Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko was onder de indruk van de oppermachtige kwalificatie van Max Verstappen. De Oostenrijker zag dat McLaren een poging deed om de poleposition te bemachtigen, maar ze konden niet tippen aan die overweldigende eerste sector van de Nederlander. Marko betwijfelt wel of Red Bull de sterkste auto heeft in Suzuka.
Verstappen zette in Q3 van de kwalificatie van de Grand Prix van Japan 2023 twee fantastische rondes neer. Bij het tweede rondje verbeterde hij zijn eigen tijd en pakte hij de poleposition met maar liefst vijf tienden voorsprong op Oscar Piastri, die kwalificeerde op P2. 'Max reed een ongelooflijke ronde. Vijf tienden sneller, maar McLaren heeft een betere auto in de snelle bochten', legt Marko uit bij het Oostenrijkse ORF.
'Toch zette Max de snelste tijd neer in sector één. Hij was het hele weekend erg gemotiveerd. In Singapore was hij niet tevreden met de prestaties, maar hier heeft hij laten zien dat hij de snelste en de beste is', zegt de 80-jarige. Na een matig weekend in Singapore heeft Verstappen het volledig om weten te draaien. Hij domineerde alle trainingen en deelde een mokerslag uit in de kwalificatie. Voor de race op zondag gaat het van belang zijn dat de strategie uitstekend uitpakt zodat hij die P1 kan behouden.
Marko stipt voordeel van McLaren aan: 'Ze hebben een extra set harde banden'
Marko erkent dat de twee McLarens gedurende het hele weekend erg sterk zijn geweest. De Oostenrijker hoopt dat Verstappen de leiding in de race kan behouden, omdat het allemaal draait om de racepace. Hij erkent ook dat strategisch management cruciaal zal zijn, waarbij het aantal geplande pitstops een zeer belangrijke rol zal spelen in de Grand Prix van Japan. 'Ik hoop dat we goed van start gaan en de leiding behouden, alleen dan kan Max zijn pace meer ontspannen beheren', zegt de Oostenrijker.
'Als de temperatuur begint te stijgen, heeft McLaren het voordeel van twee sets harde banden. Wij hebben er maar één.' Verstappen heeft wel een extra set mediums over, dus dat kan weer een voordeel van Red Bull zijn. 'Maar als het een race wordt met twee pitstops en we voorop liggen, denk ik dat we gaan winnen. De bandenslijtage is echter extreem hoog, dus het zal zeker moeilijk zijn om het met twee pitstops te halen', sluit Marko af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties