Christijan Albers vindt het jammer dat Christian Horner in Qatar niet stil heeft gestaan bij de cruciale bijdrage van Sergio Pérez in de successen van Max Verstappen en Red Bull Racing. De analist beseft dat Pérez bezig is met een belabberd seizoen, maar merkt ook op hoe Pérez de zwakke punten van Red Bull ongedaan maakte.
Verstappen had de Grand Prix van Qatar vooraf rood omcirkeld in de agenda als een circuit dat goed bij de RB20 zou moeten passen, al besefte de wereldkampioen dat dit ook het geval was voor de MCL38 van Lando Norris. In de sprintrace was daar echter niks van te merken, nadat Red Bull de plank flink missloeg. De Oostenrijkse renstal gooide het roer helemaal om voor de kwalificatie, en opeens was Verstappen in staat om te stunten met een later afgenomen poleposition en een Grand Prix-zege.
Pérez geslachtofferd
Albers wijst in de successen toch op het belang van de sprintrace. 'Als je de race analyseert, moet je eigenlijk teruggaan naar de sprintrace, want daarin heeft Red Bull Sergio Pérez echt opgeofferd om te gaan kijken', geeft de voormalige coureur aan bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Iedereen maakt Pérez een beetje belachelijk.' Albers verwijst daarmee naar het moment waarbij Pérez bij de start van de sprintrace niet wegrijdt vanuit de pitstraat en ingehaald wordt door Franco Colapinto.
Christian Horner lachte achteraf om de actie van zijn coureur en zei: 'Als de race start, is het idee dat je gas geeft.' Albers ergert zich aan die uitspraak. 'Ik vroeg me zelfs af of Horner wel goed met het team had gesproken over dat wegrijden uit de pitstraat. Natuurlijk zag het heel stom uit, maar ik denk dat de intentie wel was om niet meteen aan te sluiten, maar om te kijken of ze wat konden vinden', zo wijst de Eindhovenaar erop dat Pérez ingezet werd als proefkonijn. 'Ze hadden al wat veranderingen uitgevoerd aan de afstelling, dus ze hebben hem echt voor de bus gegooid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pérez werd in de sprintrace ingezet om vooral zoveel mogelijk te experimenteren, aangezien Red Bull een verkeerde afstelling had. 'Je zag ook in de sprintrace dat ze Pérez zelfs naar binnen haalden voor een nieuwe voorvleugel. Je krijgt zo steeds meer data. Ik heb het al eerder gezegd, maar je merkt in een sprintweekend altijd dat Red Bull altijd een beetje achterloopt op de rest van het veld. De auto is in het begin minder snel, en ze kunnen zo minder finetunen.'
Marko legt uit
Teamadviseur Helmut Marko heeft ook uitgelegd waar dat aan ligt. De Oostenrijker benoemde twee verbeterpunten voor 2025: het vergroten van het werkvenster, en ervoor zorgen dat Red Bull met een betere afstelling aan het weekend begint. Marko benadrukte dat dit nog té vaak mislukte vanwege de aanhoudende correlatieproblemen met de RB20. Red Bull hoopt deze problemen op te lossen als ook het probleem van de RB20 wordt aangepakt bij de RB21.
In de kwalificatie ging het uiteindelijk dus veel beter voor zowel Verstappen als Pérez. 'Je merkt op een gegeven moment dat de ommekeer komt. Hulde daarvoor aan alle engineers. Pérez is gewoon een aanfluiting dit seizoen, maar ze hebben er toch met zijn allen eraan gewerkt dat Max Verstappen heel sterk naar voren kwam in de kwalificatie en de race', zo vindt Albers dat de rol van de 34-jarige coureur niet onderbelicht moet blijven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Beperkingen van simulator
Juist met de correlatieproblemen in het achterhoofd was het werk van Pérez extra belangrijk. 'In de simulator kan je best wel veel testen, maar dat betekent niet dat je alles één op één kan overnemen', voegt Albers toe, die uitlegt waarin de simulator wél van grote waarde is. 'Je kan wel in zo'n simulator honderd dingen proberen. Daar heb je in een raceweekend geen tijd voor, want daar zijn de trainingen te kort voor. Als je dus honderd ideeën hebt met bijvoorbeeld de vering, de ophanging, de rijhoogte, of de downforce-levels, dan kun je de helft al in de prullenbak gooien, omdat dit in de simulator niet werkt. De kans is dan ook groot dat het op de auto ook niet werkt.'
Albers wijst daarnaast op een ander voordeel van de simulator. 'Er wordt steeds meer geld in de simulatoren gestopt, omdat de windtunneltijd beperkt is. Daar zitten restricties op, en je hebt ook met het budgetplafond te maken. De laatste jaren gaat dus heel veel geld naar de simulator.' Deze simulator mag dag en nacht ingezet worden, en Red Bull heeft tijdens de weekenden dan ook altijd een coureur in de simulator zitten. Afgelopen weekend was dat voormalig Formule 1-coureur Sébastien Buemi.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties