Max Verstappen bekommert zich niet om de politieke spelletjes tussen McLaren-CEO Zak Brown en Red Bull Racing-teambaas Christian Horner. De Amerikaan opende de afgelopen dagen het vuur door Red Bull ervan te beschuldigen gebruik te maken van een trucje om de rijhoogte van de auto onder Parc Fermé omstandigheden aan te passen, waarna Horner en Helmut Marko het team verdedigden. Brown gaf echter niet op. Verstappen, die vanaf P2 start op zondag, kan het niets schelen.
Nu het spannend wordt tussen de twee titelrivalen op de baan, worden de spelletjes naast de baan ook steeds meer gespeeld. In Azerbeidzjan vond Red Bull de achtervleugel van de Britse renstal erg bijzonder, en dus volgde een protest bij de FIA, waarna McLaren haar vleugel aan heeft moet passen in de aanloop naar Singapore. McLaren sloeg terug door te klagen over de bib-adjusters van Red Bull, en Brown beweerde dat Red Bull een trucje had gevonden om de rijhoogte van de auto in de uren tussen de kwalificatie en de race aan te passen. De Oostenrijkse renstal antwoordde op vrijdag en zaterdag echter op de baan.
De sprintpole ging naar Verstappen, en de zege van de sprintrace ook. Nu de auto weer beter in het gareel loopt, zal het Verstappen, om het zo te zeggen, een worst wezen wat er naast de baan gebeurt. 'Nee, dat interesseert me echt helemaal niets', zegt Verstappen, geciteerd door De Telegraaf. 'We gebruiken het systeem al jaren om sneller iets aan te kunnen passen, maar dat kan helemaal niet als de auto volledig geassembleerd is', gaat hij verder. Verstappen beschouwt het dan ook niet als een aanval van McLaren, maar meer als een van Brown. Hoe dan ook vat hij het niet persoonlijk op. 'Het is niet per se McLaren, het is meer Zak.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen heeft 'prima relatie' met Brown
Brown is niet vies van een beetje stoken als het gaat om Red Bull. Zo was de Amerikaan er ook als de kippen bij toen het nieuws naar buiten kwam in 2022 dat Red Bull mogelijk de budget cap had overschreden in 2021. Toen schreef Brown een brief naar de FIA. Aan het begin van het jaar aarzelde Brown ook niet om een sneer uit te delen toen Jos Verstappen en Horner met elkaar overhoop lagen. 'Hij mag Christian niet, en andersom is dat denk ik ook het geval', zegt Verstappen. 'Maar dat zij elkaar niet moeten, is niet mijn probleem. Ik heb een prima relatie met Zak. Het is niet dat we met elkaar bellen, maar ik heb hem net nog gezien en dan is het allemaal goed.'
De McLaren-CEO levert dan ook complimenten aan het adres van de drievoudig wereldkampioen en kijkt uit naar een gevecht op zondag, aangezien Lando Norris en Verstappen allebei vanaf de eerste startrij de race zullen aanvangen. De Telegraaf schrijft dat Brown 'handenwrijvend' langs de Red Bull-hospitality liep op het circuit om erbij te vermelden dat hij vuurwerk verwacht op zondag. Verstappen heeft alle reacties over en weer wel meegekregen, maar uiteindelijk bekommert hij zich er niet om. 'Ik zie het wel en lees het ook wel, maar daarna sluit ik het ook weer af en ga ik lekker MotoGP kijken. Mij boeit het echt niets.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Stabielere RB20 zorgt voor een goed humeur
Aan Verstappens houding na de kwalificatie, ondanks dat hij de poleposition misliep vanwege de crash van George Russell, was direct te zien dat hij beter in zijn vel zit dan voorheen. De auto doet weer een beetje wat hij wil, en dat is toch wel fijn. 'Singapore was natuurlijk geen goede baan voor ons', wijst Verstappen nog aan, om te laten weten dat het resultaat daar en de progressie die Red Bull met de auto daar had geboekt nu pas, op COTA, tot zijn recht komt. 'Ik denk dat we de auto stabieler hebben gemaakt, dus dan kan je de bochten wat beter aanvallen. Dat helpt ook met de banden.'
Naar zijn idee is dat het voornaamste wat aangepast moest worden. Red Bull heeft dan ook twee updates meegenomen die gericht waren op de aerodynamische performance en stabiliteit van de RB20. Na de vrijdag en de zaterdag op het circuit in Texas kan de conclusie getrokken worden dat de updates wel degelijk aanslaan. 'Ik denk dat dat een heel grote verbetering is', zegt Verstappen, die de race op COTA vanaf P2 mag aanvangen. Om 21:00u Nederlandse tijd gaan de lampen uit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties