Een nieuw circuit staat dit keer op het programma, het Miami International Autodrome, een straatcircuit., voor de Grand Prix van Miami, in de Verenigde Staten dus. Meestal doen de Amerikanen alles altijd groter en grootser dan wie ook, en dat is dit keer niet anders als we kijken naar de activiteiten en indeling van het circuit, onder andere met de nephaven. Gezien het aantal incidenten gedurende de vrije trainingen, de baan die nog steeds beter ingerubberd raakt, de goede prestaties van de teams in het middenveld en de problemen van Max Verstappen lijkt het een erg interessante kwalificatie te worden. Zoals gebruikelijk analyseert F1Maximaal deze kwalificatie weer.
Miami heeft een tropisch klimaat, net als de rest van Florida. Het is een deel van Amerika waar veel oudere Amerikanen (met geld) naartoe trekken na hun pensioen, juist vanwege het klimaat. Zeventig procent van de bevolking is daarnaast afkomstig uit Cuba of Mexico, waardoor Sergio Pérez hier veel fans heeft. Met betrekking tot de kwalificatie is de verwachting dat de teams zullen proberen meteen een goed rondje neer te zetten in verband met mogelijke incidenten, en zelfs het weer. Florida is een staat die regelmatig getroffen wordt door orkanen en tropische stormen. Er werd mogelijk regen verwacht, met een kans van twintig procent, en de lucht zag er op afstand dreigend uit. Gelukkig bleef het daarbij.
Bij aanvang van de kwalificatie zijn de coureurs die vooraan zijn te vinden in de pitstraat voor hun aanvangsrondjes. Kevin Magnussen eerst, meteen gevolgd door Mick Schumacher, alle twee natuurlijk in hun Haas-bolides. Dit lijkt de standaard te worden tijdens de kwalificatie dit seizoen, deze mannen beiden voorop. De verwachting is dat de baan net als tijdens de vrije trainingen continu blijft verbeteren doordat elk rondje maakt dat stof verdwijnt en de baan beter ingerubberd wordt. Max Verstappen lijkt in het nadeel te zijn omdat hij de eerste twee vrije trainingen veel mechanische problemen had, en Esteban Ocon zal door zijn schuiver in vrije training drie helemaal niet aan de start van de kwalificatiesessies verschijnen door een breuk in het chassis van zijn Alpine.
Zoals al vermeld wordt de baan tijdens de kwalificatie steeds sneller, en dat levert veel wisselingen op in de posities van de coureurs, waarbij bovendien het middenveld erg dicht bij elkaar ligt. Het maakt het ook spannend en moeilijk voor de coureurs, omdat de kans op interrupties door incidenten op basis van de vrije trainingen erg groot lijkt. Met andere woorden moet je eigenlijk al vroeg een snelle ronde neerzetten voor het geval een bolide van de baan schiet, maar met elke ronde loop je alweer snel achter de feiten aan. Dit is dan ook precies wat we zullen zien gebeuren in deze onvoorspelbare kwalificatiesessie.
De eerste verbazingsmomenten doen zich voor als Lance Stroll sneller weet rond te gaan dan zijn teamgenoot, Sebastian Vettel, en Daniel Ricciardo sneller dan Lando Norris. Carlos Sainz vaart ook beter dan Charles Leclerc, maar Max Verstappen weet in zijn eerste rondje meteen een gat te slaan van ruim een halve seconde, naar Sainz die zich dan op de tweede plek bevindt. Sergio Pérez weet zich naar de tweede plek te worstelen, maar nog steeds een halve seconde van Verstappen verwijderd. Geheel onverwacht zet George Russell dan de derde tijd neer, slechts drie honderdsten achter Pérez. Ondertussen schrijft Schumacher dan een snellere tijd dan Magnussen. De volgorde van de klassificatielijst verandert zoals verwacht continu, en in rap tempo. Het is bijna niet bij te houden zo snel als de wisselingen in positie zich voordoen.
Also read
Boordradio's kwalificatie | Verstappen: 'Ik heb het verkloot'
Pérez baalt van kwalificatie: 'Tweede sector het grootste probleem'
Lewis Hamilton probeert het ook, maar hij lijkt afgeleid, aangezien zijn rondje maar liefst acht tienden van een seconde langzamer is dan de tijd van Russell. Hij belandt op de tiende plek, die hij echter maar enkele seconden houdt, omdat Alonso meteen een zevende plek vastknoopt aan zijn rondje, waarmee Hamilton natuurlijk een plaats zakt. En meteen daar achteraan zet Zhou Guanyu een vijfde plek neer. De baan verbetert echt met elke ronde, en er is gewoon geen peil te trekken op de uiteindelijke volgorde zo meteen van Q1. Dan komen ook Sainz en Leclerc weer naar buiten, en Sainz rijdt een paarse sector één. Leclerc weet echter meteen het paars over te nemen en in sector één maar liefst bijna zes tienden sneller te gaan dan Verstappen. Dit alles slechts tien minuten na de eerste rondjes. Het is verbijsterend zo hard en snel als de baan zich met elk rondje ontwikkelt en beter en sneller wordt.
Uiteindelijk is de rondetijd van Leclerc maar liefst 0,761 seconde beter dan die van zijn aartsrivaal Verstappen. En tussen Verstappen en Pérez staan ondertussen Ricciardo, Stroll en Norris, in die volgorde. Hamilton daarentegen is ondertussen gezakt naar een vijftiende plek, en zou zomaar eens niet door kunnen gaan naar Q2. Je gelooft je ogen bijna niet. Verstappen rijdt een tweede geklokt rondje, maar weet Leclerc niet voorbij te streven, en landt op een voorlopige tweede plek, wel voor Sainz dus. Hamilton zakt zelfs naar een zestiende plek dankzij Bottas, en maakt een foutje en pit voor een setje nieuwe banden. Het is een krachttermontlokkende kwalificatiesessie, dat is iets dat zeker is. Pérez pakt dan de vierde plek weer terug, net achter Sainz. Wat een druk voor de rijders hier met de enorm hoge baanevolutie qua grip. In vijf minuten ga je van de vijfde naar de vijftiende plek, het is ongeëvenaard wat dat betreft.
In de laatste paar minuten weet Hamilton dan geheel onverwacht een vijfde plek te pakken, Pérez de derde, Alonso nog net op tijd een zesde. Wat in Q2 wel een probleem gaat zijn is dat de coureurs nog maar weinig verse bandensetjes over hebben. De vraag is wat er daarom gaat gebeuren. Gaan de teams het proberen met oudere banden, gaan ze misschien maar voor een enkel rondje, het is niet duidelijk, en ook niet voorspelbaar met de sterke baanverbeteringen. In Q2 gaan dan Sainz en Leclerc beiden met oude banden de baan op. De Ferrari’s zetten snelle tijden neer, maar dan verschalkt Verstappen beiden met maar liefst een halve seconde. Na het eerste rondje in Q2 betekent dat dat Pérez op twee staat, gevolgd door Sainz, en dan pas Leclerc, zij het dat deze laatste drie heel dicht bij elkaar staan.
Hamilton lijkt zijn bolide eindelijk wat beter te begrijpen met de relatief kleine wijzigingen die Mercedes heeft doorgevoerd voor deze race, en weet naar de vijfde plek te klimmen. Het stuivertje wisselen blijft gestaag doorlopen achter Hamilton momenteel, maar dan komen de Ferrari’s naar buiten, op een vers setje banden dit keer. Leclerc weet net een betere tijd neer te zetten dan Verstappen, maar Sainz blijft steken op zijn vierde plek. Met nog drie minuten te gaan staan beide McLarens buiten een positie die een plaats in Q3 oplevert, net als beide Aston Martin’s, en de vraag is of ze zich nog kunnen verbeteren. En inderdaad, het lukt zowel Vettel als Stroll, en dan pakt Norris de derde plek. Niemand begrijpt waar hij die snelheid opeens vandaan weet te halen. Russell heeft echter een fout gemaakt, vertraagt, en klaagt over het stuiteren. Hij haalt het niet. Het is een heel apart verhaal met de continu verbeterende baan, en een moeilijke bocht dertien.
Ferrari en Red Bull hebben beide twee sets softs voor de eindstrijd, alle anderen slechts een enkel setje, dus de strijd zal gaan tussen de twee leidende teams. Bij aanvang van Q3 zijn Leclerc en Sainz de eersten buiten, gevolgd door Bottas, Stroll, Norris, dan pas Verstappen en Pérez, met Hamilton, Tsunoda en Gasly als laatsten. Er wordt heel snel zaken gedaan in de eerste helft van deze sessie, waarschijnlijk mede op het oog van een mogelijk incident die de kwalificatie zou kunnen stilleggen. Leclerc en Sainz gaan voor één en twee, maar Verstappen is de eerste met een ronde in de 1:28, terwijl Pérez aansluit een halve seconde achter Verstappen als vierde. Ferrari en Red Bull gaan naar hun tweede setje softs, maar gaan nog niet naar buiten. Iedereen lijkt te wachten tot de laatste paar minuten om een zo optimaal mogelijke ronde te kunnen rijden en niemand anders nog een kans te geven. Met net minder dan drie minuten op de klok is Stroll dan de eerste om weer naar buiten te gaan, gevolgd door beide Ferrari's, Hamilton, dan Bottas, Norris, Pérez, Verstappen en uiteindelijk Gasly en Tsunoda.
Verstappen maakt fout en verspeelt zijn kans op pole
Het lijkt feitelijk weer op een ouderwetse Q3, meet een laatste allesbesluitend rondje, vlak voor het einde van de sessie, wat een tenenkrommende spanning met zich meebrengt. Leclerc en Sainz pakken om en om paars in de eerste twee sectoren, en Leclerc pakt voorlopige pole, gevolgd door Sainz die vijf duizendsten sneller is dan Verstappen tot op dat moment. Verstappen lijkt echter een probleem te hebben, en Pérez eindigt zijn ronde eerst, zij het nog steeds niet zo snel as Verstappens eerste rondje. De Red Bull van Verstappen brak uit in bocht vijf, door een kleine fout van de bestuurder, en dat was helaas het eind van dit verhaal. Bottas weet zijn oude teamgenoot Hamilton nog voor te blijven, en Stroll zakt naar de laatste plek in de top tien. Het levert Hamilton gezien de prestaties van de Mercedes dit seizoen wel een onverwachte zesde plek op, tevens zijn hoogste dit jaar.
De grote winnaars hier zijn echter Leclerc en Sainz, die een een-tweetje pakken op de grid voor de hoofdrace op zondag, zij het wel direct gevolgd door Verstappen en Pérez op plekken drie en vier. De tabel voor de snelste ronden in Q3 laat toch wel duidelijk zien dat de twee topteams het feitelijk voor het zeggen hebben, aangezien de top vier binnen een kwart seconde van elkaar gepositioneerd is. De eerstvolgende, Bottas, bevindt zich daar weer ruim een halve seconde achter. Wel opvallend is dat de top acht bnnen een tijdsbesteke van een seconde zit, wat aangeeft hoe dicht het veld feitelijk op elkaar zit dankzij de nieuwe regels dit seizoen. Ook opvallend is dat Tsunoda opeens aanzienlijk gezakt is, al zijn beide AlphaTauri-teamgenoten dit keer te vinden in de top tien, iets wat nog niet eerder gebeurd is dit jaar.
Kijken we naar de snelste sectortijden in Q3, dan verandert er duidelijk maar erg weinig. Sainz had iets dichter bij Leclerc kunnen eindigen, maar de top acht wijzigt helemaal niet, al was de top vier nog een tiende van een seconde uitgelopen op de overige coureurs in de top acht. Alleen voor Stroll zou het een verschil gemaakt hebben, omdat hij dan vóór Tsunoda zou zijn geëindigd. We zullen nooit weten wat Verstappen nog had kunnen doen zonder de kleine maar onvergeeflijke fout die hij maakte, maar het is zeer waarschijnlijk dat hij zijn tijd had kunnen verbeteren gezien zijn prestaties in vrije training drie en de rest van deze kwalificatie. De Red Bulls lijken in ieder geval snel genoeg om mogelijk nog het een en ander aan te kunnen pakken in de hoofdrace, door strategie of anderszins. Gecombineerd met het feit dat dit een bijzondere baan is gebleken, wordt de race zelf waarschijnlijk erg spectaculair om te volgen. Hopelijk blijven nagels echter intact, en zijn medicijnen voor hartkloppingen, duizelingen en andere mogelijk spanningssymptomen niet nodig.
Door: Wim G. Vandebilt
Wedden dat Verstappen de GP van Miami wint? Ontvang 2,5 keer je inzet! Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties