Het Formule 1 is inmiddels vijf Grand Prix-weekenden onderweg, dus kan er al een balans worden opgemaakt van de onderlinge verhoudingen tussen de teams. Gary Anderson, voormalig ontwerper in de Formule 1 bij voornamelijk Jordan Grand Prix, is nu actief als analist voor The Race en verzamelde wat gegevens over de vier snelste teams uit het eerste deel van het seizoen. Daaruit blijkt dat de grootste concurrent voor Max Verstappen in de kwalificaties niet Sergio Pérez is.
Al jarenlang verdeelden de teams van Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing onderling de prijzen in de Formule 1, maar sinds dit jaar heeft Aston Martin zich bij dit drietal gevoegd. Aston Martin wist dankzij nieuwe aanwinst Fernando Alonso al vier bokalen op te halen, terwijl Mercedes en Ferrari elk pas één podiumplek wisten veilig te stellen. Mercedes en Ferrari hebben wel allebei al grote verbeteringen aan de auto aangekondigd voor het aankomende Grand Prix-weekend in Italië. Anderson nam het sterk verbeterde Britse team dan ook mee in zijn analyse van de eerste vijf races, die allemaal door Red Bull gewonnen werden.
Anderson ziet dat Ferrari het sterkste presteert van de achtervolgende teams in de kwalificaties. Charles Leclerc wist ook dit jaar meerdere keren indruk te maken in de kwalificatiesessies, al ging hij in Miami in de fout. Leclerc weet echter al langere tijd zijn polepositions niet te verzilveren: in de laatste acht gevallen dat de Monegask als eerste mocht vertrekken, wist hij nooit de race te winnen. Bij Mercedes zijn de prestaties vaak op de zondag iets beter dan op de zaterdagen, een direct gevolg ook van het terugvallen van de Ferrari's in de races.
Leclerc sneller dan Pérez in de kwalificaties
Om de prestaties in de kwalificaties te vergelijken, analyseert Anderson de snelst gereden rondetijd per coureur of team in een weekend. Daaruit blijkt dat Verstappen gemiddeld de snelste coureur in de kwalificaties is, maar hij wordt niet achtervolgd door Pérez, maar door Leclerc. Pérez komt 0,375% tekort op Verstappen, wat bij een rondetijd van één minuut en veertig seconden dus neerkomt op 0,375 seconden. Leclerc moet op zijn beurt slechts 0,213% toegeven op Verstappen, en heeft een marge van 0,369% op teamgenoot Carlos Sainz. In de analyse van Anderson komt Alonso slechts als vijfde uit de bus, voor George Russell, Lewis Hamilton, en Lance Stroll. Het verschil tussen de Mercedes-coureurs is verwaarloosbaar, terwijl Stroll juist tegen een erg grote achterstand op Alonso aankijkt.
Ditzelfde beeld zien we bij Aston Martin op de zondagen, waar Alonso genoeg punten pakte voor een derde plek in het kampioenschap, terwijl Stroll op een achtste plaats staat, als laatste dus van de acht coureurs van de topteams. Pérez profiteert hier van de tegenvallende prestaties van Ferrari op de zondagen: waar Leclerc op zaterdag nog de grootste uitdager van Verstappen is, komt hij in de puntenstand niet verder dan een zevende plek voorlopig. Ferrari is in het constructeurskampioenschap dan ook terug te vinden op de vierde plek, nog achter Aston Martin en Mercedes. Hoewel Aston Martin iets sterker en stabieler lijkt te presteren dan het Duitse team, heeft Mercedes er baat bij dat haar beide coureurs op regelmatige basis punten pakken: Mercedes is Aston Martin inmiddels tot op zes punten genaderd.
Verrassende leider in de gemiddelde kwalificatieposities
Anderson neemt ook het gemiddelde van de startposities van de coureurs in de eerste vijf races onder de loep, en daar komt een opvallende statistiek uit: beide Red Bull-coureurs zijn niet terug te vinden in de top drie. De oorzaak ligt bij een aantal tegenvallers op de zaterdagen. Zo had Verstappen in Saoedi-Arabië een technisch probleem en verliep zijn kwalificatie in Miami ook niet naar wens. Voor Pérez leverde de zaterdag in Melbourne een drama op.
De coureurs die profiteren zijn vooral Leclerc en Alonso, die met een gemiddelde kwalificatiepositie van 4,0 het beste scoren. Sainz volgt met 4,2, terwijl Pérez en Verstappen niet verder komen dan plekken vier en vijf, met gemiddeldes van 5,4 en 5,6. Russell, Hamilton en Stroll sluiten achter Verstappen aan. De gridstraf van Leclerc in Saoedi-Arabië zorgt ervoor dat Alonso gemiddeld bekeken de beste startpositie heeft met 3,8, voor landgenoot Sainz met 4,0. In de races blinkt Verstappen natuurlijk wel uit, met een gemiddelde van slechts 1,4.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties