Robert Doornbos is voorlopig voor de laatste keer als analist in actie gekomen bij het Ziggo Sport Race Café, voordat hij naar Dubai emigreert. De voormalige Formule 1-coureur blikte terug op een boeiend raceweekend in Qatar, waarbij Max Verstappen de overwinning greep na een gridstraf. Teamgenoot Sergio Pérez pakte wederom een nulscore, terwijl ook Lewis Hamilton de wind van voren krijgt van Doornbos.
Doornbos heeft duidelijk genoten van de 57 ronden in Qatar, waarbij de eerste stoot meteen in de eerste bocht werd uitgedeeld voor Max Verstappen. 'Dit is ook wel een beetje karma na de kwalificatie', zo wijst de analist erop dat Russell er alles aan had gedaan om zijn collega een straf te bezorgen. 'Dat Max George Russell meteen bij de start te pakken had, was wel het mooiste moment. Daarna had hij vrije lucht en was hij foutloos. De balans was helemaal perfect', aldus Doornbos, die het contrast met de sprintrace daarmee aanstipt.
Kansloos verhaal voor Norris en Russell
Verstappen, Russell, en Norris zijn bijna altijd vooraan terug te vinden op de startopstelling, en dat was in Qatar niet anders. Verstappen had een duidelijke missie bij het doven van de startlampen. 'Hij stond bij de start echt scheef, zodat hij meteen in de slipstream kon duiken bij Russell, maar dat was niet eens nodig, want Russell verpestte ook zijn start', merkt Doornbos aan tafel bij Ziggo.
Russell stond op de schone kant van de grid, maar wist de leiding niet te behouden. 'Toen de lampen uitgingen, zat Verstappen er meteen naast. Jij bepaalt dan wat er gebeurt. Lando zat er nog wel even naast, maar wist ook wel dat buitenom bij Max toch niet gaat gebeuren. Bij Hamilton en Charles Leclerc lukte het wel, maar bij Max kan je dat vergeten', lacht Doornbos. 'Je weet bij Max dat hij de auto laat staan. Niemand durft bij Max buitenom in te halen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen greep de controle over de race bij de start en gaf dat initiatief nooit meer uit handen. Norris was de enige die de snelle Limburger bij kon houden, maar de Brit was te slordig, en Verstappen strafte een van die momentjes van onoplettendheid meteen af door aan het team te melden dat Norris niet van zijn gas was gegaan bij de gele vlag. 'Hij houdt het team ook scherp, om achter die strafjes aan te gaan', weet Doornbos.
Dikke onvoldoendes
Naast Verstappen waren er ook andere uitblinkers, waaronder Pierre Gasly en Zhou Guanyu. De middenvelders kregen kansen door fouten van de coureurs van de topteams. Sergio Pérez kende een voor zijn doen uitstekende race, nadat hij van de negende plek was opgeschoven tot de vijfde plek. Zijn beste resultaat van het laatste half jaar ging echter in rook op bij een Safety-Car herstart.
Doornbos heeft vaak kritiek geuit op Pérez, maar nu het einde in zicht lijkt te komen voor de Mexicaan toont Doornbos vooral medeleven. 'Die man is zo onzeker. Het is eigenlijk zielig om naar te kijken.' Pérez heeft nu bijna vier seizoenen met Verstappen samengewerkt, maar lijkt mentaal steeds verder te breken. Een domme fout in Qatar was het volgende hoofdstuk in dat boek. 'Hij spinde, en terwijl hij achteruit rolde gaf hij nog een keer gas. Blijkbaar is daardoor zijn koppeling doorgebrand.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een boek dat ook bijna gesloten wordt, is het verhaal van Hamilton bij Mercedes. De 39-jarige Brit bekroonde zijn voorlaatste optreden met een dubbele straf. 'De lampen stonden nog aan, en hij bewoog al', zegt Doornbos over de zevenvoudig wereldkampioen, die letterlijk en figuurlijk een valse start van de race kende. 'Hij bood meteen zijn excuses aan bij het team. Hij wist dat die straf een paar ronden later nog wel zou komen, want die sensor in het asfalt liegt nooit. Hij maakte er een zooitje van.'
Later in de race ging het niet veel beter. Waar Russell zich nog enigszins staande wist te houden, zat Hamilton bij de pakken neer. 'Als je vraagt wat de snelheid van de mannen vooraan is, en die rijden 1,2 seconden harder... Hij zei ook meteen: de auto is shit, alles is shit', weet Doornbos, die baalt van de instelling van de recordkampioen, die zijn grootste successen bij Mercedes pakte. Aan het einde van de race kreeg Hamilton nog een drive-through penalty vanwege te snel rijden in de pitstraat, waarna hij het team vroeg of hij de auto mocht parkeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties