Lewis Hamilton heeft het dit weekend niet bepaald naar zijn zin gehad in Oostenrijk. Gisteren moest hij na een akkefietje met Max Verstappen als achttiende beginnen aan de sprintrace, waarbij hij niet in aanmerking kwam voor een puntenfinish. Vandaag startte de Brit goed vanaf zijn vijfde positie, maar meer dan een zevende plek was uiteindelijk toch niet haalbaar.
Gisteren sprak Hamilton nog uit dat hij voldoende snelheid had om op het podium te eindigen, maar daar kwam hij vandaag geen moment bij in de buurt, ook al lag hij na de eerste bocht al vierde. 'We hadden de stand van de voorvleugel flink veranderd, dus ik reed met veel minder voorvleugel', zo legt Hamilton uit dat hij zijn auto in de beginfase niet of nauwelijks op het circuit kon houden. 'We wisten dat we heel weinig grip aan de achterkant hadden, dus we reden met minder voorvleugel om de balans terug te vinden in de langere runs.'
Dat had dus niet het gewenste effect. 'De auto stuurde eigenlijk helemaal niet in, en had bijna full lock bij de laatste twee bochten', zo omschrijft Hamilton dat hij veel last van onderstuur had. 'Bij het ingaan van bocht 10 gleed ik gewoon. Bij de pitstops pasten we de vleugelstand behoorlijk aan, en daarna presteerde de auto wat beter', legt de Mercedes-coureur uit aan F1Maximaal. Ook in de slotfase was Mercedes geen moment in staat om druk te zetten op Fernando Alonso op de zesde plek.
De slechte prestatie van het team van Mercedes is enigszins verrassend te noemen, nadat het in Barcelona en Montreal juist erg sterk presteerde. 'Ik had niet verwacht dat we vandaag zo slecht zouden zijn. Ik heb niet echt antwoorden', geeft Hamilton toe. 'Het is zeker verrassend. Het gevoel met de auto was heel vergelijkbaar met het gevoel dat ik vorig jaar het hele jaar had. Als je het zo bekijkt, was het niet heel verrassend. Het was absoluut heel anders dan bij de vorige twee races. De vorige twee races waren veel beter, maar het is hetzelfde als je naar de karakteristieken van de auto kijkt', legt Hamilton uit dat Mercedes grip aan de achterkant mist.
Hamilton is gedoe met track limits moe
Hamilton was tijdens de race regelmatig te horen over de boordradio. De Brit kreeg al heel snel een vijfsecondenstraf, en vond het vervolgens oneerlijk dat veel van zijn rivalen niet bestraft werden. 'Ze moeten waarschijnlijk een nieuwe oplossing vinden op dit circuit', vindt Hamilton. 'Een aantal jaar geleden hadden we dit probleem met de baanlimieten niet, en toen was het veel leuker om hier te rijden, maar het is vreemd om bij het rijden eigenlijk commentaar te geven op de auto voor je, want dat vraagt het team om te doen. Dit is geen motorsport, dit is geen racen. Zodra Norris me inhaalde, ging hij minstens tien keer van de baan af, en Pérez deed dat ook. Pérez ging er in bocht 9 en 10 vanaf, en kreeg geen straf.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties