat de afstelling aangepast mag worden na de sprintrace. Zo had Verstappen het in de Chinese sprintrace bijvoorbeeld al goed voor elkaar, maar blonk hij later uit met de vier snelste tijden van de kwalificatie. In 2024 eindigde Verstappen zelfs elke keer voor Lando Norris in de Grand Prix na de sprintraces.
Plan en afstelling aangepast
Marko vertelde na de kwalificatie bij ServusTV hoe Red Bull Racing het lek opeens boven had gekregen. 'We hebben een paar dingen veranderd tussen de sprintrace en de kwalificatie, ook met het opwarmen van de banden. We hebben uiteindelijk in totaal drie ronden gereden met één set banden. In de tweede snelle ronde kon je ook zien dat een gebruikte band marginaal langzamer was dan een nieuwe band.' De topteams openden de kwalificatiedelen vaak met gebruikte banden, en konden die tijden met nieuwe banden vaak maar nipt aanscherpen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de sprintkwalificatie reed Verstappen nog een dubbele opwarmronde voor zijn snelle ronden, waarna hij zelfs pas in zijn tweede of derde snelle ronde een goede tijd kon neerzetten. In de kwalificatie voor de Grand Prix was één opwarmronde genoeg voor meteen een toptijd. 'We slaagden erin om met onze auto weer onze sweet spot te vinden, die nogal klein is. Het pakte nu allemaal heel goed uit, en we slaagden erin om de banden op temperatuur te brengen. Het kleine werkvenster van de auto is onze achilleshiel', weet Marko van de RB20.
Incident met Russell
Verstappen moet wel nog even vrezen voor zijn poleposition. De Nederlander moet zich bij de wedstrijdleiding melden nadat George Russell zich beklaagde over hoe 'gevaarlijk' Verstappen reed in een langzamere ronde in Q3. 'Het was geen snelle ronde', stipt Marko dan ook aan. 'Hij reed puur een snellere opwarmronde. Russell heeft zelf over de boordradio gezegd dat het om een opwarmronde ging.' Marko kan zich dus niet voorstellen dat Verstappen daardoor de poleposition zal verliezen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties