Windsor met complimenten aan Waché: 'Zonder Newey iets briljants gedaan' Opinie
Opinie

Windsor met complimenten aan Waché: 'Zonder Newey iets briljants gedaan'

Windsor met complimenten aan Waché: 'Zonder Newey iets briljants gedaan'

Voormalig Formule 1-teammanager en tegenwoordig Formule 1-journalist Peter Windsor heeft opnieuw alleen maar mooie woorden over voor de prestaties van Max Verstappen op de zaterdag in Texas. De Nederlander pakte de overwinning in de sprintrace en was onderweg naar de poleposition voor de Grand Prix op zondag, maar daar stak een gele vlag een stokje voor. Windsor analyseert Verstappens 'uitstekende' sessie.

Helmut Marko riep het op vrijdag al: Red Bull Racing is terug. Sommigen vonden het nog wat te vroeg om dat te concluderen na de sprintkwalificatie, maar Verstappen heeft laten zien dat hij de RB20, die hij enkele maanden geleden nog een monster vond, weer onder controle heeft. De Nederlander was in Q3 ook heel snel onderweg en had twee paarse sectoren weten te klokken, tot het moment waarop George Russell van de baan schoot. Vanwege de gele vlaggen in sector drie moest Verstappen zijn ronde afbreken.

Norris had op dat moment de snelste tijd in handen, waardoor de poleposition naar hem ging. Het was geen vlekkeloze sessie voor McLaren, maar dat rondje van Norris in Q3 leverde hem wel de pole op. 'Ze hebben aardig wat updates doorgevoerd op de MCL38', begint Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Misschien zijn ze nog niet helemaal ingewerkt, dit is natuurlijk een sprintweekend. Er waren ook wat interessante berichten aan Norris aan het begin van de kwalificatie, zoals: rem in een rechte lijn. Dat is precies wat Oscar gister deed, maar hij ging over de witte lijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor met complimenten aan Waché: 'Zonder Newey iets briljants gedaan'
Windsor bestudeert de verschillen tussen Piastri en Norris.

'Lando deed bijna hetzelfde, maar terwijl zijn achteras over de witte lijn ging, bleef zijn linkervoorwiel net aan de juiste kant, waardoor hij erdoorheen kwam. Er was een beetje overstuur, maar het echte verschil zat in de snelheid. Lando ging van 282 kilometer per uur in de zevende versnelling naar 218 kilometer per uur bij het ingaan van de een-na-laatste bocht, in de zesde versnelling. Oscar kwam iets sneller uit die bocht, met 284 kilometer per uur, maar remde hij af naar 206 en de vijfde versnelling. Nu is de grote vraag: wat zou Max Verstappen doen?'

'Of ze iets aan de motor hebben veranderd, weten we niet'

Volgens de analyse van Windsor deed Verstappen min of meer hetzelfde als Piastri in die bocht, en remde hij van 286 kilometer per uur, dus vier kilometer per uur sneller dan Norris, af naar 206, ook in de vijfde versnelling. 'Of hij dat zou hebben veranderd als iemand bij Red Bull op de telemetrie had gezien wat Lando deed, zullen we niet weten. Lando haalde een topsnelheid van 327 kilometer per uur, terwijl Max 328 reed, maar voor de vlaggen reed hij 330. Hij was duidelijk sneller. Of ze iets aan de motor hebben veranderd, weten we niet, maar hij was zeker sneller, en hij had al een paarse sector gereden.'

Echter kwamen de gele vlaggen toen, waardoor Verstappen zijn ronde af moest breken en Norris ook geen kans meer had om zijn tijd te verbeteren. Norris gaf zelf aan dat hij ook niet sneller kon dan zijn eerste run in Q3. 'En dan is de vraag of die verandering had kunnen resulteren in een snellere ronde voor Verstappen. Ik geloof graag dat dat niet zo zou zijn, want ik zou graag geloven dat Lando het helemaal op eigen kracht deed!' lacht Windsor. 'Het is voor hem iets natuurlijks, hij heeft de vaardigheid om de auto te laten zweven, zelfs als hij te snel de bocht ingaat.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen cota zaterdag sprintrace 2024 redbullacing rb20
Lof voor Verstappen van Windsor.

Windsor prijst Waché en team voor geleverde updates

Terwijl Windsor Verstappen en Norris in de kwalificatie bewondert, kan hij ook niet om de prestatie van Verstappen tijdens de sprintrace heen. 'Red Bull leek sinds de Grand Prix van China een probleem te hebben om de auto goed af te stemmen voor snelle en wat minder snelle bochten, maar dat probleem was tijdens de sprintrace niet zichtbaar. Max leidde vanaf pole en nam de leiding in de eerste bocht. Lando deed het goed, Carlos ook, maar Max was als eerste uit de bocht', zegt Windsor. 'Dat was het belangrijkste deel van de sprintrace. Hij trok daarna geleidelijk weg, klassiek in Max Verstappen-stijl.'

Volgens de Britse analist was het ook belangrijk dat Verstappen aan het einde van de race nog de snelste raceronde klokte. Daarbij refereert hij aan de updates aan de vloer van de RB20. 'Bandenslijtage was absoluut geen probleem. Het design team van Red Bull heeft iets briljants bedacht zonder Adrian Newey. Als je iets gaat veranderen, is de vloer het meest radicale onderdeel. Het is de sleutel tot de auto, en dat is wat Red Bull heeft aangepast en ontwikkeld, en daar hebben ze echt goed werk mee geleverd', looft Windsor.

Meer complimenten voor Verstappen

Windsor heeft er dan ook van genoten om Verstappen weer vooraan te zien rijden en te zien winnen. De Britse analist spreekt vaker zijn lof uit voor de manier waarop Verstappen rijdt, en doet dat nu dan ook. 'Om terug te komen op Max: hij reed echt goed. Max, Lewis en Charles noemen we hier vaak short corner drivers. Met andere woorden: ze proberen iets eerder de bocht in te gaan, waardoor de rechte lijn naar de bocht wordt verlengd. Dat is wat Max ook doet, hij doet dat van nature. Dit heeft hij echt heel goed gedaan', aldus Windsor.

Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws