Na alle sessies staat alleen het hoofdmenu nog op het programma: de Grand Prix zelf. Max Verstappen zal de race in Las Vegas aanvangen vanaf P5 en staat daarmee voor zowel Lando Norris als Oscar Piastri. De Nederlander kan er een heel bijzondere zaterdagavond in Las Vegas van maken, aangezien hij zijn vierde titel kan winnen als hij voor Norris eindigt.
Het weekend in Sin City begon enigszins moeizaam nadat Verstappen moeilijk grip kon vinden. De koude temperaturen en het gladde asfalt hielpen daarbij totaal niet. Red Bull reed in VT1 echter wel met wat meer downforce, waardoor het voor de coureurs iets makkelijker was om warmte in de banden te krijgen. Na de eerste sessie gaf Helmut Marko aan dat ze 'de verkeerde vleugel mee hadden genomen'. Dat suggereerde dat er nog een andere vleugel zou zijn, maar de Oostenrijkse renstal bevestigde al snel dat dat niet zo was.
Red Bull heeft eerder in het seizoen simpelweg gekozen om het budget in andere dingen te investeren, waardoor ze dus geen low downforce wing in de fabriek hadden liggen. In Monza reed Verstappen ook met een grotere vleugel. Een grotere vleugel levert op een baan met veel rechte stukken en waar topsnelheid belangrijk is meer drag op. Tussen VT1 en VT2 heeft Red Bull de vleugel aangepast om iets meer drag en downforce te lozen. Dat wierp zijn vruchten af, maar Marko en Verstappen vrezen nog steeds dat ze zo'n twee tienden per ronde tekort zullen komen in de race.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wordt er een titelfeestje gevierd?
Dit weekend in Las Vegas kan een heel speciaal weekend worden voor Verstappen. De Nederlander kan zijn vierde titel pakken als hij voor Norris eindigt. Een voorsprong van zestig punten is namelijk voldoende om de laatste twee races in te gaan als wereldkampioen van het 2024-seizoen. Norris start echter vlak achter Verstappen, op P6, en zal azen op zijn plek bij de start. Andrea Stella leek te betwijfelen of de race pace wel zo goed was als de long runs lieten zien, en gaf aan dat ze vooral op onvoorspelbare omstandigheden moesten reageren.
Een safetycar, een crash, en een rode vlag zijn op stratencircuits immers nooit ver weg. Op vrijdagavond crashte Franco Colapinto nog plotseling in Q2, en dat kan iedereen op zaterdagavond overkomen. Als Verstappen voor Norris eindigt, pakt hij net als Sebastian Vettel zijn vierde opeenvolgende titel bij Red Bull. Als het aan Norris ligt wordt het titelfeestje nog even uitgesteld, maar zelf was hij niet positief over de prestaties van de auto dusver. Hij lijkt de strijd definitief op te hebben gegeven. Voor Verstappen staan twee Ferrari's, een Alpine en een Mercedes. Hij verwacht niet met hen te kunnen vechten.
Pirelli's casino is geopend
Veel coureurs spraken al over graining en bandenmanagement, en die twee onderwerpen spelen dan ook hoofdrollen in de race. Op de lange rechte stukken koelen de banden namelijk heel gauw af, terwijl graining er juist voor zorgt dat de coureurs het snel lastig krijgen op hun Pirelli's. De bandenleverancier heeft vier strategieën voorspeld, waarvan twee keer een éénstopper en twee keer een tweestopper. Norris verwacht dat ze vooral op strategie naar voren moeten komen. Hij is ongetwijfeld niet de enige die dat verwacht.
Het liveblog staat onder de afbeelding.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties