Coureur en F1-analist Ho-Pin Tung hoopt dat Red Bull Racing genoeg progressie boekt met haar updatepakket om McLaren in ieder geval onder druk te kunnen zetten. Eerdere races hebben laten zien dat de strategieën van McLaren niet altijd waterdicht zijn, en wellicht kan Red Bull haar concurrent in wat foutjes dwingen. Tung weet dat het bij Red Bull vooral om het verbeteren van het rijgedrag gaat, en dus deelt hij zijn verwachtingen.
Max Verstappen lijkt zelf ook te verwachten dat het ergste met de RB20 achter de rug is. Het dieptepunt werd in Monza bereikt, waar Red Bull met een low downforce configuration ontdekte hoe erg de auto uit balans was geraakt. In Bakoe ging het al wat beter, en in Singapore werden er significante stappen gezet. Met het updatepakket in Austin verwacht Red Bull weer terug te keren naar haar vorm van begin 2024, al is de impact van de update nog even afwachten. 'Na Singapore hebben we natuurlijk drie weken pauze gehad, maar in tegenstelling tot de zomerstop werd er nu wel doorgewerkt in de fabriek', begint Tung in zijn voorbeschouwing bij NU.nl.
'Dan heb je de tijd om echt wat te doen. Dus je zal bij meerdere teams nieuwe onderdelen zien. De verwachtingen zijn natuurlijk hooggespannen rond Red Bull, aangezien er hoge verwachtingen zijn van de update', gaat de coureur verder. 'Het lijkt erop dat Verstappen zelf ook verwacht dat het ergste nu is opgelost, maar dat moet in de praktijk nog blijken. De teams kunnen echter veel met de simulator, aangezien ze daar de nieuwe onderdelen gewoon in kunnen 'laden' en kijken wat het oplevert. Hoe dan ook biedt dat geen garanties, dus we gaan het zien wat er dit weekend gebeurt. Bij Red Bull draait het in ieder geval om het verbeteren van het rijgedrag.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tung gaat ervan uit dat balanswisselingen opgelost zijn
Verstappen klaagde vooral over de wisselende balans van de RB20, wat de auto erg instabiel en onvoorspelbaar maakte. De ene keer kampte hij met overstuur, de andere keer met onderstuur. Dat hoopt Red Bull nu aangepakt te hebben. 'Verstappen had daar duidelijk last van, maar ik ga er toch vanuit dat ze hier een oplossing voor gevonden hebben', zegt Tung. Schrik daarbij niet als er uiterlijk niet veel verschillen zijn. Er zullen zeker nieuwe aerodynamische onderdelen zijn, maar een groot deel kan ook onderhuids zitten. Het draait uiteindelijk om balans en hoe het gewicht zich virtueel door de auto verplaatst. Daar kan je veel mee doen, je ziet het van de buitenkant alleen niet.'
Dat gezegd hebbende verwacht Tung dat McLaren ook met wat updates zal komen, en ziet hij het zeker zitten dat Lando Norris nog wat zeges gaat pakken voor het einde van het seizoen. 'Al hebben we ook gezien dat hij steekjes laat vallen, zoals in Singapore', wijst Tung aan. 'De strategie van McLaren is bovendien ook niet altijd waterdicht. Dus als Red Bull in ieder geval dusdanig verbetert dat ze druk op McLaren kan zetten, dan zie ik Norris en McLaren nog wel wat foutjes maken. Tegelijkertijd: als McLaren in Austin superieur is, kunnen ze met de sprintrace wel meteen een slag slaan. Dit is een high downforce track, en dat is relatief hun beste pakket.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Grote ingreep Red Bull kon niet uitgesteld worden
Er wordt verwacht dat McLaren niet met grote aanpassingen zal komen, maar juist kleine dingetjes om haar pakket wat te finetunen. Dat Red Bull zes races voor het einde zo'n groot pakket meeneemt, is best een risico. 'Het is zeker niet ideaal om veel nieuwe onderdelen in Texas te introduceren. Je hebt maar één vrije training', wijst Tung aan. 'Het is niet dat ze niet weten hoe ze zo'n aangepaste auto af moeten stellen, dat hebben ze in de simulator al gedaan, en daar komt een basisafstelling uit. We hebben bij Red Bull wel al een keer gezien dat ze van alles om moesten draaien, wat toch ook betekent dat de basisafstelling niet altijd klopt. Dat is vaak reden tot zorg, omdat dit aangeeft dat de correlatie niet goed is.'
Hoe dan ook was het ook niet handig geweest om te wachten tot Mexico, waar er wel drie vrije trainingen zijn. De grote ingreep van Red Bull kon niet uitgesteld worden. Als de update aanslaat, is het goed dat Red Bull aan het begin van de triple header een goede auto heeft. 'Het draait in Auston dusdanig om downforce dat die update gewoon belangrijk is', vervolgt Tung. 'Dit is toch het soort banen waarop Red Bull wat tekortkwam. Dus dan ga je niet wachten', zegt hij. 'Dit weekend moet Mercedes echter ook niet uitgevlakt worden, die waren hier vorig jaar ook erg sterk. Mercedes en Ferrari hebben maar één update, maar ik verwacht toch dat Ferrari er alleen in de race bij zit', aldus Tung.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties