Windsor ziet FIA belofte niet inlossen: 'Verstappen is daar een klassiek voorbeeld van' Opinie
Opinie

Windsor ziet FIA belofte niet inlossen: 'Verstappen is daar een klassiek voorbeeld van'

Windsor ziet FIA belofte niet inlossen: 'Verstappen is daar een klassiek voorbeeld van'

Peter Windsor denkt dat Max Verstappen de dupe is geworden van het feit dat de FIA-reglementen niet hebben geleverd wat oorspronkelijk wel het idee was van de regelwijzigingen in 2022. De analist zag hoe de wereldkampioen 44 ronden machteloos was, en uiteindelijk zijn resultaat maximaliseerde. Windsor bekijkt daarnaast ook de strategie van Red Bull Racing, en de keuze om in België een motorstraf te pakken.

Spa-Francorchamps staat erom bekend dat de onderlinge tijdsverschillen in de verschillende sectoren enorm kunnen oplopen, tot soms wel een volle seconde tussen teams die over te hele ronde aan elkaar gewaagd zijn. 'We zagen een Belgische Grand Prix die gekleurd werd door drie totaal verschillende sectoren. De eerste sector is heel snel, en de laatste sector ook. De middensector vergt veel downforce, met veel middelsnelle en snelle bochten. Daar was de Red Bull constant sterk op de vrijdag, en ook op zondag overigens', geeft Windsor aan op zijn YouTube-kanaal.

FIA maakt belofte niet waar

'Het was bijna onmogelijk om in te halen', zo stipt Windsor een groot contrast met eerdere edities van de Belgische Grand Prix aan. 'Als je in een DRS-trein zat in de eerste of laatste sector, was het volgen heel lastig. Dat is niet wat de Formule en de FIA - de ontwerpers van deze reglementen - ons beloofden', zegt Windsor met een verwijzing naar de introductie van de 2022-reglementen. 'Ze zeiden dat het inhalen met deze auto's veel makkelijker zou zijn, en dit is natuurlijk een heel snel circuit. Sinds de introductie van deze reglementen werd het nog niet eerder zo duidelijk hoe lastig het is om andere auto's te volgen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor ziet FIA belofte niet inlossen: 'Verstappen is daar een klassiek voorbeeld van'
De GP van België werd gekenmerkt door treintjes.

De moeilijkheid om elkaar te volgen en in te halen kwam Verstappen duur te staan. 'De race van Verstappen is daar een klassiek voorbeeld van. In de eerste en laatste sector was hij ongeveer zo sterk als de anderen. Zijn topsnelheid was bijna hetzelfde als de McLarens, Mercedessen, en Ferrari's', meldt Windsor. 'In de tweede sector pakte hij zijn voordeel, maar omdat Max het grootste deel van de race in een DRS-trein zat, kon hij zijn voordeel niet gebruiken. Op de rechte stukken kon hij niks uitrichten, omdat hij zijn DRS niet kon benutten, aangezien de auto voor hem ook de vleugel opengeklapt had.'

'In de tweede sector, waar hij wel een voordeel had, kon hij niet dicht genoeg bij andere auto's komen, onafhankelijk van wie het was. Vooral bij George Russell zag je dat', aldus Windsor. 'Als resultaat versleten zijn banden sneller, omdat hij in de vuile lucht zat. Het was dus echt een vreemde race. Het was niet eerder zo duidelijk hoe lastig het is om een andere auto in vuile lucht te volgen.'

Wat Windsor betreft is de Formule 1 weer terug bij af. 'De auto's creëren hun eigen turbulentie met het grondeffect, en we zijn weer bijna terug in 2021, als je kijkt naar hoe lastig het is om andere auto's te volgen. Het hele idee van deze auto's zou juist moeten zijn om je voorganger beter te kunnen volgen, maar dat is dus niet langer het geval', deelt de 72-jarige analist. Dit zal vermoedelijk alleen maar extremer worden in 2025 als de auto's nog meer aan elkaar gewaagd zijn, en meer downforce krijgen door de doorontwikkeling.

Strategie Red Bull werkt niet

In de eerste vrije training maakte Red Bull al een afwijkende keuze door de eerste stint op de harde banden te rijden, waar de meeste andere teams voor de mediumbanden kozen. Dat veroorzaakte een verschil in de racestrategie. 'Red Bull heeft er zoveel moeite in gestoken om te zorgen dat Red Bull twee sets mediumbanden had in de race, en dat bepaalde de strategie. Hij startte op mediums en wisselde naar de harde banden. Dat ging niet geweldig, maar hij zat ook constant in verkeer. In de laatste stint ging hij dus terug naar de mediums. Het is nu makkelijk om dit achteraf te zeggen, maar ik was wel verbaasd dat Red Bull Max niet op de harde banden liet starten. Ik verwacht dat het ermee te maken had dat ze niet beseften hoe lastig het inhalen zou zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen belgie zondag race redbullracing
Verstappen jaagt in de eerste stint op Norris.

'Ze hadden daarnaast ook de focus op de mediumbanden als raceband gelegd', vervolgt Windsor. 'Als hij op de harde banden was gestart, had hij het vast wat langer volgehouden dan Carlos Sainz, maar dan had hij daarna naar mediumbanden moeten wisselen. Hij had het probleem dat hij geen nieuwe set harde banden had, die Mercedes, Ferrari, en McLaren wel hadden. Max had dat niet, dus dan had hij oude harde banden moeten gebruiken. Misschien was dat nog niet zo slecht geweest, maar dit is allemaal achteraf en was voor de race lastig te zeggen', beseft de Brit,

What if?

'De andere vraag is wat er gebeurd zou zijn als Verstappen vanaf poleposition gestart was, aangezien hij die verdiende in de kwalificatie', zo verwijst Windsor naar de keuze van Red Bull om een motorstraf in België te incasseren. 'Hij zou niet in verkeer hebben gezeten, maar in vrije lucht, als hij een goede start zou hebben gehad, en hij had ook die goede start. Ik denk dat hij dan gewonnen had', vermoedt Windsor', omdat hij niet veel tijd in vuile lucht had verloren, en hij zou zijn enorme voordeel in de tweede sector hebben kunnen benutten. Het weekend van Verstappen draaide dus vanaf het begin tot het einde om die gridstraf.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws