Peter Windsor heeft teleurgesteld gereageerd op de openingsdag van het Grand Prix-weekend in Qatar. De analist baalde vooral van de gridstraf voor Charles Leclerc, en geeft aan dat daarmee de spanning enigszins uit het weekend is gehaald. Verder merkte de Brit op dat Max Verstappen het nog niet echt naar zijn zin had.
Windsor had juist toegeleefd naar het laatste weekend van het seizoen, aangezien er nog een kampioenschap verdeeld moet worden. 'Het was wel een beetje een anticlimax, want aan het einde van de tweede vrije training kwam het nieuws naar buiten dat Charles Leclerc een gridstraf van tien plekken had gekregen. Tenzij er echt iets helemaal verkeerd gaat, kan McLaren nu met speels gemak de constructeurstitel winnen. Dat is natuurlijk ook totaal verdiend', voegt Windsor toe bij zijn analyse op YouTube.
McLaren en Hülkenberg blinken uit
McLaren heeft dit seizoen duidelijk de snelste auto gehad, weet ook Windsor, die het niet kan nalaten om wel toe te voegen dat het team ook veel punten heeft laten liggen. In Abu Dhabi zit McLaren echter weer in een goede positie. 'McLaren pakte ook een één-twee in de vrije training, met Lando Norris net voor Oscar Piastri. Ze waren daarnaast in de racesimulaties ook erg snel', aldus de Brit, die McLaren duidelijk als de favoriet ziet in dit weekend.
'Nico Hülkenberg klokte de derde tijd', zegt Windsor vol ongeloof. 'Dit laat gewoon zien hoe goed Haas het dit jaar gedaan heeft.' Haas staat nu zevende in het kampioenschap, maar heeft slechts vijf punten achterstand op Alpine, en kan dus nog een plekje opschuiven. Dat hoopt Ferrari ook te kunnen doen. 'Carlos Sainz was met de vierde tijd de snelste van beide Ferrari-coureurs, maar ik vermoed dat Charles Leclerc al met de race bezig is. Die gridstraf is zo'n enorm handicap, dat Ferrari wel even uit het veld geslagen moet zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen ontevreden
Windsor wijst verder op de kleine verschillen in het middenveld. 'Er waren heel veel auto's die elkaar heel weinig ontliepen vanaf de tiende plek, waaronder ook Max Verstappen.' De wereldkampioen sloot de sessie als zeventiende af, maar was slechts één tiende langzamer dan Yuki Tsunoda op de tiende plek. Het gat naar de derde plek van Hülkenberg bedroeg zeven tienden voor de Nederlander.
Verstappen was een van de zes coureurs, die de eerste vrije training moesten overslaan. 'Er waren veel invallers in de eerste vrije training, dus toen Max Verstappen in zijn RB20 stapte voor de tweede vrije training, riep hij meteen: wat is er aan de hand met de voorkant van de auto? Ik heb geen grip! Dit had overigens niks met Isack Hadjar te maken, maar Max was de hele sessie bezig om het onderstuur uit zijn auto te krijgen. Hij was niet bepaald blij', weet de 72-jarige.
Windsor sluit af met zijn eindconclusie. 'De dag was een beetje een anticlimax, en het weekend wordt mogelijk ook een anticlimax. Het coureurskampioenschap is al beslist, dus er is veel focus gelegd op het constructeurskampioenschap, maar het wordt nu heel ingewikkeld voor Ferrari.' Het Italiaanse team heeft met beide coureurs een goed resultaat nodig, en lijkt te moeten hopen op een nulscore bij McLaren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties