Column | Britse media lijken begonnen te zijn met beschamende propagandacampagne richting Verstappen Formule 1
Formule 1

Column | Britse media lijken begonnen te zijn met beschamende propagandacampagne richting Verstappen

Column | Britse media lijken begonnen te zijn met beschamende propagandacampagne richting Verstappen

Max Verstappen zit momenteel in een best unieke situatie, als je tenminste naar de afgelopen drie seizoenen kijkt. De coureur van Red Bull Racing heeft al vier races achter elkaar niet weten te winnen en dat kwam voor het laatst voor in 2020. De dominantie van Verstappen is op dit moment voorbij, wat betekent dat er iets meer stress in het lichaam van de drievoudig wereldkampioen zit. Een ander neveneffect is dat mensen een hernieuwde interesse hebben in de Formule 1.

Verstappen is één van de meest polariserende coureurs in de koningsklasse van de autosport. Ik denk dat er maar een handje vol mensen zijn die niet echt een mening hebben over de Red Bull-coureur. Je houdt van Verstappen of je hebt echt helemaal niks met hem. Dat is helemaal prima voor de rest en Verstappen moet het ook maar zien als een soort compliment. Als elke simrace en boze boordradio uitvoerig worden besproken in honderden podcastafleveringen, dan heb je een behoorlijke indruk achtergelaten in de sport.

De Britse media hadden het er maar druk mee de afgelopen weken. Verstappen crashte weer eens met een coureur nu hij zogenaamd onder druk staat in de titelstrijd, hij schold zijn race-ingenieur helemaal stijf en hij reed tot 3:00 uur 's nachts een virtuele race. De oorlogsmisdaden van Duitsland in de jaren veertig zijn er haast niks bij. Dat mensen in de Britse media hun mening vormen over Verstappen en een voorkeur hebben voor hun landgenoten is helemaal prima, in Nederland gebeurt het ook. Als je daarbij echter feitelijke onjuistheden gaat presenteren dan ben je gewoon bezig met een hetze tegen Verstappen.

Klein puntje van kritiek voor Verstappen

Verstappen gaat na de Grand Prix van Hongarije natuurlijk niet volledig vrijuit. Dat heeft echter niks te maken met zijn simrace-avonturen of het feit dat Gianpiero Lambiase meer F-bombs te horen kreeg in vijf minuten dan een gemiddeld mens in een heel jaar. Verstappen had gedurende de Grand Prix op de Hungaroring gewoon voor ruim negentig procent gelijk over alles wat er gebeurde. Hij had zijn positie moeten behouden na de start, de strategie was van Ferrari-proporties en de hele tijd tegen dezelfde achtervleugel aankijken is gewoon frustrerend.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton max verstappen drs hongarije 2024 mercedes red bull
Max Verstappen wist geen weg langs Lewis Hamilton te vinden. 

'Nee, maat. Nu moet je me niet die bullshit geven. Jullie hebben me deze shit-strategie gegeven, oké? Ik probeer de boel nu te redden.' Red Bull had er eigenhandig voor kunnen zorgen dat de Nederlander maximaal drie punten verloor ten opzichte van Lando Norris. Misschien stond Frans Bauer ergens in de Red Bull-garage en zat Verstappen in de comeback-aflevering van Bananasplit. De strategie was een grap die in de toekomst nog wel gekopieerd zal worden door Ferrari, alleen Verstappen kon er niet om lachen.

Er is alleen wel een puntje van kritiek. De meervoudig racewinnaar was niet zo blij met de actie van Lewis Hamilton en klaagde nadrukkelijk over de boordradio. Lambiase wees zijn coureur terecht: 'Ik ga niet in gevecht op de boordradio met andere teams. We laten de stewards hun ding doen. Het is kinderachtig over de boordradio, Max.' Verstappen had het idee dat hij geen wagenbreedte aan ruimte kreeg en dat Hamilton bewoog onder het remmen. Die trucjes moeten de Red Bull-coureur wel bekend voorkomen.

Hij deed namelijk hetzelfde bij Norris tijdens de race op de Red Bull Ring. Toen verdedigde ik Verstappen en nu zal ik hetzelfde doen bij Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen wees niet met zijn vinger, noemde het een race-incident en daarmee was de kous af. Verstappen had op dat moment niet moeten proberen om zijn titelrivaal uit 2021 een straf aan te naaien. In de hitte van de strijd kan een coureur wel eens wat roepen en we weten van Verstappen dat hij niet op zijn mondje is gevallen, maar hij werd terecht op zijn plek gezet.

Lof voor Lambiase

De Britse media zal er wat langer over doen om Verstappen te vergeven, al helemaal omdat hij Lambiase dus de huid vol schold. Als ik het gevoel heb dat ik benadeeld word op een moment dat ik vol in mijn adrenaline zit, dan is het voor niemand verstandig om ook maar iets enigszins provocerends te zeggen. 'Dat was niet echt vriendelijk voor de banden', was het laatste wat Lambiase na de tweede pitstop had moeten zeggen. De coureur en race-ingenieur veranderden in een oud getrouwd stel uit de jaren vijftig; de één had het eten niet lekker op smaak gebracht en de ander botviert zijn frustratie dan op die persoon.

Desondanks deed Lambiase voor de rest zijn werk uitstekend. Ik heb een paar podcasts gezien van andere Nederlandse media die zeiden dat de race-ingenieur zijn professionaliteit verloor. Ik wil wel zeggen dat ze hun oranje bril af moeten zetten, maar dit is meer dan een oranje bril; dit is een vijfdelig pak. 'Het is echt ongelooflijk hoe wij samenwerken. Hij moet mij ook gewoon vertellen als ik een eikel ben', zei Verstappen in het eindejaarsinterview met Ziggo Sport na zijn gewonnen titel in Abu Dhabi.

Verstappen en Lambiase gaan nog steeds samen als een rode wijn en een stuk pure chocolade, daar hoeft niemand zich zorgen om te maken. Tijdens de Grand Prix van Hongarije moest Lambiase alleen aan Verstappen vertellen dat hij zich gedroeg als een eikel. Dat is wat Verstappen wil. De coureur was het tijdens de race misschien niet eens met zijn eigen woorden, maar dan komen we weer terug op het hormoon adrenaline. Het zorgde voor goede televisie, zeker, maar het was niet zo baanbrekend als de eerste overwinning van Oscar Piastri die op vreemde wijze werd georkestreerd.

Lambiase deed gewoon waarvoor hij betaald wordt. Het gesprek tussen Lambiase, Verstappen en Christian Horner was ook een beetje voor de bühne. Niemand hoeft in deze situatie terechtgewezen te worden. Verstappen zat op sommige momenten gedurende het weekend wel een beetje op het randje. Naar eigen zeggen is dat de manier waarop hij het team scherp houdt, dus laten we hem maar op zijn woorden geloven. Desondanks hoeft hij niet elke week te bevestigen dat de auto slecht is, op een gegeven moment weet Red Bull dat ook wel.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen max redbullracing spanje 2024 race gianpiero lambiase
Max Verstappen en Gianpiero Lambiase zullen echt niet zomaar uit elkaar gaan. 

Hamilton mag een toontje lager zingen

Door het team telkens op die manier af te kafferen creëer je naar mijn inziens geen harmonie, maar ik ben ook geen onderdeel van een Formule 1-team. Dat zou mijn hart ook niet aankunnen, want ik heb het al druk genoeg met een bepaalde Amsterdamse voetbalclub die me al dertig jaar van mijn leven heeft gekost in één seizoen. Verstappen kreeg in mijn ogen dan ook terecht kritiek van mensen als Martin Brundle. Dit team heeft je alles gegeven en dat mag je soms ook meenemen in de manier waarop je kritiek overbrengt.

De laatste persoon die hier echter iets over mag zeggen, is Hamilton. De Mercedes-rijder zei dat Verstappen zich niet gedroeg als kampioen. Het gedrag van Hamilton is over sociale kwesties echt voorbeeldig voor de jeugd van de wereld, maar hij heeft de afgelopen seizoenen niet laten zien dat hij een groots kampioen is. 'Deze auto is zo slecht', zei Hamilton na de vrije trainingen van de vrijdag in Canada in 2022. Leuk bericht aan het team inderdaad. Vervolgens pakte hij een podium, dus zo slecht was de auto nou ook weer niet. Hamilton gebruikt geen scheldwoorden, alleen Nederlanders houden van wat zout en peper in hun taalgebruik.

Daarnaast kan ik me niet herinneren dat een Formule 1-team ooit de politie heeft moeten bellen omdat fans allemaal vervelende e-mails stuurden. Hamilton meldde aan het begin van seizoen dat hij George Russell geen enkele keer zou verslaan in de kwalificatie. De zevenvoudig wereldkampioen zou geen steun meer voelen vanuit het team. Dat kan natuurlijk totaal niet te maken hebben met het feit dat Hamilton Mercedes de rug toe zal keren. De woorden van Hamilton waren in ieder geval voldoende voor zijn fans om de Duitse renstal te beschuldigen van sabotage. Dat is inderdaad wel een reactie van mensen die wat beters te doen hebben met hun leven.

Woorden Kravitz en Croft zijn haast opruiing 

Dat sommige fans van Verstappen en Hamilton na 2021 niet meer door één deur kunnen, is natuurlijk een prachtige bijkomstigheid van deze social media-generatie. Waar zijn de tijden gebleven dat mensen nog een biertje met elkaar konden drinken ondanks dat hun favoriete coureurs opzettelijk elkaar de vangrail in reden? Ik heb die tijden nooit meegemaakt natuurlijk, ik ben immers ook tegelijkertijd ingestroomd met de Drive to Survive-fans. Het zijn precies die fans die door elke zucht van Verstappen zin krijgen om haatberichten te schrijven op X.

Deze fans worden soms wel uit de tent gelokt, door nota bene de grootste rechtenhouder van de Formule 1 in de wereld. Bij Sky Sports zijn enkele mensen nog altijd niet over de misdaden van Michael Masi op 12 december 2021 heen. Ted Kravitz heeft denk ik zijn hele spaarrekening gezet op een achtste titel van Hamilton die avond of hij moet een bepaald quota halen elk jaar, anders kan ik me niet voorstellen waarom hij die race maar blijft benoemen in Ted's Notebook.

Dat hij een voorkeur heeft voor Hamilton, Norris en Russell is helemaal prima, maar hij is een onderdeel van een hetze tegen Verstappen. Kravitz was tijdens de Grand Prix van België namelijk behoorlijk op dreef in negatieve zin. Op de vrijdag verkondigde de verslaggever namelijk dat Red Bull de nieuwe updates die debuteerden op de Hungaroring in de ban had gedaan. Kravitz vergat even dat de updates van Red Bull track specific waren. Daar werd de verslaggever ook op gewezen door de mensen op X. Sky Sports was zo slim om het bericht maar te verwijderen.

Tijdens de derde vrije training deed David Croft er nog een schepje bovenop. We hadden ook niks anders hoeven verwachten van een man die tijdens de Grand Prix van Hongarije maar liefst vijftien keer moest benadrukken dat Verstappen de nacht voor de race aan het simracen was. Op Spa-Francorchamps pakte de Nederlander de snelste tijd in de derde training. Een unicum in de ogen van Croft, die vergat dat Verstappen een dag eerder al de snelste was in de eerste vrije training. Sky Sports probeert op vreemde wijze meningen te vormen. Door dat te doen met feitelijke onjuistheden, is gewoon een soort propagandacampagne.

FOM mag zich diep schamen

Ook Formula One Management (FOM) zou zijn mening over de boordradio's van Verstappen hebben geuit. Als de geruchten kloppen dan zou Stefano Domenicali tegen de teams hebben gezegd dat de rijders het schelden moeten beperken. Bel dan ook alle autofabrikanten maar om te zeggen dat ze geen auto's meer mogen produceren, dan worden verkeersongelukken ook voorkomen. Lekker makkelijk om de schuld weer bij de coureurs neer te leggen.

De Formule 1-rijders hebben inderdaad een soort voorbeeldfunctie, maar als kinderen geen scheldwoorden meer van Verstappen en zijn collega's horen, dan horen ze het heus wel van hun ouders. FOM moet de hand lekker in eigen boezem steken. Zij bepalen namelijk welke boordradio's worden uitgezonden en welke niet. Dus Domenicali moet nu kiezen: of entertainment of een kindvriendelijke show waarin auto's rondjes rijden. Zeg dan ook maar gelijk tegen de coureurs dat ze niet meer mogen crashen, dan zou Sergio Pérez wel ontslagen mogen worden.

Verstappen moet lekker doen wat hij wil

Ik wil de Britse media hun mening niet ontzeggen. Ik verkondig hier ook wat ik denk en ik durf met enige zekerheid te stellen dat ik minder autoriteit heb dan Croft of Kravitz. Het is alleen belangrijk om bij de feiten te blijven. Bekritiseer Verstappen gerust, maar wees niet hypocriet. Noem de actie van de Nederlander in Oostenrijk geen bewegen onder het remmen als je twee weken later niet hetzelfde durft te doen bij Hamilton. Het was allebei hard racen, dat je elkaar dan een keer raakt hoort gewoon bij de sport.

Iedereen was bijvoorbeeld nog positief verbaasd dat Verstappen in hetzelfde weekend een virtuele 24 uursrace en de Grand Prix van Emilia Romagna wist te winnen. In Hongarije was hij boos dat hij genaaid werd door de strategie en ineens is Verstappen een peuter die met zijn speelgoed loopt te gooien. Noem het dan ook onprofessioneel dat hij in Imola nog tot laat in de simulator zat. Ik heb eigenlijk een beter alternatief: laat Verstappen en alle andere coureurs lekker doen wat ze willen buiten de Formule 1. Bekritiseer lekker de dingen op het circuit, zoals de fout van Verstappen in de kwalificatie van Monaco of dat hij wat ongeduldig was achter Hamilton in Hongarije. Zeg alleen geen dingen om voor je eigen agenda propaganda te maken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws