Nadat de concurrentie een kans kreeg om de hegemonie van Max Verstappen en Red Bull Racing in Singapore te doorbreken, was het op de zaterdag in Suzuka weer een echte Verstappen-show. De 25-jarige Nederlander zette de rest op grote concurrentie, en verbeterde in zijn poleronde in elk van de drie sectoren. Analist en journalist Peter Windsor legt uit waarom dat nu juist zo knap was.
'De kwalificatie in Suzuka was hetzelfde als de vrijdag, maar dan op steroïden', zo opent de 71-jarige Brit zijn analyse op YouTube. 'Alle patronen die we op vrijdag al zagen, kwamen ook op zaterdag weer terug. Max Verstappen pakte de poleposition, McLaren was supersnel, net voor de Ferrari's, en Mercedes was niet zo snel als gehoopt op dit circuit.'
Het eerste waar Windsor over wil praten, is de prestatie van Verstappen. 'Dit is een voorbeeld van een briljante coureur, die in perfecte harmonie was met een ijzersterke raceauto. Na zijn eerste ronde in Q3 was er geen druk voor Max (Verstappen, red.) om sneller te gaan, want het was al duidelijk dat die ronde goed genoeg was voor poleposition. Toch ging hij weer naar buiten en verbeterde hij zich weer in elke sector.'
Verstappen wijzigde afstelling volgens Windsor
'De eerste sector is een van de beste sectoren op de kalender. Max vond in zijn tweede ronde nog een tiende extra in die eerste sector', vervolgt de Brit. 'Dat is veel tijdwinst in zo'n veeleisende sector. Interessant genoeg ging hij daarna ook in de andere twee sectoren nog sneller. In die laatste twee sectoren was hij wel sneller, maar lag de topsnelheid lager. Dat suggereert dat ze tussen die twee ronden nog voor net wat meer voorvleugel hebben gekozen. Het geweldige aan die tweede ronde, die poleronde, is dat Max ondanks de hogere vleugelstand toch sneller was in die laatste twee sectoren. Die sectoren worden gedomineerd door rechte stukken, maar toch wist hij daar tijdwinst te vinden. Dat maakt deze ronde zo briljant.'
De laatste twaalf keer dat Verstappen als eerste startte, won hij ook. Logisch dus dat hij ook in Japan als de topfavoriet geldt. 'Max staat dus op poleposition voor Red Bull. Hij herstelde zich dus na Singapore, en zelfs meer dan dat! De auto was perfect vanaf de eerste momenten van de eerste vrije training, en Max leverde foutloos werk af op de zaterdag', zag Windsor. 'Hij kan op zondag alleen verliezen als het team problemen krijgt of hij een slechte start heeft. Hij start echter aan de schone kant van de startopstelling, en het loopt daar omlaag.'
Piastri als potentiële wereldkampioen?
Verstappen zal op de startopstelling debutant Oscar Piastri naast zich terugvinden. 'Geweldig werk van McLaren dat ze tweede en derde staan. Dat Piastri Lando Norris verslaat, terwijl Norris een goede ronde reed, toont aan dat we niet alleen naar een toekomstig Grand Prix-winnaar kijken, maar ook naar een potentiële wereldkampioen', oordeelt Windsor. 'Een absolute superronde van Piastri! Ik kan hem niet meer prijzen voor hoe hij reed.'
'De McLaren-coureurs waren in hun tweede Q3-ronden wel langzamer dan in hun eerste ronde, in tegenstelling tot Verstappen. Ze versnelden wel nog in de eerste sector. Ik denk dat ze hetzelfde hebben gedaan als wat Max deed, maar niet in staat waren om sneller te gaan in sectoren twee en drie met meer downforce', vermoedt Windsor. 'Dat plaatst de poleronde van Verstappen nog eens extra in perspectief. Niet alleen reed hij een geweldige eerste sector, maar hij was ook beter dan ooit in sectoren twee en drie, aangezien hij meer downforce had.'
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Windsor geeft daarnaast aan dat het alleen de McLaren-coureurs en Verstappen lukt om met twee sets verse zachte banden naar Q3 te gaan. Bij Verstappen was dat extra opvallend, omdat hij met een set zachte banden minder aan de kwalificatie begon, en dus in Q1 en Q2 niet één, maar twee sets banden minder inzette. Waar het gros van de Q3-coureurs één set zachte banden in Q1 gebruikte en twee sets in Q2, reed Verstappen beide kwalificatiedelen met dezelfde set Pirelli-banden.
Ferrari en Mercedes lopen achter de feiten aan
Achter het drietal, dat de hele kwalificatie al sterker was dan de rest, vinden we Charles Leclerc terug. 'Ferrari gebruikte twee sets in Q2, en dus konden de Ferrari-coureurs maar één set in Q3 gebruiken. Dat zette veel druk op die ene ronde. Leclerc geniet heel erg van Suzuka, en deed het in die ronde erg goed, waarin hij drie tienden sneller was dan Carlos Sainz. Sergio Pérez splitste de Ferrari's, en bleef onder de radar. Toch ziet het ernaar uit dat hij op het podium zal staan.'
De vierde startrij is voor Mercedes. 'Lewis Hamilton kende een veel betere dag', weet Windsor. 'Hij zag er in Q3 goed uit, en stond net voor George Russell. Ze wisten de auto flink te verbeteren, en Lewis vond meer gevoel bij de auto, en had wat marge ten opzichte van George. Dat zal zijn vertrouwen goed hebben gedaan.' Toch praat Windsor al snel weer over Verstappen. 'Als je het over de Esses hebt (in de eerste sector, red.), dan wordt het duidelijk dat Verstappen perfect gepositioneerd was. Hoe hij de Esses inging was heel erg sterk. Hij reed daar in het midden van de baan, terwijl de andere coureurs daar juist zoveel mogelijk asfalt gebruiken. Dat verschil neem je het hele gedeelte dat omhoogloopt mee.
Red Bull heeft voordeel qua topsnelheid terug
In Italië en Singapore zagen we een trendbreuk met de eerdere races van het seizoen: daar was Ferrari namelijk sneller op de rechte stukken dan Red Bull. In Japan is dat echter niet meer het geval. Windsor laat zien dat Williams met 309 kilometer per uur het snelste is, maar daarachter volgen Red Bull, Haas, en Alpine. Bij de twee laatstgenoemde teams heeft dat vooral met een gebrek aan downforce te maken, maar Red Bull pakt met 307 kilometer per uur wel een voordeel op de coureurs van McLaren, Ferrari, en Mercedes, die allemaal tussen de 302 en 304 kilometer per uur halen.
Mocht Verstappen dus onverhoopt een slechte start hebben, of zijn koppositie op een andere manier verliezen, dan heeft hij nog een kans om deze terug te winnen in de enige DRS-zone. Inhalen in Japan is doorgaans niet eenvoudig, maar met de hoge verwachte bandenslijtage kan goed bandenmanagement voor betere acceleratie uit de langzame bochten zorgen, waardoor inhaalacties in het latere deel van de race mogelijk waarschijnlijker worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties