Het updatepakket van Red Bull onder de loep: wat is er aangepast? Formule 1
Formule 1

Het updatepakket van Red Bull onder de loep: wat is er aangepast?

Het updatepakket van Red Bull onder de loep: wat is er aangepast?

Red Bull Racing toonde op vrijdag in Austin de geüpdatete RB20, waarmee Max Verstappen competitief mee kon doen tijdens de sprintkwalificatie. De auto oogde stabieler dan voorheen, en het gaf de drievoudig wereldkampioen dan ook het vertrouwen om de bolide door de bochten van het Amerikaanse circuit te vegen. Red Bull beloofde een groot pakket, maar zo groot lijkt de update niet. Wat heeft de Oostenrijkse renstal eigenlijk aangepast?

Op vrijdag, voorafgaand aan de sessies, publiceert de FIA vaak een document waarin alle updates van de teams staan vermeld. Red Bull gaf voorafgaand aan het weekend in Austin aan dat het team met een groot pakket zou komen, omdat er veel werk te doen was betreffende de stabiliteit en balans van de auto. Als men het document van de FIA opent, staan er echter maar twee aangepast onderdelen onder de car presentation van Red Bull. Hoewel de update op papier niet zo groot lijkt als men had verwacht, zijn de veranderingen toch aardig ingrijpend.

Updated component 1: vloerrand

Red Bull is met een geüpdatete vloerrand afgereisd naar het Circuit of the Americas, en dat is dan ook een onderdeel dat eerder in het jaar voor grote problemen zorgde. Door aanpassingen eerder in het seizoen aan de vloer en vloerraden werd het onvoorspelbare gedrag van de RB20 veroorzaakt. Dat werd alleen maar erger door verdere ontwikkelingen door te voeren die niet hielpen met de stabiliteit van de auto. Red Bull moest het roer ook omgooien met de ophanging, die van hoog en zacht weer terug moest naar een harde en lage afstelling.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rb20 max verstappen 2024 red bull racing mooi 1 vloer 15
Een aanpassing aan de vloer veroorzaakte eerder veel ellende voor Red Bull.

Een aanpassing aan de vloerranden was dus ook weer nodig om de aerodynamische efficiëntie van de auto te verbeteren. Red Bull laat weten dat de update aan de vloerrand in Austin inhoudt dat de edge wing cambers aan de achterste derde rand van de vloer zijn gereviseerd. Kort na het begin van het seizoen had Red Bull dit onderdeel ook aangepast, maar veroorzaakte deze aanpassing een gigantisch instabiele versie van de RB20. De aanpassing aan de hoek of vorm van de rand van de vloer heeft nu juist waarschijnlijk een stabielere auto opgeleverd. Door de cambers aan te passen, kan Red Bull de luchtstroom beter geleiden en de downforce efficiënter genereren.

Updated component 2: motorkap

Naast een aangepaste vloerrand is de engine cover ook aangepast. Het was wellicht al opgevallen dat de sidepods van de RB20 er iets anders uitzagen dan in Singapore. De kampioensformatie laat dan ook weten dat ze de bovenste oppervlakte van de sidepods en de aansluiting met de vloer opnieuw hebben geprofileerd. Een betere aansluiting op de vloer betekent, net als de update aan de vloerrand, dat de luchtstromen beter gereguleerd kunnen worden.

Deze update is vooral gericht op het efficiënt koelen van de motor. De louvres-openingen, wat ventilatieopeningen zijn, zijn geometrisch aangepast om de koeling te maximaliseren. Een betere koeling van de motor zal vooral in Mexico, waar de lucht heel ijl is, en Qatar erg belangrijk zijn, waar de temperaturen hoog zullen zijn. Deze update kan tevens helpen om de betrouwbaarheid van de motor te verhogen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het updatepakket van Red Bull onder de loep: wat is er aangepast?
De engine cover van Red Bull is ook aangepakt.

Impact van aerodynamische updates kan groot zijn

Red Bull heeft er dus vooral voor gekozen om aerodynamische updates door te voeren, omdat de coureurs klaagden over de balans. De ene keer kampten Max Verstappen en Sergio Pérez met overstuur, maar op een ander deel van een circuit ging het zomaar over op onderstuur. Het wispelturige gedrag van de RB20 zorgde voor minder vertrouwen in de auto, en daarvan werd de bolide ook erg instabiel en onvoorspelbaar. In Spanje, waar Red Bull ook de vloerranden en de edge wings aanpaste, gaf hoofdingenieur Paul Monaghan nog aan dat het een kleine invloed op de auto zou hebben.

Uiteindelijk waren die twee updates de boosdoeners voor alle ellende die Red Bull daarna ervoer. De update in Austin lijkt ervoor te hebben gezorgd dat de RB20 stabieler is, en dat was ook al een beetje te zien op de onboards van Verstappen. Als de auto wat voorspelbaarder wordt, stijgt Verstappens vertrouwen in de auto, en levert het prestaties als een sprintpoleposition op. De update moet echter nog geanalyseerd worden tijdens de race, en Red Bull krijgt daar op zaterdag tijdens de sprintrace voor het eerst de kans voor.

Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws