Blog Spanje dag 1: terwijl Verstappen een verplicht rondje doet, maakt Lambiase meters Formule 1
Formule 1

Blog Spanje dag 1: terwijl Verstappen een verplicht rondje doet, maakt Lambiase meters

Blog Spanje dag 1: terwijl Verstappen een verplicht rondje doet, maakt Lambiase meters

Na een weekendje in het Noord-Amerikaanse Canada, is de Formule 1 voorlopig weer terug in Europa, met eerst Spanje op het programma. Ook F1Maximaal.nl is dit weekend van de partij, en gezien de populariteit van de blogs in het verleden, leek het me een goed idee om deze blogs nieuw leven in te blazen.

Daarmee moet ik eigenlijk beginnen met dag 0, de reis naar Spanje. Net als velen in Nederland ben ik in mijn jeugdjaren veelvuldig naar Spanje afgereisd, en heb ik heel wat weken doorgebracht op de campings in Noord-Spanje. Ditmaal ging ik naar Spanje door de lucht, en begon ik meteen met een beginnersfout: bij het boeken van een vlucht vulde ik All airports in bij Barcelona. Mij maakte het niet zoveel uit waar ik in Barcelona landde.

Dag 0: Reis naar Barcelona

Dit bleek een enigszins naïeve gedachte te zijn: onder ‘vliegvelden in Barcelona’ wordt ook Reus gerekend. In praktijk ligt dit echter ruim honderd kilometer ten zuiden van Barcelona, terwijl het circuit juist dertig kilometer ten noorden van de Catalaanse stad ligt. Een shuttle bus naar Barcelona zou het probleem moeten oplossen, maar de vlucht had vertraging, waardoor de shuttle bus al weg was. De volgende bus ging pas tweeënhalf uur later.

Op advies van wat locals de bus naar Tarragona gepakt, en daar de trein naar Barcelona, waarna de reis nog vervolgd met een tweede trein en twee bussen. Gelukkig kon ik hierbij teren op een redelijke beheersing van de Spaanse taal. Heel wat uurtjes later kwam ik dan eindelijk aan: niet bij eindbestemming, maar om mijn mediapas af te halen.

Wie denkt dat dit een praktische locatie is, naast het circuit, mag de verwachtingen bijstellen. Nee, dit moet in een hotel gebeuren naast de autoweg. Met het publieke transport toch een stuk minder goed te bereiken dan gehoopt, met uiteindelijk nog een stukkie lopen door de hitte. Met een enigszins rood aangelopen hoofd was de pas op zak, waarna ik mijn Airbnb-locatie opzocht. Eventjes naar Barcelona gaan en mijn pas ophalen bleek uiteindelijk dus een lange dag te zijn, maar ik was ter plekke.

Donderdag: veel mediasessies en even aftasten

Mijn verblijf lag lekker dicht bij het circuit. De tribunes waren zichtbaar vanaf mijn tijdelijke slaapplek, en volgens de host kun je de auto’s ook horen tijdens het weekend. Mijn host was zo vriendelijk om me in de ochtenden af te zetten bij het circuit, en dus arriveerde ik op donderdag al vrij vroeg op het circuit.

Dat bleek goed uit te pakken: om acht uur was ik in de paddock, en vanaf negen uur werden vaste plekken in het mediacentrum uitgedeeld voor de journalisten. Daarbij had ik dus vrije keuze, waardoor ik een plekje aan het raam kon bemachtigen. Grands Prix heb ik wel vaker bezocht, maar dat je recht boven de Red Bull-garage zit, is toch wel even vet. Naast startplek twaalf had ik mijn vaste plek voor het weekend. Wie wordt mijn buurman op zondagmiddag om drie uur? Daniel Ricciardo, thuisheld Fernando Alonso, of misschien wel Sergio Pérez met gridstraf?

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen barcelona spanje
Zondagmiddag om drie uur gaan de coureurs van start.

Dicht bij de Red Bull-pitbox zitten betekent ook dat je het hele weekend mee kan genieten van het gebonk dat uit de garage van de constructeurskampioen komt. Pluspunt is dan weer, dat je het hele weekend de kopstukken van het team links naast je ziet zitten, en je dus ook even uit het raam kan kijken bij pitstops.

Op verkenningsjacht

Een paraplu was geen overbodige luxe voor de eerste dag van het weekend. Vroeger was de Spaanse Grand Prix vaak in de eerste helft van mei ingepland, maar inmiddels is het evenement opgeschoven naar eind juni. Dan verwacht je hoge temperaturen, maar op donderdag was hier nog geen sprake van. Na een nacht met veel regen, was het weer ook op donderdag wisselvallig; ideaal voor een Grand Prix, maar meer race-actie dan een aantal ronden van de Safety Car en Medical Car vond er nog niet plaats.

In werkelijkheid was het het opwarmertje voor de rest van het weekend, en dat was ook te merken aan de gemoedelijke sfeer. Een babbel met Will Buxton was geen probleem, en voor mij was het ook de eerste face to face-kennismaking met Peter Windsor, met wie ik virtueel al vaker gesproken heb. Daarnaast maakte Frits van Amersfoort, teambaas van Van Amersfoort Racing en oud-teambaas van Max Verstappen, ook ruimschoots tijd vrij voor een uitgebreid interview, waarbij hij uitgebreid vertelde over zijn ervaringen met Verstappen en Charles Leclerc. Meer daarover zien jullie spoedig terug op de website.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen van amersfoort racing 2014 macau
Ook de Macau-race van Verstappen uit 2014 kwam aan bod in gesprek met Frits van Amersfoort, met ruzie op de pitmuur.

Contrast tussen teams

Op donderdag draait het voor de Formule 1-teams vooral om het in gereedheid brengen van het materiaal, terwijl de coureurs hun mediadag hebben. Dat betekent in de middaguren dan ook vooral dat je van team naar team loopt om zoveel mogelijk mediasessies mee te pakken. Soms gaat dat heel georganiseerd, bijvoorbeeld bij Williams en McLaren, waar de coureurs zich een voor een kwamen melden, en de aanwezige pers te woord stonden. Valtteri Bottas was al klaar, nadat hij in de persconferentie verscheen, en fietste buiten rondjes op het circuit.

Bij Mercedes meldden Lewis Hamilton en George Russell zich samen, met chaos tot gevolg. Veel vragen waren aan beide mannen gericht, waarop Russell telkens degene was die antwoord gaf. De jongste Brit stelde dan ook aan Hamilton voor dat hij ook wel wat vragen kon beantwoorden, maar de zevenvoudig kampioen leek het wel prima te vinden dat Russell de vragen afhandelde. Bij Stake werden wat banken en poefjes bij elkaar geschoven, waardoor Zhou Guanyu zo ongeveer bij me op de schoot zat op het poefje naast me. Daarbij hintte de Chinees erop dat Alpine een serieuze optie is, waarbij hij mogelijk kan rekenen op financiële steun van het Chinese Geely.

Verstappen en Lambiase

Vervolgens was het tijd voor Max Verstappen. De status van de coureur is duidelijk terug te zien in de opkomst: duidelijk de grootste kring aan journalisten verzamelde zich rond de Limburger. Verstappen werd er uiteraard niet warm of koud van, en handelde alle vragen op stoïcijnse wijze af. En Valtteri Bottas? Die was nog altijd buiten rond aan het fietsen. De Fin wist daarbij Gianpiero Lambiase, de engineer van Verstappen, op enkele ronden achterstand te zetten. Terwijl Verstappen met enige tegenzin de mediadag afwerkte, genoot Lambiase van de vrije middag door een paar rondjes over het circuit te rennen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws