Boordradio's GP Singapore | Red Bull tevreden met actie Ricciardo: 'Je oude maat heeft de snelste ronde' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Singapore | Red Bull tevreden met actie Ricciardo: 'Je oude maat heeft de snelste ronde'

Boordradio's GP Singapore | Red Bull tevreden met actie Ricciardo: 'Je oude maat heeft de snelste ronde'

Hoewel de Grand Prix van Singapore niet bepaald incidentrijk of spannend was dit jaar, hadden de coureurs genoeg te melden op de boordradio. Zo verliep niet alles vlekkeloos bij Lewis Hamilton, ergerde Charles Leclerc zich groen en geel aan de DRS-trein en schrok de McLaren-pitmuur een aantal keren toen Lando Norris een paar muurtjes meenam. Zoals gewoonlijk zet F1Maximaal.nl de leukste boordradio's voor je op een rijtje.

Alle ogen waren op Norris gericht bij de start, aangezien het de afgelopen paar keren toen hij vanaf poleposition startte niet goed ging. Ditmaal behield Norris echter de leiding, en wist hij Max Verstappen en Hamilton al snel af te schudden. Hamilton besloot te starten op softs, maar had niet de pace om Verstappen bij te benen. Dat ondervond George Russell, die achter hen reed, ook. 'Hij moet het tempo wel een beetje opvoeren, want de jongens vooraan lopen weg zo', zei de Brit. Dat werd al helemaal duidelijk toen Norris groen licht kreeg om nog harder te pushen.

'Op wat voor pace rijdt je nu?' vroeg de ingenieur van Norris. 'Ik zit op level zes of zo', antwoordde hij. 'Oké, je mag wel wat meer pace gebruiken om een gat van vijf seconden naar Max proberen te creëren, als dat mogelijk is', verzocht McLaren. Dat lukte absoluut, want binnen een aantal ronden had Norris Verstappen al op een behoorlijke achterstand weten te zetten. Het veld stabiliseerde nadat de openingsfase achter de rug was, en vanaf dat moment was het eigenlijk wachten op een safetycar of iets anders wat de spanning erin kon brengen. Het gevecht tussen Franco Colapinto en Sergio Pérez had het potentieel wat dat betreft.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

franco colapinto williams singapore 2024 sergio perez
Pérez was op jacht naar Colapinto, maar hij kreeg hem niet te pakken.

'We zien dat Colapinto nu aan het worstelen is, dus laten we hem pakken', zei de engineer van de Mexicaan. Zo makkelijk bleek dat niet te zijn, want de Argentijn haalde alles uit de kast om zijn plekje in de top tien te verdedigen en was niet van plan om Pérez er zomaar langs te laten. 'Pérez en Colapinto vechten, er zou iets naar ons toe kunnen komen. Laten we alert zijn', sprak de ingenieur van Yuki Tsunoda, die wat plekken had verloren bij de start en buiten de top tien lag. 'Te veel informatie', reageerde de Japanner, die liever had dat zijn ingenieur zich stilhield.

Hamilton in discussie met 'Bono'

Het moment waarop Visa Cash App RB hoopte kwam echter niet, want Pérez kon net niet dichtbij genoeg komen om Colapinto te pakken. 'Hij is heel goed', luidde het compliment aan het adres van de jonge coureur. 'En heel moeilijk te passeren, Colapinto', ging Pérez verder. Terwijl Pérez de achtervleugel van de Williams-bolide dus steeds beter leerde kennen, was Hamilton in discussie met zijn ingenieur, Peter Bonnington. 'Ik denk dat ik de muur heb geraakt op weg naar de pitstraat, check mijn linkerkant. Waren wij de eersten die zijn gestopt?' vroeg Hamilton na zijn pitstop.

'We waren vroeg, maar niet de eersten', vertelde Bonnington. Hamilton vond het plan niet helemaal top. 'Ja, we komen later in de problemen. Dat is veel te vroeg. Ik heb al moeite met deze band', klaagde de recordkampioen. Het was echter nodig om hem al naar binnen te halen, omdat hij was begonnen op de softband en daardoor op een andere strategie stond. Leclerc koos er zo voor om lang door te gaan op zijn setje mediums, maar zat vast in een DRS-trein. 'Ah, dit is zo frustrerend. Hoeveel ronden willen we dit zo gaan doen?' vroeg de Monegask aan zijn ingenieur. 'Blijf kalm', kreeg hij als antwoord.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP Singapore | Red Bull tevreden met actie Ricciardo: 'Je oude maat heeft de snelste ronde'
Vooral frustratie bij Hamilton, die ook niet op het podium wist te eindigen.

Ondertussen ging het niet veel beter met Hamilton. De Brit dacht tevens dat hij schade op had gelopen omdat hij de muur had geraakt. 'Je maakt me gek met deze offset, maat', zei hij over de afstellingen van de auto. 'Er zijn nog genoeg opties voor ons, Lewis', luidde het kalme antwoord van Bonnington. 'Er is zeker iets mis met de auto, maat. Ik heb niks aan deze banden', hield Hamilton vol. 'Dat komt allemaal door het oppervlak, het komt zo wel goed', probeerde de ingenieur zijn coureur gerust te stellen.

Verstappen maakt een foutje

Ondertussen waren Norris en Verstappen allebei in hun eigen niemandsland beland. Norris had bijna een pitstop aan voorsprong op Verstappen, maar eigenlijk wilden beide teams niet als eerste naar binnen, dat benadrukte McLaren op de boordradio. 'Blijf denken aan de banden, we willen niet als eerste naar binnen', werd tegen Norris gezegd. Verstappen gaf echter aan dat zijn achterbanden er echt aan waren. 'Die zijn nu vrij slecht', liet hij weten. 'Begrepen, Max, het zou niet te lang moeten duren', antwoordde Gianpiero Lambiase. Inderdaad werd Verstappen niet veel later naar binnen gehaald.

Hij kwam terug op de baan achter Charles Leclerc, en hij dacht even dat Leclerc al naar binnen was gegaan. De Monegask moest zijn eerste pitstop echter nog maken. 'Ik begrijp het gewoon niet, waarom laten we hem ons zo ver undercutten? Dat is zo stom!' zei Verstappen, die Leclerc daarna al gauw passeerde. 'Leclerc is yet to pit', had Lambiase echter wel gezegd toen hij de pitstraat inreed. Hoe dan ook lag Verstappen weer op de koers van een P2, waarop hij de hele race al lag. De hoop op de zege werd een beetje vergroot toen Norris meldde dat hij schade had aan de voorvleugel vanwege het raken van de muur, maar die schade was 'nothing serious'.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen singapore gp zondag 2024 23
Verstappen dacht dat Leclerc nog niet naar binnen was gegaan.

Tsunoda witheet na langzame beslissing van het team

Vooraan zette de race zich voort alsof er niets veranderd was, met Norris op P1 met een flinke voorsprong en Verstappen op P2. Piastri maakte ondertussen zijn opmars richting P3, en haalde beide Mercedessen in. Voor Tsunoda was het te hopen dat hij nog terug kon keren naar de punten, maar hij zag het al somber in, al helemaal toen hij achter teamgenoot Daniel Ricciardo terecht kwam. De Japanner verzocht zijn team dan ook om teamorders in te zetten. 'Waar wachten we op?' vroeg hij.

'We zijn aan het overleggen, Yuki. Blijf kalm, je moet kalm blijven. Kom dichterbij en dan wisselen we', zei de ingenieur. 'Ik zit in vuile lucht met de banden! Verdorie!' antwoordde Tsunoda, die de bui al zag hangen. Hij kreeg echter wel zijn zin, later mocht hij Ricciardo passeren om een poging te doen het gat voor hem dicht te rijden. Voor Pérez was de Grand Prix van Singapore uiteindelijk een worsteling met de auto van begin tot eind. 'Ik heb geen tractie en stuiter als een kangoeroe, maat', liet Pérez horen.

Verstappen bedankt Ricciardo

De Mexicaan kwam als tiende over de streep en kon nog een punt pakken. Uiteindelijk zorgde Ricciardo ervoor dat de snelste raceronde op zijn naam zou staan, en er geen extra punt naar McLaren zou gaan. 'Je oude vriend Daniel heeft de snelste raceronde gepakt', meldde Lambiase aan Verstappen. 'Bedankt, Daniel!' sloot Verstappen af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws