Sky Sports F1-verslaggever Ted Kravitz en Red Bull Racing steunen elkaar zelden: in 2022 besloot de constructeurskampioen zelfs om Sky Sports F1 te boycotten in de media vanwege uitspraken van de pitreporter van het Britse medium. Des te opvallender is het dan ook dat Kravitz juist nu zijn steun aan Red Bull heeft uitgesproken.
Adrian Newey gaf het recentelijk al aan: de British bias in de sport vormt een probleem, en daar moet onder meer Max Verstappen regelmatig tegen opboksen, zeker nu drie van zijn concurrenten vooraan Britten zijn. In 2021 liepen de gemoederen hoog op tijdens de titelstrijd met Lewis Hamilton, en de controverse bij de titelontknoping zorgde in Engeland voor nog meer woede en frustratie, met Kravitz misschien wel als beste voorbeeld.
In het Mexicaanse weekend liep de emmer bij Red Bull over: Kravitz had een uitgebreid scenario geschetst waarin Hamilton zijn achtste titel zou winnen, maar Kravitz benadrukte dat Hamilton bestolen was, en op groter achterstand van Verstappen stond in 2022, omdat de Nederlander een veel snellere auto had. Red Bull en Verstappen besloten vervolgens om de Britse televisiezender te boycotten, nadat Kravitz al veel andere opmerkingen had gemaakt tijdens het seizoen.
Kravitz kiest partij voor Red Bull
Dit week werd duidelijk dat de Oostenrijkse renstal beschikte over een mechanisme aan de RB20, waarmee het mogelijk is om de rijhoogte van de voorste bib aan te passen. Hoewel het systeem zelf legaal is, zou het illegaal zijn om onder Parc Fermé-omstandigheden aanpassingen aan de rijhoogte door te voeren. De FIA heeft benadrukt dat er geen enkel bewijs is dat Red Bull dit gedaan heeft, en Red Bull ontkent zelf ook. McLaren-CEO Zak Brown en Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur waren sceptisch, en riepen op tot verder onderzoek en zo nodig ook zware straffen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kravitz vindt echter dat Brown en Vasseur van een mug een olifant maken, en gelooft er steeds minder van dat Red Bull illegaal bezig is geweest. 'Je gaat me niet vertellen dat een FIA-vertegenwoordiger, die altijd in de garage aanwezig is, hier in Parc Fermé naar gekeken heeft, en niet dacht: dat lijkt een beetje verdacht. Hoe meer ik zie hoe dit systeem werkt, hoe meer ik geneigd bent om Red Bull oprecht te geloven, als ze zeggen dat ze de rijhoogte onder Parc Fermé niet zouden of konden aanpassen', aldus Kravitz.
'Het zou heel duidelijk te zien zijn op de camerabeelden', beseft de Brit. 'Ze moeten daar echt een systeem op aansluiten, en een moer erop vastzetten, om de auto aan te passen. Nu ik gezien heb hoe het mechanisme in elkaar zit, begin ik toch te denken dat er geen enkele kans is dat ze dit in Parc Fermé hadden kunnen doen, zonder dat de FIA-vertegenwoordiger dat zou zien, en het aan de FIA zou doorgeven.'
Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties