Vowles weet wat vrouwelijke coureurs kan helpen: 'We hadden er een vergadering over' Algemeen
Algemeen

Vowles weet wat vrouwelijke coureurs kan helpen: 'We hadden er een vergadering over'

Vowles weet wat vrouwelijke coureurs kan helpen: 'We hadden er een vergadering over'

De Formule 1 staat bekend als een mannenwereld en sinds Susie Wolff een vrije training reed tijdens het weekend van de Grand Prix van Groot-Brittannië in 2014, heeft er geen enkele vrouw meer een officiële sessie gereden. James Vowles, de teambaas van Williams, de renstal waar Wolff destijds een aantal ronden voor reed, ziet dat er aanpassingen nodig zijn in de juniorcategorieën. De Brit denkt dat dit het glazen plafond zou kunnen wegnemen voor vrouwelijke coureurs.

Wolff staat nu aan het hoofd van de F1 Academy, een raceserie volledig gericht op vrouwen die hen naar hogere categorieën zou moeten helpen. De FIA toont dus ambitie om de sport toegankelijker te maken, maar Vowles ziet dat de auto’s die gebruikt worden, van het type F4, niet te vergelijken zijn met de auto’s die in andere klassen gebruikt worden. ‘We hadden er een vergadering over met de Formule 1’, wordt Vowles geciteerd door de Franse tak van Motorsport.com. ‘Voor de Academy is deze auto prima, ze zijn vrij goed beheersbaar’, aldus de teambaas van Williams.

Bolides hogere categorieën gebouwd voor mannen

Vowles ziet dat de bolides in andere categorieën allemaal ontworpen zijn voor mannen, iets wat bij reguliere auto’s voor op de weg ook gebeurt. Zo worden daar bijvoorbeeld voornamelijk mannelijke dummy’s gebruikt, waarbij een kleiner formaat mannelijke dummy dan een vrouw voor moet stellen. Dat die auto’s volledig gebouwd zijn rond een man, is volgens Vowles een probleem voor vrouwen die verder willen komen in de autosport. ‘Ze zien niet ontworpen om iedereen een comfortabel gevoel te geven tijdens het rijden’, meent de Brit.

De Williams-teambaas ziet verbeterpunten. ‘Het belangrijkste is het stuur’, vertelt hij. ‘De kracht die je nodig hebt om een Formule 1-bolide een bocht te laten maken, ligt tussen de 10 en 15 Newtonmeter’, legt Vowles uit. ‘Bij de Formule 2-auto’s is het vier keer zo veel.’ Dat is waar het grote probleem begint volgens de Brit. ‘Het krachtniveau verklaart waarom de Formula 1-auto uit een technisch oogpunt makkelijker te besturen is’, zegt de man van Williams, die er wel direct aan toevoegt dat de downforce van die bolides het als totaalplaatje een moeilijkere auto maken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

doriane pin f1 academy
De F1 Academy-auto's zijn niet te vergelijken met die van de hogere Formules (Foto: Pirelli)

Vowles denkt dat er verbetering mogelijk is. ‘Maar als je kijkt naar het fysieke aspect, dan is het gewicht dat bij het besturen van zo'n auto in een bocht van richting veranderd moet worden heel anders’, keert hij weer terug naar het punt dat hij wilde maken over het verschil tussen de auto’s van het type F4 en de categorieën daarboven. ‘Dat is waar we als sport nog vooruitgang moeten boeken’, luidt de mening van de voormalig engineer van Mercedes. Ook Wolff sprak al eens over dit onderwerp en de Schotse deelt de mening van Vowles. ‘Onze reis beperkt zich niet tot de F1 Academy’, zinspeelt Vowles op mogelijke stappen op dit gebied in de toekomst.

Vowles hoopt in toekomst op verandering

De aanpassingen die aan de Formule 2-wagens werden gedaan dit jaar, lossen het probleem volgens Vowles niet op. De engineer blijft hameren op het verder dichten van de technische en mechanische kloof tussen verschillende autosportkampioenschappen. ‘De volgende stappen die willen nemen zijn om categorieën als FRECA en de Formule 2 en 3 beheersbaarder en bestuurbaarder te maken’, geeft de Williams-teambaas aan. ‘Het zal niet gebeuren van de ene op de andere dag. Deze auto’s ondergaan maar eens in de vier jaar ingrijpende veranderingen, maar deze zullen de volgende keer zeker meegenomen worden’, sluit Vowles optimistisch af.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws