Max Verstappen heeft het seizoen met frustraties afgesloten. De Red Bull Racing-coureur had de wereldtitel al op zak, maar maakte in Qatar al duidelijk dat hij toch extreem competitief blijft. Ook in Abu Dhabi ging hij de controverse niet uit de weg, zowel op als naast het circuit. De Limburger plaatst zijn vraagtekens bij het optreden van de FIA, voordat hij op vakantie gaat.
Verstappen won de afgelopen vier edities van de Grand Prix van Abu Dhabi, maar dat leek na de kwalificatie al een ingewikkeld verhaal te worden. De enige kans leek bij de start te liggen, aangezien de McLaren-coureurs voorzichtig moesten zijn met het oog op de constructeurstitel. Verstappen ging dan ook voor zijn kansje, maar zonder succes: contact met Oscar Piastri leidde tot een spin voor beide coureurs.
'Dat was niet geweldig;
Piastri viel terug tot de achterkant van het veld, al had de Australiër genoeg snelheid om nog een goed resultaat te pakken. Een nieuwe botsing met Franco Colapinto leverde Piastri ook een straf op, en daarnaast moest de McLaren-coureur een nieuwe voorvleugel gaan halen. De 24-jarige kwam uiteindelijk als negende over de streep, drie plekken achter Verstappen. 'Ik heb mijn excuses aangeboden aan Oscar. Ik wilde nooit met iemand crashen, en al helemaal niet met Oscar. Hij is een geweldige gast', zo baalt Verstappen ervan dat hij juist Piastri aantikte.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen legt uit hoe hij in die situatie terechtkwam. 'Ik ging voor de binnenkant, want we hadden echt een hele goede start, maar ik besefte toen snel dat het krap zou worden bij de apex. Ik probeerde nog op de kerbstones te blijven, maar helaas raakten we elkaar toch nog met de banden. Daarna haakten we in elkaar. We spinden allebei, dus dat is niet geweldig. Zo simpel is het ook', vertelt de 63-voudig winnaar bij Sky Sports F1.
Ondanks de spin sloot Verstappen de eerste ronde toch nog als elfde af. Hij had dus nog kansen op een redelijke uitslag, maar kon geen vuist maken. 'Daarna hadden we een zware race. We hadden totaal geen snelheid, of in ieder geval niet genoeg snelheid om de coureurs vooraan uit te dagen, dus daardoor zaten we een beetje vast op die plek.' Verstappen moest toezien hoe de McLarens, Ferrari's, en Mercedessen sneller waren, en kwam steeds meer in niemandsland te zitten.
Gebrek aan consistentie
Hoewel Verstappen de hand in eigen boezem stak, reageerde hij tijdens de race toch gefrustreerd op zijn tijdstraf. De laatste weekenden worden er sneller straffen uitgedeeld, en vaak zijn dit ook zwaardere straffen. Verstappen geeft aan dat hij op zich nog geen probleem met zijn straf had. 'Ik weet het niet. Of het nu vijf of tien seconden is... Ik weet ook wel dat het niet echt goed was, wat er in de eerste bocht gebeurde', zo benadrukt hij dat hij niet wil klagen.
'Ik vind gewoon dat de straffen consistenter moeten worden. In de kwalificatie reden bepaalde coureurs nog in de weg bij andere coureurs, en dan krijgen ze geen straf', vervolgt de Nederlander. Verstappen verwijst daarmee duidelijk naar het incident in de kwalificatie, waarbij George Russell in de weg reed bij Liam Lawson in Q1. Verstappen kreeg in Qatar nog een gridstraf, omdat hij bij Russell in de weg reed, toen Russell in een langzame ronde zat.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nu zat Lawson wél in een snelle ronde, en dat zou Russell dus een gridstraf van drie plekken hebben moeten opleveren, maar het incident werd niet eens onderzocht. Dat is ook Verstappen dus niet ontgaan. 'Sommige dingen roepen vraagtekens op, maar ik kijk vooral uit naar de winterstop en iedereen doet maar waar hij zin in heeft', zo heeft hij duidelijk geen zin meer in gedoe met de winterstop voor de deur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties