Na een moeilijk weekend in Singapore was Max Verstappen op de openingsdag van het Japanse GP-weekend in beide vrije trainingen weer bovenaan de tijdenlijst terug te vinden. Daarmee verwees hij de verhalen over een illegale RB19 naar het rijk der fabelen. Rick Winkelman en Robert Doornbos denken dat Verstappen wel wat getergd was na de insinuaties en in Suzuka wilde hij laten zien dat de twijfels over de legaliteit van de RB19 niet terecht zijn.
Vrijdag bleek in Suzuka dat de RB19 nog altijd de beste auto van het veld is, althans vooral Verstappen liet dat zien. Pérez voelde zich nog niet helemaal op zijn gemak in de Red Bull en was in beide sessies ruim een seconde trager dan zijn teamgenoot. Is de Red Bull dan zo goed of ligt het aan de kwaliteiten van Verstappen? Volgens Rick Winkelman is het een combinatie van beiden. Verstappen kan in zijn ogen namelijk veel beter overweg met de RB19 dan Pérez. Daarnaast denkt de commentator dat de regerend wereldkampioen vrijdag ook wel even iets wilde bewijzen. 'We zagen dat hij stiekem toch wel iets had van: als er nog mensen twijfelen aan mij of aan de auto. Ik laat hier op vrijdag even zien dat het weer is zoals het dit hele jaar is geweest', zegt Winkelman in het Race Café.
Presentator Rob Kamphues stelt vervolgens dat Verstappen in Singapore scherp reageerde op de aantijgingen dat de RB19 mogelijk illegaal was. De Limburger zei dat er niks aan de hand was en dat zou in Suzuka wel duidelijk worden. Was Verstappen een beetje getergd na de insinuaties? 'Nou, dat is ook Max hè', reageert Doornbos. 'Als hij wat zegt, dan maakt hij het vaak ook waar. Hij bluft niet en hij zal ook nooit iets onder stoelen of banken steken. Hij zegt gewoon: deze vraag had ik al verwacht. Nee dat is geen probleem voor ons, kijk maar naar Suzuka.'
RB19 goed in snelle bochten, minder op stratencircuits
In Suzuka kwam Red Bull met Verstappen dus sterk uit de startblokken en dat is volgens Doornbos niet zo verwonderlijk. 'Dit circuit is echt gemaakt voor de RB19. Die auto is ongelooflijk goed in de medium en hoge snelheidsbochten en op stratencircuits met hobbels en langzame bochten is het gewoon een minder goede auto. Dat zagen we in Monaco, Baku en in Singapore', aldus Doorbos, die vervolgens direct uitlegt waarom Verstappen in Monaco wel won. 'In de kwalificatie tikt hij in de laatste sector bijna elke vangrail aan. Als je in Monaco vooraan kunt starten, dan kan je je breed maken en dan is de overwinning eigenlijk al binnen. Je kan geen auto hebben die op ieder circuit goed presteert', zegt Doornbos tot slot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties