Windsor prijst 'teamspeler' Pérez: 'Zijn kwaliteiten stelden Max in staat de titel voor Red Bull te winnen' Opinie
Opinie

Windsor prijst 'teamspeler' Pérez: 'Zijn kwaliteiten stelden Max in staat de titel voor Red Bull te winnen'

Windsor prijst 'teamspeler' Pérez: 'Zijn kwaliteiten stelden Max in staat de titel voor Red Bull te winnen'

Eén weekend lang kreeg de concurrentie de kans om voor de overwinning te strijden, maar in Japan maakte Max Verstappen al vanaf de eerste vrije training duidelijk dat de andere teams zich geen illusies hoefden te maken. De Nederlander heerste van begin tot eind in Suzuka, en zorgde er zo eigenhandig voor dat Red Bull Racing de champagne na afloop mocht ontkurken.

Analist en journalist Peter Windsor blikte in zijn YouTube-video terug op de Grand Prix van Japan. 'Max herstelde zich van het weekend in Singapore, en het had dus helemaal niks met de technical directives te maken', zo ziet Windsor zijn vermoedens bevestigd worden. 'Ze domineerden de Japanse Grand Prix, en pakten terloops ook nog even het constructeurskampioenschap. Het was een geweldige dag voor Verstappen. Max liet aan de wereld zien hoe het moet, en Red Bull liet aan de wereld zien hoe het moet. Suzuka liet ook zien hoe een echt topcircuit uitziet. Dit is wat mij betreft het beste circuit op de kalender.'

Het enige moment waarbij Verstappen kortstondig onder druk kwam te staan, was bij de start. 'De lampen gingen uit, en Max had te veel wheelspin. Dat gebeurt al heel snel, zelfs vanaf poleposition, en zelfs aan de schone kant van de grid. Hij raast dus naar de eerste bocht met de McLarens aan zijn zijde. Op dat moment speelde de psychologie van de individuen een rol. Lando Norris zat absoluut voor Verstappen in die eerste bocht. Hij had ervoor kunnen gaan op dat moment. Hij was er bijna, maar hij gaf de plek aan Max. Max dacht vanuit zijn eigen oogpunt: dit is Lando, en ik kan hem hebben, en zo bleek het ook te zijn.'

Verstappen stond er al snel alleen voor

'Daarna liep Verstappen natuurlijk uit. Tegen de tijd dat DRS beschikbaar was, had Max al 2,5 seconde voorsprong op Lando', vervolgt de 71-jarige analist. 'Terwijl er overal geweldig werd ingehaald, heerste er totale rust bij Red Bull, deels vanwege het werk dat Max in de auto leverde. Ronde na ronde ging hij sneller dan wie dan ook, en hij pakte natuurlijk de snelste ronde op zijn laatste set nieuwe banden.' Verstappen had zoveel marge dit weekend dat hij het weekend zelfs afsluit met nog een set nieuwe medium-banden in de garage.

Bij teamgenoot Sergio Pérez ging het minder goed: de Mexicaan zorgde voor de eerste DNF van het team in 2023. 'Ondertussen zat Sergio Pérez rustig in de garage, terwijl de schade van al zijn incidenten gerepareerd werd. Het was een team dat met één auto het constructeurskampioenschap won', zegt Windsor over de dramatische zondag van Pérez, die nu 177 punten achter Verstappen staat.

Toch wil Windsor niet helemaal doen alsof de 33-jarige geen bijdrage leverde aan het kampioenschap. 'Checo (Pérez, red.) speelde zijn rol natuurlijk. Hij won races en heeft veel getest en input geleverd. Hij is ook een erg goede teamspeler. Als je zijn opmerkingen uit het begin van het seizoen achterwege laat, hebben zijn kwaliteiten Max in staat gesteld om zelf te doen wat hij kan doen, namelijk het kampioenschap voor Red Bull winnen in Japan al, het constructeurskampioenschap.'

Windsor haalt 2021-controverse opnieuw aan

Windsor ging ook nog in op het duel dat Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton uitvochten. 'George moest van het circuit afrijden om hem (Hamilton, red.) te vermijden, waarna hij via de boordradio riep: Racen we tegen andere teams, of tegen elkaar?! Dat is best agressief voor een Mercedes-coureur om te zeggen, publiekelijk. Houd in gedachten dat Mercedes het meest conservatieve Formule 1-team is.'

'Ter herinnering: toen Lewis en Mercedes compleet verkeerd behandeld werden in Abu Dhabi in 2021, met de belachelijke beslissing van de destijdse racedirecteur, verdedigde Mercedes Lewis lange tijd niet', zo moet Windsor zijn frustratie duidelijk kwijt. 'Ze gaven het maandenlang op, in plaats van het aanvechten tot in het extreme, puur omdat het Mercedes is, en ze zich op 2022 wilden richten, en geen drama wilden. Geen probleem, zo is Mercedes nu eenmaal, maar nu heb je George Russell die zo agressief was over de boordradio. Dat is heel anders dan hoe Mercedes zichzelf wil presenteren, en daarna werd het ook niet beter', concludeert Windsor over de communicatie tijdens het gevecht met Carlos Sainz.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws