Voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde vindt dat het geen toeval is dat Max Verstappen juist in Australië uitviel met technische problemen. Daarmee kwam een reeks van 43 Grands Prix in de punten ten einde, terwijl voormalig teamgenoot Carlos Sainz toesloeg met de zege.
Verstappen opende het seizoen nog op ideale wijze, met twee overwinningen. Omdat de wereldkampioen in Melbourne al snel uitviel, kregen Sergio Pérez en Charles Leclerc de kans om de leiding in het kampioenschap te pakken. De Monegask moest daarvoor winnen, terwijl Pérez aan zestien punten genoeg zou hebben gehad. Geen van beide heren slaagde daarin, en dus reist Verstappen nog steeds als kampioenschapsleider af naar Japan. Daar zal het wel beter moeten gaan om de leiding te behouden.
Verstappen redt op zaterdag de meubelen
Van der Garde ziet namelijk in de DRS: De Race Show-podcast dat Red Bull Racing niet overtuigde. 'Het weekend begon niet heel goed. Vrijdag stonden ze niet heel goed erbij. Het is een beetje een typisch circuit, en ik denk dat het er ook mee te maken had dat ze hier de zachtere banden moesten gebruiken. Op de een of andere manier doen de Ferrari's het altijd wel goed op die zachte banden. Ferrari heeft dat altijd bewezen: in Monaco doen ze het goed, en in Melbourne; circuits waar er weinig grip is en waar ze met de zachtere compounds rijden. Dat vormt een goede combinatie.'
'Op vrijdag had Verstappen heel veel problemen met onderstuur', vervolgt de oud-coureur van Caterham. ;De auto gaat dus rechtdoor in de bochten, en dat wil je niet. Daar hadden ze het heel lastig. In de vrije training op zaterdag had hij het ook heel lastig, en in de kwalificatie denk je dus: ik heb meer, meer, meer voorvleugel nodig. Opeens werkten de banden wel en had hij veel minder onderstuur. Hij perste er een superrondje uit in de kwalificatie, met bijna drie tienden voorsprong.'
Verstappen afgeremd door interne onrust?
Verstappen behield op zondag in eerste instantie nog de leiding. 'In de race had hij een goede start, solide, en vervolgens kreeg hij een probleem. Hij werd ingehaald en wij hadden zoiets van: yes, nu krijgen we een goede race, maar dat foutje kwam dus door een technisch probleem. Dat is ofwel een mechanisch probleem geweest met die rem, ofwel iemand is vergeten het kapje eraf te halen, waardoor hij geen koeling had. Toen hij uitstapte zag je ook hoe kwaad hij was en riep hij: fucking stupid!'
Van der Garde vindt de timing van de technische fout bij Red Bull Racing wel opvallend. 'Dit is wel apart, dat dit bij Red Bull nu gebeurt, want het rommelt natuurlijk al een tijdje. Ik wil niet zeggen dat het sabotage is, zeker niet', maakt hij duidelijk. 'Omdat het in zo'n team intern rommelt, kunnen mensen wel een fout gaan maken. Dit hebben we al twee jaar niet meer gezien. Het was een geoliede machine. Alles liep als een malle en liep perfect. Niemand maakte fouten en ze hadden het strategisch voor elkaar met een supergoede fouten.'
Focus moet weer op het racen liggen
Red Bull is geen volledig rustige omgeving meer, stipt Van der Garde aan. 'Als je puur naar Max Verstappen kijkt, en naar de auto en de monteurs, hadden ze het super voor elkaar. Nu is er toch iets aan de hand. Heeft dat er dan wat mee te maken er bovenin wat rommelt?' vraagt hij zich af. 'We hebben dit twee jaar niet gezien, dus dit kan het gevolg zijn van dat er intern toch wat gaande is', aldus de voormalige Formule 1-coureur. 'Het is wel belangrijk dat Verstappen nu met de vuist op tafel slaat en zegt: dit mag niet meer gebeuren. Het is belangrijk dat we gefocust naar de volgende race toegaan. Ik denk ook wel dat dit gebeurt.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties