Antonio Pérez Garibay houdt ervan om zijn mening te verkondigen over de carrière van zijn zoon. Hoewel de Mexicaan carrière maakte als politicus, staat Pérez senior niet bepaald bekend om zijn politiek correcte uitspraken. Daar vormde een recent gastoptreden bij de podcast Fórmula de 2 geen uitzondering op, toen Pérez Garibay terugblikte op de carrière van zijn zoon tot nu toe.
Sergio Pérez verhuisde al op 15-jarige leeftijd naar Europa, om daar te werken aan zijn autosportcarrière. Dat bleek geen verkeerde zet, want de inmiddels 35-jarige coureur schopte het in 2011 tot de Formule 1, waarbij hij kon terugvallen op financiële steun van Carlos Slim, een steenrijke Mexicaanse zakenman uit de telecomindustrie. Na teamgenoot Giedo van der Garde verslagen te hebben in de GP2 Series in 2010 mocht Pérez in 2011 in de Sauber stappen.
Opmars tot vicewereldkampioen
Dat leidde in 2012 tot de eerste successen. Pérez won bijna de Maleisische regenrace, en mocht ook in Canada en Italië het podium beklimmen. Het sterke seizoen leverde Pérez een stoeltje bij McLaren op, maar na enkele aanvaringen met Jenson Button moest Pérez plaatsmaken voor Kevin Magnussen. Pérez verhuisde naar Force India, waar hij een van de uitblinkers in het middenveld werd. Bij Force India en later Racing Point won hij één race en pakte hij zeven podiumplekken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Genoeg reden om Alexander Albon bij Red Bull Racing te vervangen. Als teamgenoot van Max Verstappen won Pérez nog vijf races, met als hoogtepunt 2023, toen Pérez vicewereldkampioen werd achter de snelle Nederlander. Sinds de tweede helft van 2023 ging het echter steeds verder bergafwaarts, en na de seizoensafsluiter in 2024 volgde het onvermijdelijke nieuws: Red Bull kocht het contract van Pérez af.
Afscheid bij Red Bull
Pérez zit in 2025 dus thuis bij zijn vrouw en kinderen, maar dat weerhoudt papa Pérez er niet van om de media te blijven opzoeken. De 65-jarige benadrukt daar ook dat zijn zoon door Red Bull ontslagen is. 'Nee, ik denk dat het een gezamenlijk besluit was, want hij had een contract.' Bij dat gezamenlijke besluit ontving Sergio Pérez naar verluidt achttien miljoen euro om niks te doen. 'We hadden allebei met een deadline te maken. Ik denk niet dat het goed zou zijn geweest om een rechtszaak aan te spannen. We moeten Red Bull ook dankbaar zijn.'
Volgens de vader van Pérez koestert zijn zoon geen wrok richting het team waar hij zijn grootste successen boekte. 'Het is goed dat ze het op een positieve noot hebben kunnen afsluiten. Als je het mij vraagt, is hij Red Bull ook dankbaar.' Pérez liet recentelijk voor het eerst weer van zich horen, en gaf aan dat hij gesprekken heeft met meerdere teams voor een stoeltje in 2026. De ervaren coureur beschikt nog steeds over financiële steun, en de problemen van Liam Lawson bij Red Bull zullen zijn kansen ook goed doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Stank voor dank
Pérez Garibay is echter veel uitgesprokener als het om Force India gaat. Zoon Sergio reed zeven seizoenen voor het team. Het team uit India ging in 2018 failliet, waarbij Pérez juridische stappen zette om de banen van de werknemers te redden, en een overname door Aston Martin en Lawrence Stroll mogelijk te maken. Dat zorgde ervoor dat Stroll Pérez het stoeltje naast zijn zoon gaf, en Esteban Ocon een jaar aan de zijlijn liet zitten.
'Ik weet nog goed dat Checo het team redde, toen ze failliet gingen. Daarna betaalden ze hem terug met verraad', roept Pérez Garibay uit. Aston Martin verving Pérez namelijk na 2020 alsnog, toen het team met Sebastian Vettel een ervaren wereldkampioen wilde aantrekken. 'Dan denk je toch: wauw', geeft Pérez senior aan als reactie op het feit dat het contract van zijn zoon niet verlengd werd. 'Checo heeft in zijn carrière allerlei dingen meegemaakt, en dat heeft hem geholpen om de Checo Pérez te worden die we nu kennen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties