Max Verstappen beklaagde zich in Abu Dhabi na de Grand Prix over het gebrek aan consistentie bij de wedstrijdleiding. Analist Ho-Pin Tung is het daar niet mee eens, en vindt dat de wedstrijdleiding nu juist wel consistent optreedt. Hij legt ook uit waarom Max Verstappen een straf verdiende vanwege zijn incident met Oscar Piastri.
Wedstrijdleider Niels Wittich werd na de Grand Prix in Brazilië aan de kant gezet door FIA-president Mohammed Ben Sulayem, waarna Rui Marques een stapje omhoog mocht zetten. De Portugees debuteerde in Las Vegas zonder al te veel controverse. De coureurs reageerden tevreden, en waren blij met de verbeterde communicatie. In Qatar en Abu Dhabi ontstond echter weer meer onvrede over hoe bepaalde incidenten afgehandeld werden.
Marques streng, maar rechtvaardig
'We zijn pas een paar Grands Prix met de nieuwe wedstrijdleider onderweg, maar ik denk dat we wel al kunnen stellen dat er meer naar incidenten gekeken wordt', zegt Tung bij nu.nl over Rui Marques, nadat er in Abu Dhabi ook weer veel straffen uitgedeeld werden, net als een week eerder in Qatar. 'Acties in de eerste ronde blijven lang niet altijd onbestraft, en men kijkt strenger naar bepaalde zaken. Nu wordt er op een bepaalde manier streng, maar wel consistent gestraft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen was het in de Verenigde Arabische Emiraten totaal niet eens met die lezing. Hij zag vol verbazing toe hoe George Russell in de kwalificatie niet bestraft werd voor het ophouden van Liam Lawson, terwijl Verstappen een week eerder nog wel een gridstraf kreeg vanwege het ophouden van Russell, die nota bene in een langzame ronde zat. Marques speelt hier een hoofdrol in, omdat hij als wedstrijdleider het incident niet eens liet onderzoeken door de FIA-stewards.
Alles volgens het boekje
Toch ziet Tung wel een rode draad in hoe de incidenten de laatste weken afgehandeld worden. 'Ik heb het wel eens gehad over straffen in de 'geest van het reglement', maar eigenlijk bestaat zoiets niet, want het reglement is vrij zwart-wit. Ik doel daarmee op de manier waarop de stewards met de regels omgaan. De straf voor Verstappen in de kwalificatie in Qatar had ik persoonlijk niet gegeven, maar op basis van het reglement kunnen de stewards dit soort straffen wel uitdelen. Je ziet dat dit nu ook gebeurt', zo verklaart de analist de trendbreuk met eerdere races.
Tung weet niet of hij blij is met de nieuwe aanpak. 'Ze lijken niet echt meer naar het grijze gebied te kijken, maar zien alles zwart-wit. Of dit een goede ontwikkeling is, weet ik ook niet, want het is een zeer fijne lijn en je zult nu weer discussies krijgen over dat ze de coureurs niet genoeg laten racen.' Het regende in ieder geval tijdstraffen en strafpunten op de superlicenties, en als dit in 2025 een vervolg krijgt, lijken schorsingen onvermijdelijk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen stevent op schorsing af
Verstappen was zelf in de race dus ook weer de pineut, met twee strafpunten op zijn superlicentie. De toekomstige vader staat nu al op een totaal van acht. Bij twaalf punten, mag hij een weekendje bij de familie blijven. De Red Bull Racing-coureur raakt zijn eerste twee strafpunten pas op 30 juni kwijt, nadat er al elf Grands Prix verreden zijn in 2025. De wereldkampioen pakte strafpunten in Mexico, Brazilië, Qatar, en Abu Dhabi, en heeft veel strafpunten dus op zijn licentie staan tot het einde van het seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties