Peter Windsor heeft het nodige stof doen opwaaien met zijn mening over de incidenten van Max Verstappen en Lando Norris. De 72-jarige analist vond beide straffen voor de topcoureurs onterecht en haalt hard uit naar de FIA. Windsor vergeleek Verstappen daarnaast met een voormalige wereldkampioen op basis van zijn actie bij de start.
Windsor deelde zijn meningen over een incidentrijk weekend na afloop van het weekend op het YouTube-kanaal van Cameron CC. 'Een van de grote verhalen van het weekend was wel de wraak van Max Verstappen', vindt Windsor. De Nederlander greep op zaterdag nog zijn eerste poleposition sinds de Grand Prix van Oostenrijk, maar kreeg een gridstraf van één plek voor zijn kiezen nadat George Russell Verstappen onder druk zette bij de wedstrijdleiding.
Wraak van Verstappen
Verstappen was woedend na de straf, met name richting Russell. De Red Bull Racing-coureur gaf aan al het respect voor de 26-jarige coureur kwijt te zijn geraakt, en sloeg bij de start meteen toe. 'Het was wel ook echt wraak', zo herhaalt Windsor zijn uitspraak. 'We hebben het hier niet over Kevin Magnussen of Sergio Pérez, maar over een jongen die net de poleposition heeft gepakt. Die poleposition wordt hem vervolgens afgenomen, dus dit was een enorme ingreep van de stewards. Ik vond het echt een krankzinnige beslissing', deelt Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Verstappen deed me daarna heel erg aan Nigel Mansell denken', zegt Windsor over de man waar hij als teammanager mee samenwerkte in 1992. Mansell werd in dat jaar dominant wereldkampioen in een Williams die door Adrian Newey ontworpen was. 'Nigel zou ook gezegd hebben: ach, ik pak hem in de eerste bocht wel weer terug. Ik kan me ook voorstellen dat Max dit tegen Helmut (Marko, red.) en een aantal anderen gezegd heeft. Dit is ook precies wat hij deed.'
'We werden beroofd'
Windsor noemde de wraak van Verstappen één van de twee hoofdpunten van het weekend, en komt vervolgens uit bij zijn tweede item. 'Het andere belangrijke punt van het weekend was de algehele incompetentie van de FIA en alle beslissingen die ze namen.' Er was na de race veel te doen over de vele straffen die uitgedeeld werden, en het gebrek aan consistentie bij die straffen. Onder meer George Russell, Lewis Hamilton, en Lando Norris waren de pineut.
Norris kreeg met een ten second stop-and-go penalty een zeer zware straf nadat hij vol gas doorreed bij dubbele gele vlaggen, terwijl Verstappen voor hem wel behoorlijk inhield. Windsor hamert vaak op de gebreken bij de wedstrijdleiding en wijst dan doorgaans op het veiligheidsaspect, maar heeft toch een verrassende en controversiële mening over de straf van Norris. 'Ik denk niet dat ze Lando bestraft zouden moeten hebben.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor meent dat Norris gespaard had moeten worden. 'Er was namelijk zoveel verwarring over de rotzooi op de baan, en die spiegel die daar lag', aldus de analist. 'Niemand wist precies wat de situatie was met groene of gele vlaggen. De lampen op de Safety Car werkten ook niet', voegt Windsor toe, hoewel dit pas gebeurde na het vergrijp van Norris. 'De hele situatie was één grote grap. Als je die omstandigheden in acht neemt, denk ik niet dat Lando bestraft had moeten worden.'
Norris viel terug tot de laatste plek, al eindigde hij wel nog als tiende. Voor Verstappen was het wegvallen van zijn uitdager goed nieuws, maar Windsor keek er anders naar. 'We werden beroofd, en de toeschouwers werden beroofd van een geweldige race. Lando had de betere auto dan Max, volgens mij. Ik denk niet dat Lando hem verslagen zou hebben, maar het zou wel spannend geweest zijn.'
Uitzondering vereist
Bij dubbele gele vlaggen moeten coureurs elk moment hun auto tot stilstand kunnen brengen. Norris haalde zijn voet niet eens van het gaspedaal, en Cameron wijst Windsor erop dat Verstappen alleen de dubbele vlaggen naast het circuit zag en wel oplette, maar dat Norris én dubbele gele vlaggen naast het circuit had, én gele lampjes op zijn stuur had kunnen zien. 'Norris maakte wel een fout in Qatar, maar dat was begrijpelijk met de hele chaotische situatie bij de FIA', meent Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dit was een uitzondering. Ze hadden een oogje dicht moeten knijpen, want de FIA had al een fout gemaakt. Het was zelfs een grote fout wat mij betreft', zegt de voormalige teammanager over het feit dat er met gele vlaggen gezwaaid werd. 'Als er rotzooi op het circuit ligt, moet het een Safety Car zijn of niks.'
'Een Virtual Safety Car zou perfect geweest zijn om een marshal de kans te bieden om over het hek te springen, die spiegel op te rapen, en weer over de pitmuur te springen. Wat is daar het probleem mee? Alle auto's rijden aan de linkerkant van het rechte stuk', vindt Windsor, die dus meent dat iemand het rechte stuk had moeten oprennen, terwijl de coureurs daar reden. 'De FIA heeft dit waarschijnlijk niet eens overwogen. Daarna werd het een zootje, omdat iemand over die spiegel reed. Ik ben zelf ook jarenlang marshal geweest, en het komt vaker voor dat je over de muur springt om een onderdeel op te pakken en weer terugrent.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties