Na afloop van de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Miami hebben coureurs geklaagd over het gebrek aan grip buiten de normale racelijn. Mario Isola denkt dat het komt door kleine steentjes die van het nieuwe asfalt afvliegen wanneer de coureurs over de baan heen scheuren. De topman van bandenleverancier Pirelli stelt dat er weinig is wat eraan gedaan kan worden en hij spreekt zelfs van prima grip op de normale racelijn.
Daniel Ricciardo deed na afloop van de trainingssessies zijn beklag. De McLaren-coureur dacht dat kleine steentjes de daders waren voor het gebrek aan grip en de topman van Pirelli sluit zich aan bij deze conclusie. 'Het gebeurt vaker dat steentjes loskomen van nieuw asfalt', wordt Isola geciteerd door RaceFans. 'Dat gebeurde op donderdag ook al toen de safety car rondjes over het circuit ging rijden. Er zijn dus enkele reparaties uitgevoerd aan het circuit, maar we vonden nog steeds steentjes op de banden.'
Dit heikel punt zal waarschijnlijk ook de komende dagen nog aanwezig zijn. Er zijn reparaties uitgevoerd, maar niet alle steentjes waren weg. 'Ik weet niet wat er gaat gebeuren in de komende dagen, maar ik verwacht dat het ongeveer hetzelfde blijft. Die steentjes vliegen alle kanten op en dan verlies je grip. We zagen dan ook veel foutjes vandaag, maar dat is normaal op een nieuw circuit. Ze moeten de auto nog correct afstellen en ze hadden last van overstuur wat het vooral lastig maakte.'
Isola: 'Bijna net zoveel grip als op Silverstone'
De steentjes weghalen gaat niks verhelpen volgens Isola. 'Je kan die stenen wel verwijderen, maar daar wordt het asfalt niet strakker van. Het is nog steeds hetzelfde asfalt, alleen dan met een laag minder stenen.' Isola denkt dan ook niet dat er veel veranderd hoeft te worden. 'De grip is bijna op hetzelfde niveau als op Silverstone. Dat heeft een machine die wij gebruiken om de grip te testen ons weten te vertellen.'
De spin van Sainz
Carlos Sainz was één van de coureurs die een fout maakte tijdens de vrije trainingen. De Ferrari-rijder spinde en daardoor kreeg hij een lekke band. 'Toen Carlos spinde, schoot hij over de blauwe run-off. Dat schuurt veel meer, omdat het ervoor moet zorgen dat de auto's worden afgeremd. Daardoor kreeg hij een lekke band. Als je over deze run-off glijdt dan krijg je hoe dan ook een vlakke kant en dan moet je als coureur wel naar binnen, want anders worden de vibraties veel te erg', aldus Isola.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties