Boordradio's GP Oostenrijk | Vreugde bij Norris: 'Is dat omdat er zoveel papaja-fans zijn?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Oostenrijk | Vreugde bij Norris: 'Is dat omdat er zoveel papaja-fans zijn?'

Boordradio's GP Oostenrijk | Vreugde bij Norris: 'Is dat omdat er zoveel papaja-fans zijn?'

De Grand Prix van Oostenrijk werd niet voor het eerst gewonnen door Max Verstappen. De Nederlander won al vijf Grands Prix op de Red Bull Ring, plus nog eens twee sprintraces. Verstappen blijft echter hongerig en wilde in de slotfase ook het laatste punt nog pakken, terwijl de meeste andere coureurs vooral druk bezig waren met collega's die wel of niet binnen de witte lijnen bleven.

De Grand Prix van Oostenrijk ging enkele minuten na drie van start, en voor AlphaTauri-coureur Yuki Tsunoda duurde het niet lang voordat hij weer terug in de pitstraat was. 'Ik heb schade', moest de Japanner aan zijn team doorgeven, nadat Tsunoda wel erg optimistisch was bij de start, en de Alpine van Esteban Ocon aantikte. Tsunoda had geluk bij een ongeluk, want de onderdelen op het circuit zorgden voor een vroege safetycar-periode, waardoor Tsunoda meteen weer kon aansluiten.

Veel radioverkeer bij Ferrari

Na de herstart verdween Verstappen al snel aan de horizon, tot frustratie van Carlos Sainz, die in de openingsfase lange tijd binnen DRS-afstand van Charles Leclerc reed. 'Laat me weten of je meer snelheid achter de hand hebt', werd na negen ronden door Ferrari aan Sainz gevraagd. 'Dat kan je toch zelf zien? Dat hoef ik je toch niet te vertellen', aldus een gefrustreerde Spanjaard. Na deze uitwisseling van woorden leek het wachten op een teamorder, maar Ferrari stelde Sainz teleur. 'We houden vast aan ons plan, val nu niet aan.'

Dat Sainz achter Leclerc vast bleef zitten, had vervelende gevolgen voor de 28-jarige. Na zeventien ronden moest Nico Hülkenberg zijn Haas parkeren: 'Ik heb geen vermogen meer', zo omschreef Hülkenberg het euvel bondig. Het leidde tot een VSC-situatie, waarbij Ferrari beide coureurs binnenhaalde. Aangezien Sainz nog achter Leclerc zat, moest hij wachten. Ferrari presteert dit seizoen sterk bij de pitstops, maar net nu het nodig was, gebeurde dat niet. De pitstop van Leclerc duurde 4,4 seconden, en dus moesten zowel Leclerc als Sainz wachten. 'Waarom zijn we niet buiten gebleven?' vroeg Sainz zich dan ook gefrustreerd af.

Twintig rijdende assistent-scheidsrechters

Vanaf begin tot eind ging het veelal over wie wel of niet binnen of buiten de witte lijnen reed, met vooral een hoofdrol voor Lando Norris en Lewis Hamilton, die duelleerden voor P4 in de openingsfase. 'Weer track limits voor Hamilton. Dat is zijn derde keer', hield de McLaren-coureur bij na slechts zeven ronden. Zijn team zag een kans om Hamilton te verschalken en vertelde dus aan Norris: 'Laat het elke keer weten als Hamilton buiten de track limits zit.' Dat ging Norris toch een stapje te ver: 'Hij doet dat elke ronde, de hele tijd. Ik ga niet non-stop praten.'

Rivaal Hamilton had zelf ook wel door dat hij moeite had om binnen de lijntjes te kleuren. 'De auto is langzaam, man. Ik kan de auto niet op de baan houden', liet de 38-jarige Brit aan zijn team weten, dat weinig opbeurende woorden voor hem had. 'Je hebt weer een track limits warning.' De Brit was na zeventien ronden al de eerste coureur die door de stewards bestraft werd. Dankzij de slechte pitstops van Ferrari was hij echter wel voor Sainz terechtgekomen, maar lang duurde dat niet. Sainz haalde hem na de VSC-periode al snel weer buitenom in bij bocht 4, tot frustratie van de Mercedes-coureur. 'Ze kunnen zoveel later remmen dan ik!'

Hamilton wist dankzij zijn versere banden wel nog Red Bull Racing-coureur Sergio Pérez te achterhalen, die nog niet gestopt was. 'Pérez ging eraf in bocht 10. Als de toch aan het uitdelen zijn, mogen ze dat ook wel weten', vond de zevenvoudig kampioen. 'Pérez ging er weer vanaf in bocht 10, heeft hij al een straf?' herhaalde Hamilton een ronde later. 'Hij rijdt elke ronde van het circuit af in bocht 10', concludeerde Hamilton na een derde achtereenvolgende ronde waarin Pérez volgens zijn oordeel niet bestraft werd voor iets waar hij zelf wel voor aangepakt werd.

Toto is het moe

Vijftien ronden later vroeg Hamilton zich af of er op hem na al iemand een straf had gekregen. 'Blijf gaan, iedereen voor je krijgt een straf', liet teambaas Toto Wolff weten, die zich eigenlijk alleen meldt op de boordradio als de frustraties hoog oplopen. 'Is er een reden waarom de stewards nog geen straffen hebben uitgedeeld?' vroeg Hamilton zich na 52 ronden af, waarna Wolff wel een beetje genoeg had van de klaagzang van zijn coureur. 'Lewis, de auto is slecht, dat weten we. Bestuur hem nou maar gewoon.'

In het restant van de race werd de ene na de andere coureur bestraft. Onder meer Yuki Tsunoda, Lando Norris, Logan Sargeant, Nyck de Vries en Carlos Sainz waren het haasje. Norris was inmiddels op weg naar een uitzonderlijk goed resultaat voor McLaren, en dus was zijn team bang om veel punten te verliezen. 'Ik weet dat je me haat, maar je moet elke ronde binnen de track limits blijven. Er gebeurt zoveel op dat gebied.'

Gevecht voor de laatste podiumplek

In de slotfase van de race werd het duidelijk dat Verstappen en Leclerc de eerste twee plekken zouden opeisen, maar het was lange tijd onduidelijk wie het laatste treetje op het podium mocht bezetten. Sainz rekende in de laatste stint af met Norris, maar de Brit kon zijn voormalige teamgenoot lange tijd blijven volgen. Dat bleek geen toeval te zijn. 'Laat me weten of Norris nog steeds DRS heeft. Ik wil hem binnen DRS houden voor als Pérez komt', deelde Sainz zijn slimme plannetje.

Het idee was leuk, maar Norris weigerde mee te werken aan een goede uitvoering van het plan. De jonge Brit maakte een foutje, en liet zo Pérez al snel passeren, waarna de Spanjaard kwetsbaar was. Met een spannende strijd tussen drie coureurs besefte Red Bull dat Pérez moest oppassen. 'Blijf binnen de track limits. We kunnen ons geen straf veroorloven.' Wat volgde was het spannendste duel van de race, waarbij de beide coureurs klaagden over het gedrag van hun tegenstander. 'Pérez duwt me steeds van het circuit af', 'Sainz beweegt bij het remmen', en 'Pérez probeert me te intimideren', waren een aantal van de klachten. 'De stewards moeten daarnaar kijken, hij intimideerde me enorm', liet Sainz weten, voordat hij Pérez uiteindelijk langszij zag komen. De stewards keken echter niet naar het incident, mogelijk omdat de wachttijd bij de klantenservice van de FIA was opgelopen na zo'n 1200 track limits-overschrijdingen.

Verstappen is met andere dingen bezig

Leuk en aardig allemaal, die klachten over elkaar en over de track limits, zal Verstappen gedacht hebben. De Nederlander had het voornamelijk druk met televisie kijken, terwijl hij Leclerc op 24 seconden achterstand reed, en op dat televisiescherm ontdekte hij dat niet híj, maar teamgenoot Pérez de snelste ronden gereden had. Dat soort onvolmaaktheden stelt Verstappen niet op prijs, en dus had hij weer een doel voor ogen in de slotfase.

Red Bull vond het allemaal leuk en aardig nadat beide coureurs al tweemaal een pitstop maakten, en zag Verstappen liever niet meer op bezoek komen tot na de finish: 'Als je je banden laat afkoelen', begon race-ingenieur Gianpiero Lambiase uit te leggen, maar Verstappen wist precies wat hij wilde: 'Ik wil stoppen.' Dat zag het team in eerste instantie niet zo zitten: 'Dat is het risico niet waard', vond Lambiase, maar Verstappen had genoeg vertrouwen in zijn team: 'We hebben 24 seconden voorsprong.'

Uiteindelijk stopte Verstappen dus met twee ronden te gaan, zodat hij in de laatste ronde de tijd van teamgenoot Pérez aan diggelen kon rijden. 'Dat is de volle buit, Max. Top gedaan', kreeg hij dan ook van zijn team te horen. Verstappen was zelf ook in zijn nopjes met zijn voorsprong in het kampioenschap van 81 punten. 'Dat was een geweldige race. De auto was top, en de pitstops waren ook top.' Niet alleen Verstappen was blij na de race, ook Norris reageerde verheugd op zijn uitverkiezing als Driver of the Day: 'Echt? Dat is lief! Is dat omdat er zoveel papaja-fans zijn?' merkte Norris op met een knipoog naar de vele Nederlandse supporters.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws