Helmut Marko baalt er een beetje van dat Max Verstappen naast de poleposition voor de Grand Prix van de Verenigde Staten heeft gegrepen. De Nederlander heerste al de hele dag in Austin, maar in Q3 opende Lando Norris met de snelste tijd, waarna Verstappen geen herkansing werd gegund. Marko wijst de sleutelfactor voor de race aan, en lijkt erop te rekenen dat Verstappen dan weer goed voor de dag komt.
In de eerste Q3 ronde pakte Verstappen in de eerste sector nog een voordeeltje op Norris, maar de Brit wist zijn achterstand in de laatste twee sectoren om te buigen tot een voorsprong van 0,031 seconden. Verstappen begon aan zijn herkansing, en was in de eerste twee sectoren sneller onderweg, maar in de laatste bochten moest hij van het gas gaan, vanwege de gecrashte Mercedes van George Russell. Dat betekent dat Verstappen tweede start, en dus ook achter zijn titelconcurrent.
Gemiste kans
'Tot de gele vlag lag Max één tiende voor', zo vergelijkt Marko de ronde van Verstappen bij ServusTV met de poleronde van Lando Norris. 'In de laatste sector was hij steeds sterk, dus poleposition was mogelijk.' In de eerste Q3-ronde liet Verstappen het echter nog liggen met een miniem verlies in de slotsector, ten opzichte van zijn titelconcurrent. Verstappen mag echter hopen op de start: hoewel Norris in Singapore de leiding behield, heeft Norris geen beste startstatistieken, en in Austin is de coureur, die als tweede startte, de afgelopen jaren zeer vaak als leider uit de eerste bochtencombinatie gekomen.
Naast Norris en Verstappen zullen ook de Ferrari-coureurs hopen op de overwinning. Carlos Sainz en Charles Leclerc waren snel in de sprintrace, en starten nu als derde en vierde. 'Ik denk dat het bepalend zal zijn hoe goed we de bandenslijtage op orde hebben. De race is lang, en de temperaturen liggen op zondag nog hoger. Dan komt het er ook op aan hoe je de banden en je snelheid managet. Ik geloof dat Max daar heel sterk in zal zijn', voorspelt de Oostenrijker.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren had het daar juist nog zwaarder mee in de sprintrace, maar Marko wil niet naïef zijn en op een herhaling van zetten rekenen. 'Volgens mij heeft McLaren zeker de afstelling aangepast. In de sprintrace stortten de voorbanden bij Lando in, maar dat kan ook komen doordat hij probeerde om Max aan te vallen. Ze zullen hier zeker van geleerd hebben, want ze waren met beide auto's duidelijk sterker dan in de kwalificatie van de sprintrace.'
Teleurstelling rondom Pérez
Tot slot reageerde Marko ook kort op de teleurstelling bij Sergio Pérez, die zonder tijd als laatste eindigde in Q3. 'Hij reed eerst een ronde met gebruikte banden. Hij stond toen achtste, dus ik denk dat hij rond de zesde plek had kunnen staan', oordeelt Marko over de Mexicaan. Uiteindelijk raakte Pérez die eerste rondetijd dus ook nog kwijt, waardoor hij tiende en laatste in Q3 werd. Marko lijkt zijn eigen coureur inmiddels dus ook als zwakste schakel te zien in de strijd tussen de topteams.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties