Peter Windsor vreesde op vrijdag al voor een anticlimax in het constructeurskampioenschap na de gridstraf voor Charles Leclerc. Het Italiaanse team verloor uiteindelijk inderdaad de strijd om de titel, maar het werd toch nog even spannend na de start. Windsor vond dat McLaren in die situatie ook niet vrijuit ging.
Lando Norris greep in Abu Dhabi zijn vierde Grand Prix-zege. Bij zijn vorige drie zeges eindigde Verstappen nog als tweede, maar in Abu Dhabi profiteerde Carlos Sainz van de chaos voor hem. 'Norris leverde geweldig werk aan het einde van het jaar', oordeelt Windsor op YouTube. 'Hij won de Grand Prix van Abu Dhabi voor zijn team vanaf poleposition, en liet het makkelijk ogen.'
De McLaren-coureur had duidelijk meer snelheid, maar hield het gat lange tijd constant. 'Hij stond het grootste deel van de race onder druk van Carlos Sainz, maar in het verkeer wist hij altijd een gaatje te trekken als dat nodig was. Lando had altijd marge, reed geweldig, en maakte geen fout. Hij was echt heel sterk', zegt Windsor over de 25-jarige coureur, die daarmee de wereldtitel voor zijn team pakte, en zelf tweede eindigde in het kampioenschap achter Verstappen.
Verstappen met prachtige spin
Toch ging het niet helemaal van een leien dakje voor McLaren. 'Het was wel nog een nagelbijter voor McLaren op de pitmuur, vanwege het incident in de eerste bocht. Oscar Piastri werd praktisch uitgeschakeld door de botsing met Max Verstappen', merkt Windsor op. 'Ik denk dat het vrij correct was dat Max daar een straf van tien seconden voor kreeg. Het lijdt geen twijfel dat Max dit incident veroorzaakte, maar laten we even het hele moment bekijken, want hij had wel een geweldige start.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen had Sainz al na enkele meters te pakken, maar hoopte op meer. 'Hij ging bij de start voor de binnenkant, want Oscar liet de deur een beetje openstaan voor de eerste bocht. Ik denk dat hij aannam dat Max niks zou proberen, maar dat deed Max wel', zo lijkt Windsor de aanname van de Australiër onbegrijpelijk te vinden. 'Max zat ook veilig aan de binnenkant bij Oscar Piastri, en leek op weg naar de tweede plek, maar daarna ging hij wat te wijd, vanaf de kerbstones, zoals je mag verwachten. Hij raakte Oscar, en beide coureurs spinden.'
'Het was een prachtige 360 van Max', zo is Windsor wel te spreken over de spin van de Nederlander, die de slotronde afsloot op de elfde plek. 'Oscar eindigde naast het circuit en moest als laatste weer aansluiten. Daarna kreeg hij zelf een straf van tien seconden, omdat hij in de achterkant van de Williams van Franco Colapinto eindigde bij zijn inhaalrace.' Uiteindelijk eindigde Verstappen daardoor ruim voor Piastri, die ook nog een nieuwe voorvleugel moest gaan halen.
McLaren en Piastri maken fout
Hoewel Windsor het terecht vindt dat Verstappen bestraft werd, vindt hij het vooral onverstandig van de tegenpartij. 'Max kreeg dan wel een straf, maar de pitmuur van McLaren speelde hier ook een rol in. Oscar had hier volgens mij duidelijk een ondersteunende rol voor Norris moeten invullen, die op poleposition stond. Hij moest ervoor zorgen dat hij niet in de buurt zou komen van Lando in de eerste bocht, en vooral dat hij door niemand geraakt zou worden', zo stipt de 72-jarige het pijnpunt aan.
McLaren had namelijk slechts één doel, namelijk het grijpen van de constructeurstitel. Die prijs werd door Piastri op het spel gezet. 'Oscar moest namelijk de back-up zijn voor Lando, in het geval dat Lando iets zou overkomen. Oscar moest zorgen dat hij voorin bleef rijden, en het was zinloos om de strijd met Verstappen aan te gaan, toen hij Max eenmaal aan de binnenkant zag.' Ook al was de actie van Verstappen agressief, toch vindt Windsor dus dat Piastri zijn verlies had moeten nemen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen speelde vermoedelijk ook in op een voorzichtige aanpak bij de McLaren-coureurs, maar daar werkte Piastri niet aan mee. 'Niki Lauda had dit anders aangepakt', voegt Windsor toe. 'Hij zou Max ruimte gegeven hebben, en had de derde plek ingenomen. Dan zie je later wel wat er nog gebeurt', zo vindt Windsor dat Piastri nog wel een lesje kan leren van de drievoudig wereldkampioen.'
Door de inschattingsfout van Piastri bleef het lang nog enigszins spannend. 'Zelfs als Piastri derde was geworden, zou hij daarmee een veilig slot op de deur zijn geweest voor McLaren. Nu reed hij achteraan, en Lando reed alleen vooraan. Als Lando nu een probleem had gekregen, zou Ferrari de titel gewonnen hebben, omdat ze dan eerste en tweede zouden eindigen.' In dat geval had Ferrari 43 punten gepakt, en Piastri vier punten. Dan was Ferrari met achttien punten voorsprong kampioen geworden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties