Tijdens de derde vrije training en de kwalificatie werd er weer genoeg geroepen over de boordradio. Vanzelfsprekend zaten de coureurs elkaar weer in de weg en was het zoals altijd een traffic paradise. Voor Max Verstappen was er echter geen vuiltje aan de lucht, de Nederlander sloot de zaterdag af als snelste man en pakte de poleposition voor de Grand Prix van Japan 2023.
Voor de Europese fans begon de ochtend weer vroeg, aangezien de laatste vrije training van het weekend om 4:30u begon. In Japan waren de coureurs natuurlijk allang wakker en op het circuit te vinden om zich op te maken voor de training en later op de dag de kwalificatie. Zo goed als het voor Mercedes ging in Singapore, ging het dit keer niet in Japan. 'Ik heb geen gear sync, klopt dat?', vroeg George Russell aan zijn engineer over de boordradio. 'Nee, dat is onverwachts', kreeg hij als antwoord. De pitmuur ging daarna even in de data van de auto van Russell kijken en het leek later in de training opgelost te zijn.
Liam Lawson en Alexander Albon hadden geen last van de gear sync, maar bij hen waren de remmen het euvel. 'De voorremmen staan in vuur en vlam, maat', meldde Lawson aan zijn ingenieur. 'Geen zorgen, Liam. Komt omdat het nieuwe onderdelen zijn. Het is gewoon wat rook, en het trekt zo wel weg', stelde AlphaTauri hem gerust. Albon merkte ook iets bijzonders op. 'De remmen voelen heel raar. Ik denk dat ik er een flat spot op heb geremd', liet de Britse Thai weten. 'Oké, we kijken ernaar', antwoordde de Williams-ingenieur.
Verstappen en Tsunoda ergeren zich aan langzaam rijdende coureurs
Verstappen vond op de vrijdag dat Russell in de weg reed en kwam nu weer iemand tegen die hem voor de voeten zat. De Nederlander aarzelde dan ook niet om het te melden over de boordradio aan engineer Gianpiero Lambiase. 'Houd die AlphaTauri hiervoor in de gaten', zei Verstappen. 'Ja, begrepen', kreeg hij als antwoord. Dat stond hem niet helemaal aan, dus gaf hij nog wat meer informatie. 'Hij gaat echt veel te langzaam', legde Verstappen uit. 'Maak je er niet druk om, Max. We zien het wel wanneer we er zijn', zei Lambiase.
Ook Tsunoda meldde zich verhit op de boordradio over iemand die hem in de weg zat. 'Kom op, man!', zei de Japanner over Kevin Magnussen, die mogelijk een straf kon krijgen voor impeding. Uiteindelijk was er niks aan de hand. Na de derde vrije training hadden de coureurs even tijd om te ontspannen, maar ook niet te lang, aangezien de kwalificatie op de planning stond. Lewis Hamilton nam coming in hot letterlijk, zijn stoeltje was namelijk aan de hete kant. 'Mijn zitje is erg warm', zei de zevenvoudig wereldkampioen in Q1.
Dat was echter niet het enige probleem dat Hamilton had. 'Er is zoveel verkeer', zuchtte de Brit, die zich duidelijk ergerde aan iedereen die na de rode vlag nog zijn rondes moest zetten. 'Het wordt ook alleen maar erger!', benadrukte de Mercedes-coureur. Guanyu Zhou kan daar zeker over mee praten. 'Ik werd verdomme geblokkeerd, man! Die AlphaTauri blokkeerde me volledig en ik had verkeer in bocht zeven', zei de Chinees verhit. 'Begrepen, Zhou, we melden het.'
Verstappen tevreden: 'Alsjeblieft, een 1:28'
Voordat Verstappen zijn tweede ronde in Q3 neer ging zetten was Lambiase hem aan het opwinden om een ronde van 1:28 te klokken. Vanzelfsprekend zag de Nederlander het als een uitdaging en lukte het hem ook nog. 'Nou alsjeblieft, een 1:28', klonk de tweevoudig wereldkampioen. 'Dat was uitzonderlijk, Max, absoluut uitzonderlijk', zei teambaas Christian Horner. 'Die eerste sector kon ik erg van genieten', liet Verstappen weten. 'Fantastische poleposition, Max. Dat is zes tienden', prees Lambiase. 'Dit is hoe we een comeback maken, simply lovely. De auto is ongelooflijk dit weekend, jongens. De auto was echt een raket vandaag. Laten we het morgen afmaken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties