Peter Windsor moest na de Grand Prix van Singapore zoeken naar de juiste woorden, om aan te geven hoezeer hij onder de indruk was van een dominant optreden van Lando Norris. De analist vergeeft Norris zijn foutjes tijdens de race, en stipt aan dat Max Verstappen nooit op deze manier gewonnen heeft. Wel is Windsor positief over het optreden van de Red Bull Racing-coureur.
Hoewel Verstappen aan het begin van het seizoen nog domineerde, is het verschil tussen de winnaar en de rest van het veld misschien nog niet eerder zo groot geweest als in Singapore. 'Het beste moment van de race kwam na twee of drie ronden, toen Lando Norris ongeveer 1,8 seconden voor Verstappen reed', geeft Windsor aan in zijn analyse van de race op YouTube. 'McLaren was niet zozeer ongerust, maar ze zeiden dat het goed zou zijn als hij ongeveer vijf seconden voorsprong op Max kon opbouwen voor ronde 15. Daarna liep Lando een seconde per ronde uit, en hij won met bijna een halve minuut voorsprong. Dat was ongelofelijk. Norris was geweldig.'
Norris en Piastri werken geen foutloos weekend af
Windsor is wel zeer lovend over de 24-jarige winnaar, maar kan ook niet ontkennen dat de McLaren-coureur geen vlekkeloze race reed. Windsor vergeeft Norris zijn slordigheidjes wel. 'Norris maakte wel een paar foutjes, maar het was een lange race en het was heel erg heet. Op het gebrek aan inhaalacties na waren de omstandigheden veeleisend, met de hitte en de natuur van het circuit', zo blijft Windsor zijn landgenoot een klasse apart vinden. 'Er was echt geen enkele kans dat iemand op deze planeet Lando in Singapore zou verslaan. Hij reed echt geweldig. Oscar Piastri had als tweede moeten finishen. Hij had de snelheid om met Lando mee te doen, maar hij vergooide het in de kwalificatie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hamilton belaagt Verstappen
Bij de start waren ook veel ogen gericht op Lewis Hamilton, die met de zachte banden de aanval wilde openen. 'Een grote vraag in de race was natuurlijk wat er bij de start zou gebeuren. Max stond op de eerste rij, maar hij moest zich meer bezighouden met Lewis Hamilton', beseft de 72-jarige ook. 'Het is niet duidelijk of hij of het team de keuze maakte, maar hij startte de race op de zachte banden.'
Windsor vindt die keuze onbegrijpelijk. 'Ik schrok me kapot toen ze de bandenwarmers eraf haalden en we de zachte banden zagen.' De Brit probeert vervolgens te verklaren waarom Mercedes toch deze keuze maakte. 'Daar kan maar één reden voor zijn: Charles Leclerc had in de kwalificatie problemen dat zijn banden niet warm genoeg waren. Ook bij Mercedes werd over de bandentemperatuur gesproken, dus Hamilton en Mercedes hoopten bij de start toe te kunnen slaan, en dat hij voor de eerste bocht al de tweede plek zou pakken, en daarna in de openingsronde Norris kon aanvallen. Als dat niet zou lukken, zou de zachte band geen goede keuze zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hamilton startte echter achter Verstappen, en de Nederlander zorgde ervoor dat dit plan in duigen viel. 'Het lukte Lewis bijna, en hij zat vlak achter Max, en viel hem echt aan, maar Max is wel Max Verstappen', lacht de analist. 'Hij hield zijn lijn en zijn positie, waardoor Lewis op P3 bleef steken. Daarna reed hij een verloren race.'
Verstappen: Mr. Damage Control
'Max Verstappen reed ongelofelijk sterk in een auto, die overduidelijk niet zo goed was als de McLaren', beseft Windsor. 'Kijk alleen maar naar hoe Norris een seconde per ronde uitliep. Dit hebben we al lang niet meer gezien. Nou ja, niet meer sinds Verstappen', lacht Windsor. 'Verstappen deed dit echter nooit. Als hij met Red Bull zo'n groot voordeel had, liep hij nooit een seconde per ronde uit. Hij pakte altijd hier een paar tienden en daar een paar tienden, en als de anderen hun banden lieten verslijten, liet hij het wat oplopen, en voor de pitstops lag hij dan zeven seconden voor. Lando deed gewoon een Jim Clark en ging ervandoor. Hij was echt buitenaards, echt briljant.'
Windsor komt daarna weer terug bij Verstappen. 'Na de vijfde ronde dacht Max alleen erover na dat hij tweede moest eindigen en de schade qua punten moest beperken. Dat deed hij dan ook.' Voor dat resultaat was Verstappen wel afhankelijk van de fouten van anderen. 'Als Piastri die fout in Q3 niet gemaakt had en vanaf de eerste rij was gestart, had Max hem niet kunnen verslaan, maar Oscar moest dus wel veel werk verrichten. Hij lette in de eerste stint goed op zijn banden. Piastri haalde de beide Mercedessen geweldig in, maar daarmee haalde hij wel het beste uit de banden.'
McLaren maximaliseert niet
'Piastri moest toen nog achttien seconden in achttien ronden tijd vinden', vervolgt Windsor. 'McLaren gaf de strijd op en nam de eerste en derde plek. Max kon daardoor tweede eindigen, en ik denk dat het een hele goede race was van Max. Het is geen eenvoudige auto om te besturen. Sergio Pérez zat op het randje van de top tien. Verstappen haalde er het beste uit. Goed gereden door Max, en Red Bull herstelde zich ook sterk tijdens het weekend.'
Windsor geeft dan ook aan dat McLaren de afgelopen maanden veel punten heeft laten liggen met Norris: zeven punten via een teamorder in Hongarije, en in Italië gaf McLaren ook een zege op door de coureurs te veel met elkaar in plaats van met Leclerc bezig te laten zijn. Van Bakoe vindt Windsor dat Norris een beter resultaat in rook zag opgaan vanwege een slechte strategie van McLaren. 'Zelfs als je conservatief telt, heeft hem dat zo'n 25 punten gekost.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties