Op het Miami International Autodrome was er genoeg actie tijdens de kwalificatie om op te reageren voor de coureurs. Hoewel er geen grote incidenten plaatsvonden, presteerden sommigen boven verwachting, daar waar anderen het juist lieten liggen. Er werd dan ook genoeg gecommuniceerd tussen de coureurs en de pitmuur en de leukste hebben we op een rijtje gezet.
Voor de coureurs bleek het opsturen van het rechte stuk soms best een moeilijke taak, want meerdere van hen raakte daar de muur. Zo ook Fernando Alonso, die liet weten aan zijn engineer niet te denken dat hij schade had. 'Ik raakte de muur bij de exit van bocht 16, maar ik denk niet dat ik schade heb', zo klonk het. Ook een andere coureur wist daar niet weg te blijven van de muur. 'Ik raakte de muur een beetje', zo liet Yuki Tsunoda zijn engineer weten.
Niet alleen aan het begin van het rechte stuk waren er problemen, ook op het rechte stuk was niet iedereen altijd even gelukkig. Guanyu Zhou was aan zijn snelle ronde bezig toen er veel verkeer aan het einde van het rechte stuk de baan blokkeerden. De Chinees was daar op zijn zachtst gezegd niet gelukkig mee. 'Er waren zoveel coureurs die mij blokten in de laatste sector, we moeten dit rapporteren. Het is mega gevaarlijk op een vliegende ronde.'
Klagen in Q2
Niet alleen Zhou had wat te klagen, want ook in de tweede ronde van de kwalificatie toonde niet iedereen zich blij. Het stuiteren van de Mercedes-bolide is tegenwoordig geen nieuw beeld meer, maar voor de coureurs is het des te vervelender dat het nog altijd voortduurt. Nog vervelender is het als het ook daadwerkelijk je ronde in de weg zit, iets dat George Russell overkwam. 'Dat *** stuiteren', zo liet hij niets te wensen over aan zijn gedachten. Een teleurstellende twaalfde plaats bleek het resultaat.
Ook op het vallen van de vlag was er geklaag te horen, want Sebastian Vettel miste Q3 op een tiende en wist precies te vertellen waar hij het liet liggen. 'Ahh nee ik verloor het in de chicane', zo was zijn treffende analyse. Wat dat betreft deed Lando Norris het beter, want hij perste er een geweldige ronde uit waarmee hij uit de gevarenzone sprong en doorging naar Q3. 'Yeah baby', was daarop zijn reactie.
De één zijn dood is de ander zijn brood
In Q3 leek het lange tijd Max Verstappen te zijn die op weg ging naar de snelste tijd en dus de poleposition, maar het ging fout bij de tweede run. De Nederlander maakte al vroeg in zijn ronde een fout en kon daardoor zijn tijd niet verbeteren. 'Ik heb het verkloot', liet hij schuldbewust over de radio horen nadat de wereldkampioen het foutje had gemaakt dat hem mogelijk de pole kostte.
Door de fout van de Nederlander was het Ferrari dat ging uitmaken welke van de twee coureurs op pole zou komen, aangezien Sergio Pérez in geen velden of wegen te bekennen was. Het viel de kant van Charles Leclerc op, die eigenlijk vond dat zijn ronde helemaal niet zo bijzonder was. 'Dat is P1', vertelde zijn engineer, waarna de Monegask antwoordde met 'yeah baby, de ronde was oké, maar genoeg dus ik mag niet klagen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties