Blog Spanje dag 2: Zon, snelle auto's, en een blauwtje lopen bij Briatore Formule 1
Formule 1

Blog Spanje dag 2: Zon, snelle auto's, en een blauwtje lopen bij Briatore

Blog Spanje dag 2: Zon, snelle auto's, en een blauwtje lopen bij Briatore

F1Maximaal.nl is dit weekend bij de Formule 1 in Spanje aanwezig, en aangezien onze liveblogs in het verleden populair waren bij de lezers, leek dit een uitgelezen kans om deze blogs nieuw leven in te blazen, en de lezer een kijkje te bieden in de Formule 1-paddock, en hoe het er hier aan toe gaat. De vrijdag in Spanje leverde de nodige interviews op, maar ook een niet al te happige Flavio Briatore. De donderdag verliep wisselvallig en regenachtig, maar op vrijdag was het typisch Spaans weer: geen wolkje aan de lucht, en dus een zonovergoten Circuit de Barcelona-Catalunya.

Na het opwarmertje op donderdag, stond de eerste serieuze race-actie op het programma op de vrijdag. F1 Academy, de Formule 3, en de Formule 2 kwamen al in de ochtenduurtjes in actie. Om 8:50 uur trapten de dames van F1 Academy het programma af. Daarna was de Formule 3 om 9:55 uur aan de beurt, en de coureurs waren om 11:07 uur al lang klaar, toen Max Verstappen samen met manager Raymond Vermeulen op het circuit arriveerde.

Coureurs en teambazen arriveren in de ochtenduurtjes

Voor die tijd kwamen de coureurs een voor een binnendruppelen, waarbij vooral lokale held Fernando Alonso de nodige aandacht van de aanwezig VIP-fans kreeg. De teambazen waren al braaf aanwezig voordat de coureurs zich meldden. Zo maakte Frédéric Vasseur gemoedelijk zijn rondje door de paddock in de ochtenduren. Eerst stond hij een tijdje met landgenoot Bruno Famin van Alpine te babbelen, om daarna nog even tijd te maken voor een selfie met twee vrouwelijke fans van vergelijkbare leeftijd, en vervolgens liep hij helemaal naar het einde van de pitstraat, naar klantenteam Stake, ofwel Sauber, waar hij ook aardig lang in gesprek was.

The Return of Briatore

Die ochtenduren zijn ook ideaal om wat mensen aan te spreken, omdat de meeste mensen nog niet al te druk bezig zijn. Af en toe loop ik dan ook even naar de Formule 2- en Formule 3-paddock, en terwijl ik daarnaartoe liep, stopte een auto met geblindeerde ramen voor de toegangspoortjes, op zo'n halve meter afstand. En wie stapt uit? Flavio Briatore, een van de grote boeven uit de Formule 1, wiens terugkeer bij Alpine als executive director vandaag werd aangekondigd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

flavio briatore monaco 2024 alpine greg maffei
Flavio Briatore had - niet geheel verrassend - weinig zin in vragen.

Tja, wat doet je op zo'n moment? Je weet dat je bij Briatore haast geen kans hebt op een serieuze reactie, maar als de man voor je neus uit de auto stapt, nog voordat hij de Formule 1-paddock zelf binnenloopt en belaagd wordt door journalisten, moet je toch maar een poging wagen. Veel te verliezen had ik ook niet, maar de Italiaan was uiteraard kort van stof, en maakte al snel duidelijk dat hij niet al te veel zin had om te praten. Nou ja, niet geschoten is altijd mis.

Bandenbaas Isola en legende Coulthard

Verder was het overigens wel een succesvolle dag. Om 12:15 uur mocht ik me melden bij Pirelli voor een één-op-één-gesprek met Pirelli-topman Mario Isola. Tien minuten zou ik krijgen, kreeg ik vooraf al te horen. Dat gesprek vond plaats op de bovenverdieping van de Pirelli-hospitality, in het kantoortje van de Italiaan zelf, bijgestaan door zijn press officer. Isola vertelde uitgebreid over zijn ervaringen met Verstappen, de verschillen in aanpak tussen McLaren en Red Bull Racing, en over McLaren-teambaas Andrea Stella. Uiteindelijk liep het gesprek zelfs flink uit. De geplande tien minuten werden ruim 22 minuten, en het resultaat daarvan, inclusief een mooie anekdote over Verstappen, zal binnenkort ook op de website terug te vinden zijn.

Aan anekdotes geen gebrek overigens. Veel van de ervaren mannen vertelden maar wat graag over de verschillende coureurs, zo ook legende en dertienvoudig Grand Prix-winnaar David Coulthard, net als F1TV-presentator Will Buxton. Bij Coulthard kon ik meteen terecht toen ik hem aansprak op een rustig moment; de Schot kon geen groter contrast vormen met Briatore. Bij Buxton vereiste het wat meer werk, verspreid over twee dagen, maar het resultaat mocht er dan ook zijn: Buxton vertelde uitvoerig over een jonge Lewis Hamilton, een anekdote uit Monaco 2024 over Verstappen, over waarom de Limburger zo bijzonder is, over Andrea Kimi Antonelli, en over de Grand Prix van Groot-Brittannië. Ook van de partij: MotoGP-legende Marc Márquez, die uitgebreid in gesprek ging met Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen sergio perez david coulthard red bull racing f1 2022 milton keynes home run
Coulthard is zeer benaderbaar, en kent Verstappen als voormalig Red Bull-coureur goed.

Bij Red Bull zelf zijn de deuren uiteraard nog grotendeels gesloten, maar dat is ook logisch, gezien de gekte rondom het team. Red Bull wordt constant omringd door de verschillende media, terwijl het bij Ferrari, McLaren, en Mercedes veel rustiger is. Wie hier de populairste Red Bull-coureur is, is overigens lastig te zeggen. Verstappen wordt doorgaans omringd door meer televisiecamera's, maar er zijn hele rijen aan Mexicaanse fans die de halve dag staan te wachten in de hoop dat ze een glimp kunnen opvangen van hun held.

Weekend van de waarheid

Wel stond hoofdingenieur Paul Monaghan de aanwezige pers te woord, waarna voormalig Formule 1-coureur Alexander Wurz nog even snel op de Oostenrijkse Grand Prix wilde vooruitblikken, terwijl hij zich haastte van zoon Charlie Wurz, die in de Formule 3 actief is, naar de ORF, waar hij verslag doet van het Formule 1-evenement. Voor Verstappen werd in ieder geval duidelijk dat zijn voorspelling uitkomt: de marge uit begin 2024 is definitief verdwenen, en ook op een typisch Red Bull-circuit lijkt Verstappen rekening te moeten houden met andere teams, na een vijfde plek in VT2.

Met Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Lando Norris, en Pierre Gasly eindigden vier coureur van vier verschillende teams voor de Nederlander. Gasly zal nog wel wegvallen, en ook bij Hamilton mogen vraagtekens geplaatst worden aangezien Mercedes doorgaans met een hogere motorstand op de vrijdag rijdt, maar Ferrari en vooral McLaren mogen erop hopen dat ze ook nu de strijd met de constructeurskampioen aan kunnen gaan. Wellicht is het circuit in Spanje niet de spectaculairste omloop, maar de zaterdag en zondag zullen wel veel vertellen over de rest van het seizoen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws