Na een brief van het Amerikaanse congres aan de Formule 1 betreffende de afwijzing van Andretti heeft de politieke inmenging een volgend niveau bereikt. Het Amerikaanse House of Judiciary, een onderdeel van het Huis van Afgevaardigden, is ook betrokken geraakt bij de kwestie en heeft een onderzoek ingesteld naar de afwijzing door Liberty Media.
Vorige week ontving de Formule 1 een brief ondertekend door een dozijn leden van het Amerikaanse Congres waarin er werd geëist dat een aantal vragen betreffende de afwijzing van Andretti werden beantwoord. In januari wees de FOM de Amerikaanse renstal af, en mocht ze dus niet toetreden tot de Formule 1-grid. Slechts enkele dagen nadat Mario Andretti op Capitol Hill verscheen, heeft Republikein Jim Jordan een brief geschreven aan de eigenaren van de F1 waarin hij uitleg eist over het besluitvormingsproces, zo meldt Motorsport.com.
'Het comité van de Judiciary is verantwoordelijk voor het onderzoeken van de toereikendheid van federale mededingingswetten om te beschermen tegen monopolies en andere oneerlijke beperkingen van de handel', schrijft Jordan. 'Sportbonden, zoals de Formule 1, opereren vanuit een aparte positie als het gaat om mededingingsrecht. Zij mogen in bepaalde mate inschrijvingen tegenhouden om het product in stand te houden. Wanneer een sportbond afwijkt van de eigen regels om de concurrentie te verminderen, kan er sprake zijn van anti-competitief gedrag', stelt de Republikein.
Jordan kritisch in zijn brief
Jordan gaf aan dat hij sommige van de verklaringen die de F1 had afgelegd voor het afwijzen van het bod van Andretti niet accepteerde toen de FOM in januari aankondigde dat er werd besloten Andretti niet toe te laten. 'De excuses die zijn aangevoerd voor het afwijzen van de inschrijving van Andretti Cadillac lijken voorwendselen, willekeurig en niet gerelateerd te zijn aan de geschiktheid van Andretti Cadillac om te concurreren in de Formule 1. Bijvoorbeeld, de Formule 1 beweerde dat een nieuw team alleen waarde kon toevoegen aan de Formule 1 door 'te strijden voor podia en raceoverwinningen.'
'De FIA had echter al de technische capaciteiten van Andretti Cadilac geanalyseerd - en goedgekeurd - om te concurreren met de huidige teams, en de meeste huidige teams in de Formule 1 voldoen niet aan de standaard van de Formule 1 om regelmatig te strijden voor 'podia en raceoverwinningen'. De Formule 1 bekritiseerde ook Andretti Cadillac omdat het probeerde een bestaande motorfabrikant te gebruiken en dit 'schadelijk zou kunnen zijn voor het prestige en de status van' de Formule 1. Tegelijkertijd verklaarde de Formule 1 echter dat als Andretti Cadillac een nieuwe motor van General Motors zou gebruiken in het eerste jaar van het team, een nieuwe motor een uitdaging zou vormen voor het nieuwe team', vervolgt Jordan.
'Gaat alleen maar om geld'
'De Formule 1 kan het niet allebei hebben. De waarheid, zoals FIA-president Mohammed ben Sulayem uitlegde, is dat de afwijzing van Andretti Cadillac alles te maken heeft met geld.' De Commissie heeft ook het idee dat de argumenten die waren aangevoerd over een elfde team dat de belangen van huidige teams zou schaden, mogelijk wezen op anti-competitief gedrag. De brief voegde toe: 'Zwakke teams willen beschermd worden tegen concurrentie ten koste van consumenten, en een extra team zou strijden om prijzengeld en sponsorcontracten.'
'Als de Formule 1 concurrentie moet belemmeren en consumenten moet schaden om falende concurrenten te beschermen, dan kan het hele model van de Formule 1 kapot zijn en kan de entiteit zich niet verschuilen achter de noodzaak van een sportbond om anti-competitief gedrag te volgen. Het uitstellen van de toetreding van Andretti Cadillac tot de Formule 1, zelfs voor slechts één jaar, zal Amerikaanse consumenten schaden ten gunste van falende Formule 1-teams', aldus Jordan.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties